Hej!
Vi håller på att bygga hus. Huset skulle ha vart överlämnat vecka 10 men är försenat. Vad som nu uppdagats är att rör för att dra in ström till huset inte är nergrävda. Husleverantör skyller på att dom inte fick gräva ner rör för elleverantören. Elleverantören säger i sin tur att ansvaret för att rör för nedgrävning kommer till byggnadsplatsen, och blir nedgrävt, ligger hos elinstallatören.
Vem bär ansvar för denna miss?
Till saken hör också att vi fick veta detta nu först. Markarbetena påbörjades vecka 31 2017.

Med vänlig hälsning

Det borde den som gör markjobbet ha koll på, i alla fall om det inte är första huset. Sedan är det den som beställt ström som ska se till att rören är nergrävda från huset till tomtgränsen. Eftersom elinstallatören är aktiv för att göra den föranmälan som man måste göra i god tid brukar även installatören ha koll på rören dock brukar elentreprenaden börja/sluta vid mätarskåpet. I eljobbet brukar det aldrig ingå nått markjobb. Och det är byggherrens ansvar som med mycket annat.
Sedan är det ju knappast nått stort problem utan det är väl bara att ta dit en grävare några timmar och gräva diket och lägga dit rören.

Markarbetarna hade koll på detta. Men även dom sa att elleverantören sagt att de inte fick gräva ner. föranmälan gjordes av elinstallatören. När då elleverantören kom på plats för att göra sitt arbete fanns inga rör med dragsnöre nedgrävda. kommentar angående detta lämnades till husleverantör men inget mer hände.
Grejen är väl att dom skyller på varandra.. Men vems ansvar är det? Energi bolaget säger det är elmontörens ansvar, vilket jag också tycker..

Problemet är att det inte går gräva där vi bygger pga en kilometer högt snötäcke samt tjäle..
Är ju så knäppt att inte rören grävdes ner då markarbetarna lix va där.. och att man inte fick veta något om det förns nu.. husleverantören planerar överlåtelse om ett par veckor.

Är det ett tjockt snötäcke så brukar tjälen vara ytterst lätthanterad. Markarbetarna skulle ha grävt ner rören och jag har aldrig hört talas om att nätägaren har motsatt sig det utan tvärt om nätägaren brukar kräva nerlagda rör.
Så det är inte nätägarens ansvar, och jag jag skulle väl tänka mig att det är sammordningsansvariges fel. Och som jag skrev tidigare att elrören brukar ligga på marken i alla fall grävningen och att sedan markgubbarna eller elektriker lägger ner själva rören i marken.
Påstår markarbetarna att dom inte fick lägga ner rören så tror jag att dom far med osanning.
Och rören ska ligga mellan tomtgräns och den plats där mätaren ska sitta, har man inte kommit överens med nätägaren om nått annat ska dom gå närmaste vägen till tomtgräns.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.