Hej,
Jag är i en process där jag tänkte köpa en bostadsrätt. Allt har gått smidigt men det finns ett orosmoment som eventuellt kan ställa till det. Det finns nämligen flera sprickor intill 2 fönster i vardagsrummet. Den ena är större och jag kunde känna att det läckte in kalluft utifrån. De andra är lite mindre men jag kunde inte känna någon kyla som trängde in.
Hela lägenhetshuset är nyrenoverat 2017 och enligt mäklare är det vanligt med denna typen av skador uppkommer i samband med renoveringar. Han kunde dock inte svara på vems ansvar det är vid en reparation.
Så min fråga blir därför hur allvarligt detta kan vara och vems ansvar det är att reparera samt stå för kostnaderna. I balkarna står det inte specifikt vems ansvar just denna typen av skada tillfaller.
Jag bifogar en bild på den stora samt en av de mindre sprickorna. Den stora sprickan sträcker sig dessutom ned längs väggen i vardagsrummet. Men det verkar bara som den påverkar ytskiktet och går inte så djupt.
Mvh Jonatan
Jag är i en process där jag tänkte köpa en bostadsrätt. Allt har gått smidigt men det finns ett orosmoment som eventuellt kan ställa till det. Det finns nämligen flera sprickor intill 2 fönster i vardagsrummet. Den ena är större och jag kunde känna att det läckte in kalluft utifrån. De andra är lite mindre men jag kunde inte känna någon kyla som trängde in.
Hela lägenhetshuset är nyrenoverat 2017 och enligt mäklare är det vanligt med denna typen av skador uppkommer i samband med renoveringar. Han kunde dock inte svara på vems ansvar det är vid en reparation.
Så min fråga blir därför hur allvarligt detta kan vara och vems ansvar det är att reparera samt stå för kostnaderna. I balkarna står det inte specifikt vems ansvar just denna typen av skada tillfaller.
Jag bifogar en bild på den stora samt en av de mindre sprickorna. Den stora sprickan sträcker sig dessutom ned längs väggen i vardagsrummet. Men det verkar bara som den påverkar ytskiktet och går inte så djupt.
Mvh Jonatan
Utvändigt på fasaden är det BRF´s ansvar, finns det spricka utvändigt också?
OM jag vore du skulle jag täta invändigt och snygga till för att sedan se till så att styrelsen åtgärdar den ev. utvändiga sprickan.
OM jag vore du skulle jag täta invändigt och snygga till för att sedan se till så att styrelsen åtgärdar den ev. utvändiga sprickan.
Utvändigt finns inte sprickor likt den på insidan, dvs den typiska sprickbildningen man kan se på bilderna. Däremot är det inte helt tätt mellan fönsterbleck och putsen och där misstänker jag att det inte är helt tätt.
Ja, jag får prata med ordförande och se om han kan bringa klarhet i detta.
Ja, jag får prata med ordförande och se om han kan bringa klarhet i detta.
Ja det gjordes i samband med att hela huset renoverades. Jag misstänker att det funnits en spricka även innan renoveringen i och med att den är omfattande.A AndersS skrev:
Kommer höra av mig till ordförande för BRF.
Det är en gammal skada som reparerats tidigare, man ser ju glasfiberväv på bilderna.
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 837 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 837 inlägg
Tyckte inte sprickan ser så omfattande ut som du säger.
Ser mer ut som dårligt underarbete.
Sen är det ju vid fönster.
Kan va vanligt i gammalt hus med drag vid eller runt fönster.
när de har renoverat så är det säkert ytskickt och fönster.
Men samma gamla isolering eller vad nu som är i väggarna.
Kåken kan ju ha ett par år på nacken med.
Så tyckte inte det ser ovanligt ut, vanligt med sprickor vid fönster när man inte är noggrann i arbetet.
såg ju inte så fint ut det som är gjort där.
Ser mer ut som dårligt underarbete.
Sen är det ju vid fönster.
Kan va vanligt i gammalt hus med drag vid eller runt fönster.
när de har renoverat så är det säkert ytskickt och fönster.
Men samma gamla isolering eller vad nu som är i väggarna.
Kåken kan ju ha ett par år på nacken med.
Så tyckte inte det ser ovanligt ut, vanligt med sprickor vid fönster när man inte är noggrann i arbetet.
såg ju inte så fint ut det som är gjort där.
Oj. Det där är ingen liten skada.
Föreningen har med säkerhet information om vem som är ansvarig för vad i bostaden. Det vanliga är att brf-medlemmen ansvarar för ytskikt på insidan, men det ingår i din undersökningsplikt att kolla allt detta.
Jag skulle ringa ordföranden och säga som det är: vems ansvar är dessa sprickor och vem är ansvarig för att laga? Det kan ju hända att den som vill sälja drar både dig och mäklaren baklänges.
Jag skulle också fundera på vad mer som inte var i skick i den bostaden. Bagatelliserar man den typen av skada så pratar man sannolikt strunt om mer.
Föreningen har med säkerhet information om vem som är ansvarig för vad i bostaden. Det vanliga är att brf-medlemmen ansvarar för ytskikt på insidan, men det ingår i din undersökningsplikt att kolla allt detta.
Jag skulle ringa ordföranden och säga som det är: vems ansvar är dessa sprickor och vem är ansvarig för att laga? Det kan ju hända att den som vill sälja drar både dig och mäklaren baklänges.
Jag skulle också fundera på vad mer som inte var i skick i den bostaden. Bagatelliserar man den typen av skada så pratar man sannolikt strunt om mer.
J jonte555 skrev:Hej,
Jag är i en process där jag tänkte köpa en bostadsrätt. Allt har gått smidigt men det finns ett orosmoment som eventuellt kan ställa till det. Det finns nämligen flera sprickor intill 2 fönster i vardagsrummet. Den ena är större och jag kunde känna att det läckte in kalluft utifrån. De andra är lite mindre men jag kunde inte känna någon kyla som trängde in.
Hela lägenhetshuset är nyrenoverat 2017 och enligt mäklare är det vanligt med denna typen av skador uppkommer i samband med renoveringar. Han kunde dock inte svara på vems ansvar det är vid en reparation.
Så min fråga blir därför hur allvarligt detta kan vara och vems ansvar det är att reparera samt stå för kostnaderna. I balkarna står det inte specifikt vems ansvar just denna typen av skada tillfaller.
Jag bifogar en bild på den stora samt en av de mindre sprickorna. Den stora sprickan sträcker sig dessutom ned längs väggen i vardagsrummet. Men det verkar bara som den påverkar ytskiktet och går inte så djupt.
Mvh Jonatan
Klicka här för att svara



