Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

• Antal röster
    1 800
B Broens skrev:
Ok, jag har provocerat ordentligt med mina inlägg och det var meningen.
Ni som är uppretade anser bestämt, styrkta med domstolsbeslut, att det är helt ok att era katter gör sina behov i andras trädgårdar och inte har något ansvar alls för detta, om det kan man tycka vad som helst.
Innebär det att jag kan skaffa två stora hundar, som är instängda i min trädgård med skyltar som tydligt visar att här bor farliga hundar, och som är direkt farliga för era katter, vad händer då om någon av er katt bli allvarligt skadad på min tomt?
Admin, ta gärna bort om du/ni anser att så behövs, men ta då bort allt jag har i denna tråd, tack!
B Broens skrev:
Ni som är uppretade anser bestämt, styrkta med domstolsbeslut, att det är helt ok att era katter gör sina behov i andras trädgårdar och inte har något ansvar alls för detta, om det kan man tycka vad som helst.
Innebär det att jag kan skaffa två stora hundar, som är instängda i min trädgård med skyltar som tydligt visar att här bor farliga hundar, och som är direkt farliga för era katter, vad händer då om någon av er katt bli allvarligt skadad på min tomt?
Admin, ta gärna bort om du/ni anser att så behövs, men ta då bort allt jag har i denna tråd, tack!
Händer väl inget särskilt oavsett om det är skyltat (katter kan inte läsa) eller om hundarna normalt sett är ilskna eller snälla.

Eller tänkte du att du skulle bära över en skadad eller död katt till grannen och berätta vad som hänt?

Min gamla Jack russel var en go kille men de yngre kattarna som vågade sig in i hans trädgård gjorde han processen kort med. Bröt nacken av dem eller punkterade lungorna.
Har nog slängt en hand full av dessa borta i dungen. Samt ett gäng kaniner som kom lös....och ett tiotal kajor som försökte lära sig att flyga. Händer mycket på 15 år.

• Ledsen
  • Gilla
Roffe_riff och 1 till
  • Laddar…
B Broens skrev:
B Broens skrev:
Det är just det som är saken, att man kan tycka och känna en massa men lagen är lagen och den är vi alla skyldiga att följa. Att ha aggressiva hundar lösa på sin tomt och de sen hugger ihjäl ett annat djur så är du ändå ansvarig för hundens agerande oavsett hur mycket du skyltar om det.

Du måste skilja på tyckande och känslor och fakta.

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Händer väl inget särskilt oavsett om det är skyltat (katter kan inte läsa) eller om hundarna normalt sett är ilskna eller snälla.

Eller tänkte du att du skulle bära över en skadad eller död katt till grannen och berätta vad som hänt?

Min gamla Jack russel var en go kille men de yngre kattarna som vågade sig in i hans trädgård gjorde han processen kort med. Bröt nacken av dem eller punkterade lungorna.
Har nog slängt en hand full av dessa borta i dungen. Samt ett gäng kaniner som kom lös....och ett tiotal kajor som försökte lära sig att flyga. Händer mycket på 15 år.
Ja, kan vara farligt för katter med hundar, som går lösa i sin egen trädgård. Vår gamla hund rev ett par rådjur, någon katt och ett flertal fåglar I trädgården. Rådjuren lärde sig efter några år och höll sig sen borta.

T Tela80 skrev:
Det är just det som är saken, att man kan tycka och känna en massa men lagen är lagen och den är vi alla skyldiga att följa. Att ha aggressiva hundar lösa på sin tomt och de sen hugger ihjäl ett annat djur så är du ändå ansvarig för hundens agerande oavsett hur mycket du skyltar om det.

Måste och borde är två as som inte är bjudna på mitt kalas!;)
Dvs vem bryr sig? Eller går du in till polisen och anmäler dig själv när du råkat köra för fort oxå:crysmile::crysmile:

Nissens
T Tela80 skrev:

Nja, om en katt går in på en hundägares tomt och katten blir dödad av hunden inne på tomten så är det förstås kattägaren som är helt ansvarig. Blodas något ner av katten så får kattägaren ersätta det såklart.

Hundägare har strikt ansvar för sin hund, men har hundägaren sin hund under kontroll inne i huset/på tomten och något djur kommer in där så är det inte hundens/hundägarens fel.

Ingen annan än kattägaren är ansvarig för vad katten gör…

Nissens Nissens skrev:
Nja, om en katt går in på en hundägares tomt och katten blir dödad av hunden inne på tomten så är det förstås kattägaren som är helt ansvarig. Blodas något ner av katten så får kattägaren ersätta det såklart.

Hundägare har strikt ansvar för sin hund, men har hundägaren sin hund under kontroll inne i huset/på tomten och något djur kommer in där så är det inte hundens/hundägarens fel.

• Skärmdump av en e-postkonversation som diskuterar juridiska aspekter av tillsyn över husdjur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stonez
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:

Om man har aggressiva hundar kanske man inte ska ha de lösa ens på egen tomt.

T Tela80 skrev:
Om man har aggressiva hundar kanske man inte ska ha de lösa ens på egen tomt.
Hund kan ha mycket jakt utan att vara aggressiv. Släpper man ut katten så kommer den jaga, men också bli jagad.

J
En hund som biter ihjäl katter eller har ihjäl eller skadar andra hundar bör inte gå lös på en tomt som inte är ordentligt inhägnad. Den dag ett barn går in på tomten (för att sälja jultidiningar eller liknande) och blir allvarligt biten så lär hundägaren vara riktigt illa ute om det är en tomt med en vanlig grind och ett vanligt staket. Man kan inte räkna med att barnet kan läsa.

Pratar vi en hundgård där en katt eller ett barn går in, trots att det är bra dörr på den så kan jag tycka hundägaren tagit sitt ansvar.

Sen kan olyckor hända. Men det är trots allt ett strikt ansvar på hundar.

Katten kan förvisso döda möss och fåglar och visst kan katter skada både hundar och katter, men sällan har katten ihjäl en annan hund eller katt.

Trist med trådar där många provocerar och tolkar in saker som "går katten in här så kommer min hund bita ihjäl den och det är helt ok" eller "lägg kattskit i brevlådor och sandlådor". I de flesta normala fall tar både hund och kattägare det ansvar man kan förvänta.

Undantagsfall där någon har 15 katter eller där hundar skiter mitt på trottoarer utan att ägaren plockar upp eller aggressiva hundar som låts vara oövervakade är turligt nog ganska sällsynt, men i de fallen bör man givetvis reagera mot djurets ägare och ta en diskussion med dem. Som ofta är det någon som stör sig lite extra mycket eller en hund eller kattägare som inte har omdöme tas som exempel trots att de är i minoritet och de flesta hundar och katter fungerar bra utan att det leder till speciellt stora problem.

Det är rätt omoget att skriva att man ska skada andras husdjur, med hjälp av andra djur, fällor, gift eller annat. Då skulle jag kunna skriva att den där arga hunden jag inte gillar skulle vara ok att slå ihjäl med ett basebollträ om ägaren nån gång låter den vara oövervakad - det är en helt sjukt tanke, men tydligen tycker många så om katter. Omoget att både tänka så och skriva så. Konfrontera ägaren och tala ut som riktiga människor. Inte som fegisar. Var riktiga män och lös det på ett civiliserat sätt.

• Gilla
GordonStewart och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Haha, att katter och hundar skulle vara vänner är ju fånigt. Min hund klämde åt katter så fort han hade chansen. Tror inte att någon hundägare åker på ersättning om en katt tar sig in i en inhängnad med hund i. Lika lite som att katter och hundar per definition är vänner… :crysmile::crysmile:

Nissens Nissens skrev:
Haha, att katter och hundar skulle vara vänner är ju fånigt. Min hund klämde åt katter så fort han hade chansen.
Dåligt uppfostrad hund då.
Inte ens en jakthund bryr sig om katter om den är uppfostrad rätt.

Hade tidigare en Laika som jagade lodjur,älg, skogsfågel och björn... katter tittade han inte på ens

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jag har en katt som kommer in i trädgården ca 3-4 på morgonen. Det blir full fart på hunden. Jag måste upp. Släpper ut hunden som får jaga ut inkräktaren. Men att varannan natt störas kl 3-4 är jobbigt. Jag har en mur runt trädgården. Jag har satt upp några plastpiggar som är tillför att fåglar inte ska landa på nockar etc. Vad kan jag göra jag måste trappa upp det hela.

N Nilsson i Boda skrev:
Jag har en katt som kommer in i trädgården ca 3-4 på morgonen. Det blir full fart på hunden. Jag måste upp. Släpper ut hunden som får jaga ut inkräktaren. Men att varannan natt störas kl 3-4 är jobbigt. Jag har en mur runt trädgården. Jag har satt upp några plastpiggar som är tillför att fåglar inte ska landa på nockar etc. Vad kan jag göra jag måste trappa upp det hela.
Finns ljudskrämmor att köpa

J
N Nilsson i Boda skrev:
Jag antar att du inte blir väckt av katten, utan av hunden som skäller på katten? Eller katten jamar väldigt och du sover oroligt och är lättväckt?

Jag föreslår (om det är hunden som väcker dig) att du jobbar med hunden så han slutar väcker dig!

En följdfråga, vad säger dina grannar om du släpper ut en skällande hund kl 3 på natten, kanske är det du och din hund som stör flest i grannskapet? Att låta en hund skälla utomhus mitt i natten är nog inte uppskattat av så många?

Jag har kameror på tomten, här kommer ganska ofta rådjur, grävlingar, kaniner, olika typer av fåglar och katter trots vi bor i ett villaområde i Stockholms närhet. Om en hund tillåts skälla för att en sådan kommer in på tomten är det nog bara att lära hunden som gäller. Jag tror inte man kan hindra djur att komma in på tomten.

• Gilla
Roffe_riff
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag antar att du inte blir väckt av katten, utan av hunden som skäller på katten? Eller katten jamar väldigt och du sover oroligt och är lättväckt?

Jag föreslår (om det är hunden som väcker dig) att du jobbar med hunden så han slutar väcker dig!

En följdfråga, vad säger dina grannar om du släpper ut en skällande hund kl 3 på natten, kanske är det du och din hund som stör flest i grannskapet? Att låta en hund skälla utomhus mitt i natten är nog inte uppskattat av så många?

Jag har kameror på tomten, här kommer ganska ofta rådjur, grävlingar, kaniner, olika typer av fåglar och katter trots vi bor i ett villaområde i Stockholms närhet. Om en hund tillåts skälla för att en sådan kommer in på tomten är det nog bara att lära hunden som gäller. Jag tror inte man kan hindra djur att komma in på tomten.
Det är hunden som skäller och väcker visst är det så. Om jag hade ett inbrottsalarm som tjöt mitt i natten när tjuvarna bryter sig in så väcks jag av alarmet. Om ambulansen hämtar min granne mitt i natten så visst väcks jag av ambulansens sirener.

Hunden - inbrottsalarmet - ambulansens sirener etc är inte problemet. Skälet till problemet är att katten går lös - tjuvarna härjar - grannens behov att komma till sjukhus etc. Det gäller att identifiera orsaken till problemet.

• Gilla
FredrikZäta och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.