95 344 läst ·
718 svar
95k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
Nu menade jag ju inte att de som går sin egen väg alltid är de mest begåvade, snarare att de begåvade tenderar att gå sin egen väg. Tala allvar med katter!C CastorFiberOG skrev:Jag tror inte katten har några illusioner kring vem det är som är "ledare" dock och att "gå sin egen väg" kan lika gärna betyda att man vägrar duscha, hejar på alla som har röda kläder eller tror att jorden är platt.
Jag är ingen katt-människa även om jag gillar vår katt (han är helt bäng precis som mig) så jag tror att det verkliga problemet här är grannar (som eventuellt går sin egen väg och tror att man kan tala allvar med katten)![]()
Vi upplevde ett problem med grannkatten, den fick inte besöka våran hamster. Visst var den i en bur som katten knappast kunde komma in i men vi hade hamstern i ett stängt rum för säkerhets skull. Tyvärr dog hamstern förra helgen och barnen hade lilleskutt-tårar och även jag hade väl nån, men den var 2år och hade väl nått sin förväntade livslängd. Grannkatten var en bra tröst då.
Flera av mina grannar har utekatter och jag märker mycket lite av dessa, ibland en skymt av en katt i tomtgränsen eller spår av tassar i nysnön runt husgrunden på morgonen. Det jag märker mest av katterna är att det mycket sällan kommer in möss i källaren och det är en stor fördel.
Jag tror att ju fler som har katt, desto mindre problem är det eftersom de bevakar sina revir mot varandra. Jag tänker själv skaffa, men inte nu.
Vad jag märker mer är grannens hund som hålls i en hundgård och skäller högljutt, särskilt när jag rör mig i min egen trädgård och ylar högt och länge på kvällarna så det hörs in i huset. Det är irriterande, men inte så illa att jag orkar bråka om det.
Jag tror att ju fler som har katt, desto mindre problem är det eftersom de bevakar sina revir mot varandra. Jag tänker själv skaffa, men inte nu.
Vad jag märker mer är grannens hund som hålls i en hundgård och skäller högljutt, särskilt när jag rör mig i min egen trädgård och ylar högt och länge på kvällarna så det hörs in i huset. Det är irriterande, men inte så illa att jag orkar bråka om det.
Du får gärna berätta för mig hur du lyckats skrämma en katt så att den aldrig kommer tillbaka.T twoody skrev:
Jag har inte lyckats, trots idoga försök.
Har inga kattproblem just nu, men för eventuella framtida problem tar jag gärna till mig alla bra tips!
Nja inte direkt tycker jag inte. Är det ensam hund från start när man skaffar dem brukar det gå utan problem är bara att vänja dem som man gör med allt nytt typ. Har dem däremot varit 2 hundar som varit tillsammans då är det en annan femmaP pmd skrev:
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 169 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 169 inlägg
Så du anser att katter ingår i den svenska djurfloran?C CastorFiberOG skrev:Jag kan inte välja ett av alternativen då alla är omöjliga - jag tycker inte det är en fråga om ansvar, en katt gör det den vill. Vi har en utekatt (kastrerad) som vi förvisso aldrig fått några klagomål på men jag kan inte ens få honom att göra något jag vill här i hemmet. Katter gör precis det de vill, om det är för att de är lågbegåvade eller inte bryr sig låter jag vara osagt.
Kan tillägga att vi har haft andra katter inne i huset som har kommit in och käkar upp vår katts mat... är nog inne på 3 skator som också varit inne efter maten - vem klagar man på då? Jag har hare, igelkott och rådjur i trädgården som skiter, tuggar på buskarna och sprider fästingar och annan skit - det är naturen, det är helt i sin ordning.
Jag hade bett grannen att förklara vad hon vill att jag skall göra och om det hade varit rimligt så hade jag gjort det, om det var galet hade jag låtsats att jag gjort det och om det hade varit orimligt hade jag kanske köpt en bok åt henne, eller kanske skickat lite länkar så hon kan utbilda sig lite innan hon uttalar sig. En del får man ju göra för att inte stöta sig med grannarna men jag tänker inte delta i någon kattpsykos.![]()
Katt är något ni ägare inskaffat och släppt ut i naturen/bostadsområdet.
självklart har ni ansvar för er katt och vad den gör.
Är ju bara löjligt att påstå något annat….
”Jag införskaffar ett djur men jag tänker inte ta ansvar för vad den gör”
Det är inte mitt problem att ni inte kan lära den saker/uppfostras…
Det är fel att ha en hund i hundgård en hel dag.K Krille_90_ skrev:
En granne längre ner på gatan hade det. Den skällde hela dagarna. Men inte enl ägaren, riktigt störigt. Som tur var så har alla med skälliga hundar flyttat härifrån.