Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

• Antal röster
    1 800
Jo nu är jag varken kattägare eller kattvän och att en katt vandrar omkring mellan tomter ser jag som helt naturligt. Sen är det någon katt som irriterar mig så är det ju bara att kasta en näve smågrus några gånger mot katten så tar den omvägar sen.

Nissens
Stonez Stonez skrev:
Det där påståendet får du nog styrka med en länk!
Jag googlade åt dig, det var lätt att hitta.

Först ett citat:
”Det finns visserligen en paragraf i mark- och vejfredsloven som stadgar att katten ska hållas hemma på ägarens egen mark. Det är omöjligt anser många, konstaterar det danska Jägarförbundet. Men det är dock en lag.”

Och så länken:
https://www.jaktojagare.se/kategorier/utrikes/danska-jagare-vill-ha-skarpa-kattregler-20200530/

Det känns som att Danskarna som så många gånger har en sund syn på saker och ting.

Nissens
J JohanLun skrev:
Here we go again...
Ja, att du sldrig tröttnar. Hur kommer det silg att du vurmar mer för en undulat än för en sädesärla?

Obegripligt.

Fotografen Fotografen skrev:
Vem är ansvarig om fåglarna flyger in genom öppna dörrar och skiter?
Vad är skillnaden mot katten?
Förstår du verkligen inte det?

Nissens Nissens skrev:
Jag googlade åt dig, det var lätt att hitta.

Först ett citat:
”Det finns visserligen en paragraf i mark- och vejfredsloven som stadgar att katten ska hållas hemma på ägarens egen mark. Det är omöjligt anser många, konstaterar det danska Jägarförbundet. Men det är dock en lag.”

Och så länken:
[länk]

Det känns som att Danskarna som så många gånger har en sund syn på saker och ting.
Det var det enda jag hittade också, inte något som folk bryr sig om verkar det.
Ungefär som att det är olagligt att gå mot röd gubbe...

P
N Nilsson i Boda skrev:
Jag har en mur runt trädgården. Jag har satt upp några plastpiggar som är tillför att fåglar inte ska landa på nockar etc. Vad kan jag göra jag måste trappa upp det hela.
Plantera kattmynta på ovansidan av muren.

P
Fairlane Fairlane skrev:
Nu vet jag att lagen säger att katter får ströva fritt och hundar har man strikt ansvar över, men jag tycker lagen är ologisk.
Det är förmodligen ett arv från bondesamhället. Här på landet tycks ingen vara speciellt irriterade på lösspringande katter. Det finns gott om ytor för katterna så de behöver inte vistas nära bostäder hela tiden. Förmodligen trivs de bäst hos bonden.
Vi har hundar så vi ser sällan till katter på tomten, men de får gärna jaga möss här om de vågar sig hit.

I villaghetton tror jag att det kan bli lite väl många katter per kvadratmeter vilket förstås leder till friktion. Lagarna kanske borde uppdateras lite?

P
Fairlane Fairlane skrev:
Då får man fråga hur Skansen hur de gör, för de lyckas hålla katterna instängda, med möjlighet att gå ut. ;)

På Kolmården har jag sett att de fixar det med större katter, så omöjligt kan det ju inte vara. ;)
Det är klart att det går, men vilken kattägare skulle bry sig om att hägna in sin tomt så att en katt inte kan rymma?

P
Nissens Nissens skrev:
Ja, att du sldrig tröttnar. Hur kommer det silg att du vurmar mer för en undulat än för en sädesärla?
Det är nog ungefär av samma skäl som jag vurmar mer för min hund än för en människa i Kongo..
(Jag utgår alltså från att JohanLun syftade på en undulat som han har som husdjur).

Fairlane
P pmd skrev:
Det är klart att det går, men vilken kattägare skulle bry sig om att hägna in sin tomt så att en katt inte kan rymma?
Min syster har gjort det.
Nu har hon dyra raskatter som är innekatter, men hon har fixat en liten rastgård på tomten. Dvs det går om man vill.

Jag har som sagt inget problem med de katter så går över min tomt, men jag gillar inte attityden från vissa kattägare (en minoritet skulle jag tro),, dvs inställningen "min katt får gå var den vill, oavsett vilka problem den skapar för andra människor".

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Stonez Stonez skrev:
Det var det enda jag hittade också, inte något som folk bryr sig om verkar det.
Ungefär som att det är olagligt att gå mot röd gubbe...
Lagen i Danmark säger att katten inte får lämna ägarens tomt, varken du gillar det eller inte.

Det betyder sannolikt att kattägaren inte kan göra något om någon gör något mot katten när den gör intrång någonstans.

Så borde det vara överallt.

J JohanLun skrev:
Katten kan förvisso döda möss och fåglar och visst kan katter skada både hundar och katter, men sällan har katten ihjäl en annan hund eller katt..
Kan? De ska skall ta möss osv och det gör de. Om de inte funnits vore vi alla döda nu.

Har väl 4-5 olika katter som passerar över vår tomt var av två har det som sitt revir o jagar bort andra katter om de kommer förbi medans de är här. (Båda dessa är närmsta grannens katter). Den ena fick för sig att området under vår altan och vidare ut under det som blir balkong var en toppenplats att skita på och detta är ju mindre trevligt. Jag har vid några tillfällen tyckt att det luktar starkt urin när jag kommit ner på nedervåningen, får förklaringen när jag sitter vid datorn ena dagen o den andra grannkatten sticker in huvudet i den kattlucka som tidigare ägare lämnat i altandörren (den är låst men jag ser honom i plastglaset som utgör luckan) han vänder sedan på klacken o formligen duschar hela insidan på kattlucka med doftmarkering varpå jag ser hur det droppar ner på golvet på insidan. Dessa incidenter till trotts har jag större problem med möss som jag inte blir av med och i alla fall den senare katten är en fenomenal jägare och jag kan ofta med glädje se hur han sniffar upp ett spår o smyger fram och sedan dyker ner i gräset. Sedan är det full fart hemåt och jag är överlycklig över två saker. En mus mindre och det är inte jag som kommer få den där feta skogsmusen på min hallmatta. :)

• Haha
pmd
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Lagen i Danmark säger att katten inte får lämna ägarens tomt, varken du gillar det eller inte.

Det betyder sannolikt att kattägaren inte kan göra något om någon gör något mot katten när den gör intrång någonstans.

Så borde det vara överallt.
Nu gissar du hej vilt, däremot har de en ny, något speciell, lag om äganderätt till, i synnerhet omärkta/oregistrerade, katter som är ute och knallar. https://tidningen.djurskyddet.se/2021/05/omarkta-danska-katter-blir-var-mans-egendom/

J Jonobe skrev:
Fick idag påhälsning av en granne som vi ej haft något otalt med innan, men som vi inte heller interagerat med så mycket.

Hon var irriterad över att vår katt hade gått in i deras uterum vid två tillfällen, och ena gången även vandrat vidare in i huset. Hon berättade att de försökt skrämma katten med skrik och vatten utan framgång. Jag erbjöd mig att skaffa en kattskrämma till dem då det var den enda lösningen jag kom på. Framförallt av diplomatiska skäl då jag är lite tveksam om han kommer bry sig. Att stänga inne katten ser jag inte som ett alternativ. Hon verkade vara nöjd framförallt för att jag förstod att det var ett problem för dem och försöker åtgärda det.

Innan vi skaffade katten blev vi såklart också irriterade över andra katter som grävde upp i pallkragar och som kunde smita in hos oss. Jag har dock aldrig tänkt att det var kattägarens ansvar att se till att de ej gick in hos oss, utan att vi helt enkelt fick skylla oss själva om vi valde att ha dörren öppen.

Så frågan är: Vems ansvar är det egentligen att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen? Vad har ni för knep för att hålla katterna borta?

Bild på inbrottstjuven.
[bild]
Det är Ditt ansvar att katten inte går in på grannens tomt, samma gäller för hundar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.