Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

• Antal röster
    1 800
Nissens
J JohanLun skrev:
Nu bor jag i en förort till den internationellt sett ganska lilla byn Stockholm och där funkar det utmärkt med katter. Tomter på i snitt runt 1500kvm uppskattar jag.

I villaområden är man sällan speciellt anonym och en kastrerad katt rör sig ofta bara i samma kvarter eller ofta bara på egen tomt och kanske de kringliggande husen, dvs en handfull grannar "påverkas". De bör man kunna ha en bra dialog med. Vi hälsar på de flesta på vår gata och har hyfsad koll vilka som har barn, katter och hundar. Ville vi ta reda på vem som ägde en viss katt (om vi inte redan visste det) så skulle det nog gå rätt lätt genom att fråga några stycken på gatan. Man behöver inte göra ett problem större än vad det är tänker jag...

I tex ett miljonprogramsområde med höghus tycker jag själv det är mkt olämpligt att ha en "utekatt", jag skulle önska att de flesta BRF och hyresvärdar förbjöd det även för kattens skull. I ett område med "radhus" av BRF typ kan det nog funka, men jag tycker ändå det kunde vara efter beslut från föreningen. Jag vet folk som har katter som är innekatter på vintern i stan men utekatter på sommaren.
Nu är det ju kanske inte kattägare som skall tillfrågas om deras katter orsakar problem. Det är alla de som inte vill ha katter i sitt hem eller på sin tomt som har en röst i detta…
Och en tomt på 1500kvm är ingenting för en katt som släpps lös vind för våg. Småfåglar, kaninungar och annat lockar utanför trädgården.

Men det är väl inget som den genomsnittliga kattägaren har någon förmåga att förstå…

Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
Baggboda och 2 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Nu är det ju kanske inte kattägare som skall tillfrågas om deras katter orsakar problem. Det är alla de som inte vill ha katter i sitt hem eller på sin tomt som har en röst i detta…
Och en tomt på 1500kvm är ingenting för en katt som släpps lös vind för våg. Småfåglar, kaninungar och annat lockar utanför trädgården.

Men det är väl inget som den genomsnittliga kattägaren ens förstår en liten del av…
Nu har ju jag frågat mina grannar där jag ser katten rör sig. I övrigt gäller väl de lagar som finns.

Jag tror litegrann att din åsikt Nissens vad gäller lösningar är i en av percentilerna. Förhoppningsvis fantiserar få om glykol och gevär som lösning på "problemen". Troligen ofta samma kategori som (gör eller fantiserar om) att skära sönder grannens däck eller hälla surströmmingsspad i brevlådan.

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
A Alfons3301 skrev:
Varför ska jag som ”drabbad” ta reda på vems katten är och inleda kommunikationen? Det är inte jag som ska lägga tid och kraft på detta. Det är kattägaren som istället ska ta reda på om katten stör.
Kanske lite vuxenansvar? Prova på det någon gång, så får du se att det går mycket enklare.

Staffans

• Haha
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
A
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Kanske lite vuxenansvar? Prova på det någon gång, så får du se att det går mycket enklare.

Staffans
Nja, det är väl kattägaren som saknar vuxenansvar i min värld. På samma sätt som rökaren i busskuren osv. Inte så mkt att göra åt tyvärr.
Om kattägare tog vuxenansvar skulle vi slippa kattbajs i kommunens sandlådor/lekplatser. En hälsofara för barn

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:

Staffans
Om du skaffar en katt så får du själv ta ansvar för den.
Det kallas vuxenansvar.

Av någon märklig anledning verkar det som att människor som är helt i avsaknad av vuxenansvar och har en mycket begränsad empatisk förmåga skaffar katt.

Skumt sa Bull

• Haha
  • Gilla
stilofunk och 1 till
  • Laddar…
J
Om man tycker skit i trådar är störande, tar alla här på forumet vuxenansvar för att hålla sig till topic?

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Låter som grannen rent generellt är missnöjd med livet, hur gör vi med rådjur fåglar och insekter som kommer in på tomten, vems ansvar är det? Kanske dags för lägenhet för hennes del. Man kan inte äga en katt.

Är väl ändå relativt ovanligt att rådjur går in i någons vardagsrum? I synnerhet jämfört med hur ofta grannkatter gör det. Och rådjur har ju ingen ägare, så där blir det ju svårt att utkräva ansvar. Blir bara fånigt att jämföra det eftersom det i ena fallet handlar om tamdjur som söker sig till människor, och i det andra fallet om vilda djur.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ovanstående borde utnämnas till forumets bästa inlägg, krydda med asbest och en brandskyddskontroll till efterrätt...
nåväl,
min åsikt i denna tråds kattfråga är fortfarande att öppnar man sin altandörr/fönster/annat utan nät så tar man en risk att få in något, om det sedan är flugor, fåglar, rådjur, regn, huggorm, mygg, bålgetingar, inbrottstjyvar, spindlar, torra löv, försäljare, Jehovas vittnen eller just katter, ja det spelar ingen roll i min värld.

Man har tagit risken, stå för följderna!

Själv använder jag nät. (och har innekatt)
Viss skillnad på att vilda djur som inte är vana vid människor, eller insekter tar sig in, och att tamkatter som är rätt hemmastadda i hus/lägenheter knatar in och lägger sig i soffan. Allergiker kan ju behöva vädra för att må bra - helt orimligt att de ”ska behöva stå risken” om grannens katt då tar sig in. Jag har själv katt, men i stan får de vacker nöja sig med att vara innekatter. På landet får de vara ute, men de piper iväg så fort någon annan än familjen närmar sig. Skulle de gå in hos grannen blir de innekatter även på landet.

• Gilla
FredrikZäta och 1 till
  • Laddar…
J Jonobe skrev:
Vi funderade på att ej släppa ut honom på egen hand tidigare. Hade honom i lina förut, men var en nära döden-upplevelse för honom då han hängde sig. Så linan kommer nog undvikas i framtiden. Innan vi släppte ut honom stod han och skrek i evigheter då han ville ut. Vi märker att katten mår bättre av att få gå ute. Lär vara ännu svårare att backa nu, så katten får nog fortsatt vara ute faktiskt så länge han inte orsakar skadegörelse. Men kan jag i övrigt hjälpa till att hindra katten att gå in hos grannen så gör jag gärna det - har som sagt köpt en kattskrämma åt grannen som vi väntar på, och begränsat hans utetid.

Ännu har ingen av utekattägarna som ser det som sitt eget ansvar att se till att deras katter ej går in hos grannarna berättat hur de lärt sina katter det.

Jag har hela mitt liv haft utekatter, men då har jag också bott på landet fram till för något år sen. Mina nuvarande katter får sen vi flyttade till tättbebyggt område vackert nöja sig med att vara innekatter. Både för att skona grannarna, och för att inte riskera att katterna skadas av bilar, arga grannar eller liknande. Jag ser det som en del av ”kontraktet” i att bo bland/nära andra. Man stör så lite man kan, och kan då också förvänta sig samma sak av andra. Att ha husdjur, katt eller annat är ingen mänsklig rättighet.

Mitt konkreta förslag om du vill ha tips på hur du som kattägare kan hjälpa grannen, är att du tar några sega pass och spanar på katten med en vattenslang i handen. När katten kommer in på grannens tomt sprutar du ner den. Det är ett drygt göra, och om du tar det ansvaret så slipper grannen ta tiden till att lurpassa på den. Då har du gjort något konkret, och hjälper inte det får ni kanske fundera på om katten ska omplaceras.

• Gilla
FredrikZäta och 1 till
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Låter som grannen rent generellt är missnöjd med livet, hur gör vi med rådjur fåglar och insekter som kommer in på tomten, vems ansvar är det? Kanske dags för lägenhet för hennes del. Man kan inte äga en katt.
Du "äger" en katt och har ett ansvar. Det är bara att läsa svensk lagstiftning vad som gäller. Om du inte klarar av att sköta den biten, då ska du inte ha katt.

PS! Finns receptböcker, iaf för de större djuren.

• Gilla
Silly Bear
  • Laddar…
Det har redan konstaterats vid ett flertal tillfällen i denna tråd att det är just motsatsen som gäller. Det är inte kattägarens ansvar att se till att katten inte kan komma in i grannens hem.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det har redan konstaterats vid ett flertal tillfällen i denna tråd att det är just motsatsen som gäller. Det är inte kattägarens ansvar att se till att katten inte kan komma in i grannens hem.
Vilken lagtext har du hittat då? För jag och flera andra har hittat precis det motsatta.

J JohanLun skrev:
Nu kör vi som sagt igen! Den förra tråden kom det ett antal för svåra frågor för Nissens så han kröp ur tråden, men nu kommer exakt samma argument en gång till... :D

Jag önskar de som stör sig på sina grannar tar en kopp kaffe med dem och prata lite istället för att knyta näven i fickan.

Men en vädjan, ni som låter förrådsdörren eller bilen stå öppen precis innan ni åker iväg på ett par dar, tänk om, för något djur, katt eller annat, kan smita in där och sen bli instängd och dö av värme och uttorkning. Om ni skiter i kattens (eller rävens) väl och ve, så kan jag vara ganska säker på att när ni kommer hem från semestern och knackar på med en död katt i handen och liklukt i bilen så kommer troligen inte er kattgranne vara den som glatt betalar rekonden. Skulle en katt pinka på vår grannes utemöbler så skulle jag förstås försöka lösa det, men om grannen stänger in katten, ja, då skulle jag inte alls vara glad.
Fast där har du ju ett ansvar som kattägare. Visst, lagen och rättsfall gör grannarna ganska rättslösa mot katter som pinkar och bajsar i sandlådor, går in och lägger sig i soffor och hårar ner, stjäl mat från bordet osv. Men. Inte helt rättslösa. Det finns mig veterligen ingen som helst skyldighet att inför en semesterresa undersöka om grannens katt smitit in och lagt sig i förråd, källare, under en säng eller liknande. Det ansvaret är icke-existerande. Vill man som kattägare vara säker på att det inte händer, ja, då får man hålla reda på sin katt. Förslagsvis genom att ha den som innekatt - det har jag. På landet får de vara ute, och de få gånger mina katter dragit ut på rövarstråt så har jag med mössan i hand fått knacka dörr för att leta efter dem. Sen har de visserligen ändå dykt upp av sig själva - men ALDRIG att jag skulle lägga ansvaret för att hålla ordning på dem hos grannarna. Hur sjutton skulle det gå till? Inte deras katter, inte deras ansvar.

• Gilla
FredrikZäta och 3 till
  • Laddar…
Det verkar som att det fortfarande florerar mängder av känsloargument i den här tråden. Men om vi återgår till fakta så...

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
Enligt 1 § ska hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Det är ägarens skyldighet att ha översikt och ta ansvar för sitt djur.

Skadeståndslag (1972:207)
2 kap 1 § SkL krävs för skadeståndsansvar att kattägaren agerat uppsåtligen eller vårdslöst. I din situation betyder det att du och dina andra grannar som störs av katten och lidit av skadorna den orsakat måste bevisa att din granne varit oaktsam och inte har tillräcklig uppsyn över sin katt.

• Gilla
p-pennan och 1 till
  • Laddar…
M Moa.L skrev:
Viss skillnad på att vilda djur som inte är vana vid människor, eller insekter tar sig in, och att tamkatter som är rätt hemmastadda i hus/lägenheter knatar in och lägger sig i soffan. Allergiker kan ju behöva vädra för att må bra - helt orimligt att de ”ska behöva stå risken” om grannens katt då tar sig in. Jag har själv katt, men i stan får de vacker nöja sig med att vara innekatter. På landet får de vara ute, men de piper iväg så fort någon annan än familjen närmar sig. Skulle de gå in hos grannen blir de innekatter även på landet.
Nej, det är ingen skillnad, öppnar du har du ansvaret för vad som kommer in.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.