95 341 läst ·
718 svar
95k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
Jag surar definitivt inte. Tar inte kattägaren sitt ansvar så är det kattägarens fel, ingen annans. Och kommer katten in i min bostad så har det gått för långt, och då löser jag problemet.K Krille_90_ skrev:Om jag skulle ha en granne som är bra att ha att göra med och som har katt är det i mitt intresse att hjälpa honom att sätta gränser för katten där jag bor tex . Vad tror du det hjälper att sitta på röven och sura och gnälla om att allt ansvar är kattägarens hela tiden? Då händer detta du sitter och surar om att kattägaren är en oansvarig skit och sedan orsakar du obehag för katten bara sådär då kommer kattägaren att bli förbannad på dig sen har ni en trevlig grannfejd att se fram emot.du har ansvar för ditt hem och är din granne med katt inte totalt socialt handikappad så kan man hjälpas åt med något som gynnar er båda.
Socialt handikappad kan man ju tyckas vara om man släpper ut sin katt att plåga ihjäl vilda djur och låta dem springa runt i grannarnas trädgårdar, skita i barnens sandlådor mm. Detta utan att ta något som helst ansvar för det….
Jag tycker att det är direkt osmakligt när kattägare orsakar så mycket djurplågeri och låtsas om att de inte känner till det… men det finns en annan tråd för det ämnet…
En utekatter rör sig upp till 400m från hemmet så hur har du tänkt där ?D dthompa skrev:
Sen tänker jag inte ens gå in på katt allargi+ egen sandlåda
Det är precis det kattägaren riskerar om hen inte tar sitt ansvar. Du kan inte se alls att kattägaren har något ansvar för sina handlingar?K Krille_90_ skrev:
Men om katten kommer in i min bostad så är det som händer där inne helt mellan mig och katten. Det orsakar ingen grannfejd eftersom varken jag eller katten kommer att berätta vad som hänt.
Varför skall någon ta ansvar för någon annans husdjur?
Redigerat:
Då förstår jag att ingen kattägare vill samarbeta med dig med den synen på det hela. Händer det kör du bara ut katten sedan får du väl försöka bete dig som en vettig person och gå och prata med kattägaren. Om du slutar va så trångsynt och fientligt inställd från start så blir du nog förvånad av hur lätt man kan. Lösa saker och ting tillsammans med en kattägare. Du vet de flesta bryr sig om sin katt och är måna om att det ska funka bra. Att börja lipa om plågade fåglar hör inte hitNissens skrev:
Jag surar definitivt inte. Tar inte kattägaren sitt ansvar så är det kattägarens fel, ingen annans. Och kommer katten in i min bostad så har det gått för långt, och då löser jag problemet.
Socialt handikappad kan man ju tyckas vara om man släpper ut sin katt att plåga ihjäl vilda djur och låta dem springa runt i grannarnas trädgårdar, skita i barnens sandlådor mm. Detta utan att ta något som helst ansvar för det….
Jag tycker att det är direkt osmakligt när kattägare orsakar så mycket djurplågeri och låtsas om att de inte känner till det… men det finns en annan tråd för det ämnet…
Eftersom du hatar katter så mycket så är din syn på det hela så begränsad . Självklart ska kattägare ta sitt ansvar för sitt djur men vad fan blir bättre av att du går och ger dig på katten ? Tror du dem tar sitt ansvar bättre om du beter dig som en skit?Nissens skrev:
Klart jag löser grannens pissande katt i min trädgård (på veden) Den har inte gjort om det.K Krille_90_ skrev:
Om grannens katt låter bli att komma in på min tomt efter att jag har bett den snällt att inte göra det så behöver jag förstås inte orsaka obehag för den.K Krille_90_ skrev:
Ja, det är väl ungefär vad många i den här tråden hävdar att du bör göra eftersom de anser att kattens ägare inte har något ansvar för att hindra den att komma in till dig.Nissens skrev:
Rent juridiskt, ja, det är ditt ansvar att freda din tomt mot besökande katter. Sen kan man tycka vad man vill om det — i verkligheten är det väl alltid bästa att prata grannar emellan — men i och med ett antal domar (som hänvisar till domen från Miljödomstolen länkad i tidigare inlägg) så sitter kattägaren relativt ansvarsfri.D dthompa skrev:
Redigerat: