95 337 läst ·
718 svar
95k läst
718 svar
Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in till grannen?? (Obs! Ej skadegörelse)
Kanske borde patentera ett katthalsband med inbyggd gps och stöt. Kattägaren pratar med alla sina hushåll närmaste kilometrarna omkring. De som inte vill ha katt på tomten markeras i en kart-app som no-go zone, ungefär som robotdammsugare. Sedan får katten gå fritt som den vill men får sig en stöt om han passerar en no go zone.
Jag är allergisk, vill inte ha katter springande på min tomt och lämnar bajs. Det är väl självklart att det är kattägaren som ansvarar för detta? Kattägaren har köpt katten och ansvarar för den på samma sätt som hundägare osvpelle plåttak skrev:
moral och lagar hänger inte alltid med varandra.. tyvärr..A Alfons3301 skrev:
Hade gärna sett att detta med katter hade samma regelverk som hundar... Men dit tar det nog länge innan politiker tar upp...
Borde ju vara förprogrammerad med att all tomtmark utom ägarens är nogo i geofencingen. Annan mark som tex skog är tillåtet.A Alfons3301 skrev:Kanske borde patentera ett katthalsband med inbyggd gps och stöt. Kattägaren pratar med alla sina hushåll närmaste kilometrarna omkring. De som inte vill ha katt på tomten markeras i en kart-app som no-go zone, ungefär som robotdammsugare. Sedan får katten gå fritt som den vill men får sig en stöt om han passerar en no go zone.
Det räknas nog som djurplågeri, tänk om den går sönder och ger stöt hela tiden. Skulle nog räcka att den tex vibrerade lätt för att irritera katten nog att gå tillbaka.
Idén är ännu bättre att sätta på kriminella, fotboja med störning. Jag har hellre en katt än en kriminell på tomten, så börja med att testa systemet på kriminella.
Jag vill även att bilarna ska ha en funktionalitet som automatiskt styr att ingen kan köra för fort och i fall det händer rapporterar till polisen, där finns redan gps i alla nya bilar och ändå har vi inte denna funktion.
Jag tror det är svårt att få igenom ett sådant system på katter även om idén var mer nyskapande än en bjällra.
Idén är ännu bättre att sätta på kriminella, fotboja med störning. Jag har hellre en katt än en kriminell på tomten, så börja med att testa systemet på kriminella.
Jag vill även att bilarna ska ha en funktionalitet som automatiskt styr att ingen kan köra för fort och i fall det händer rapporterar till polisen, där finns redan gps i alla nya bilar och ändå har vi inte denna funktion.
Jag tror det är svårt att få igenom ett sådant system på katter även om idén var mer nyskapande än en bjällra.
Ja, det är väl inte så troligt att detta system skapas. Men om det hade varit obligatoriskt hade iaf kostnaden hamnat på kattägaren. Nu hamnar repellerande kostnad/tid på den som inte vill ha kattbesök. Väldigt ologisktJ JohanLun skrev:Det räknas nog som djurplågeri, tänk om den går sönder och ger stöt hela tiden. Skulle nog räcka att den tex vibrerade lätt för att irritera katten nog att gå tillbaka.
"Utekatten får röra sig fritt:
- Riksdagen har tagit bort det ansvar som kattägare hade i tidigare lagstiftning. Det är upp till den som vill skydda sig att vidta de åtgärder som är möjliga, säger Torbjörn Göransson handläggare på Hälsoskyddsavdelningen, Göteborg kommun.
Det innebär alltså att den som störs av katter inne på sin tomt, själv måste skydda sig från katterna.
- Den som störs av kattens beteende måste själv freda sig, då katten har rätt att röra sig fritt. Det är ingen skillnad om det är en privat tomt eller en offentlig sandlåda, säger Daniela Mattisson.
Enligt Daniela gäller samma regler för samtliga kommuner i landet."
Katter som stör – inget polisärende:
- Kattägare, till skillnad mot hundägare, saknar strikt ansvar för sin katt. Kattägaren anses inte som skyldig om katten skulle repa någons bil, säger Lena Jacobsson, polisinspektör på Djurskyddspolisen.
Inte heller kan polisen utfärda några förbud eller förelägganden.
– Polisen kan inte göra mer än att hänvisa till lagens krav på kattägarens tillsyn. Det finns ingen påföljd om kattägaren inte följer lagens krav. Kattägaren kan inte bli dömd. Man kan bara hänvisa de drabbade att begära skadestånd, säger Lena Jacobsson.
Det finns inte någon kattägare som har blivit dömd för bristande tillsyn av katt och hund."
-ur Vi i Villa
- Riksdagen har tagit bort det ansvar som kattägare hade i tidigare lagstiftning. Det är upp till den som vill skydda sig att vidta de åtgärder som är möjliga, säger Torbjörn Göransson handläggare på Hälsoskyddsavdelningen, Göteborg kommun.
Det innebär alltså att den som störs av katter inne på sin tomt, själv måste skydda sig från katterna.
- Den som störs av kattens beteende måste själv freda sig, då katten har rätt att röra sig fritt. Det är ingen skillnad om det är en privat tomt eller en offentlig sandlåda, säger Daniela Mattisson.
Enligt Daniela gäller samma regler för samtliga kommuner i landet."
Katter som stör – inget polisärende:
- Kattägare, till skillnad mot hundägare, saknar strikt ansvar för sin katt. Kattägaren anses inte som skyldig om katten skulle repa någons bil, säger Lena Jacobsson, polisinspektör på Djurskyddspolisen.
Inte heller kan polisen utfärda några förbud eller förelägganden.
– Polisen kan inte göra mer än att hänvisa till lagens krav på kattägarens tillsyn. Det finns ingen påföljd om kattägaren inte följer lagens krav. Kattägaren kan inte bli dömd. Man kan bara hänvisa de drabbade att begära skadestånd, säger Lena Jacobsson.
Det finns inte någon kattägare som har blivit dömd för bristande tillsyn av katt och hund."
-ur Vi i Villa
Beror väl på vem som äger katten,kan väl gå hur illa som helst...
https://www.expressen.se/kvallsposten/larm-om-drunkning-i-samband-med-brak/
https://www.expressen.se/kvallsposten/larm-om-drunkning-i-samband-med-brak/
Är det en tamkatt är det olagligt. Kommer kattens ägare på dig så är det väl som om du klottrat på hans fasad, slagit hans barn eller pissat i hans sportbil. Antingen dålig stämning, hämd eller polisanmälan.Björkkvisten skrev:
Var lite ironi att kattmördaren själv hoppade i vattnet och höll på att drunkna.