Vems ansvar är det att se till så att katten inte går in där den inte är välkommen?

• Antal röster
    1 800
W WFD skrev:
Det verkar som att det fortfarande florerar mängder av känsloargument i den här tråden. Men om vi återgår till fakta så...

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter
Enligt 1 § ska hundar och katter hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter. Det är ägarens skyldighet att ha översikt och ta ansvar för sitt djur.

Skadeståndslag (1972:207)
2 kap 1 § SkL krävs för skadeståndsansvar att kattägaren agerat uppsåtligen eller vårdslöst. I din situation betyder det att du och dina andra grannar som störs av katten och lidit av skadorna den orsakat måste bevisa att din granne varit oaktsam och inte har tillräcklig uppsyn över sin katt.
Om du nu ska rabbla upp paragrafer så glömde du också förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd:
36 § Husdjur och andra djur som hålls i fångenskap skall förvaras och skötas så att olägenheter för människors hälsa inte uppkommer.

Ingen av dessa säger dock entydigt det du tror att de säger. Det är den som lider skada som måste bevisa att kattägaren agerat vårdslöst, vilket är inte så lätt när det finns en dom från Miljödomstolen som säger att det är accepterat och kan förväntas att katter har möjlighet att röra sig fritt utomhus, och att de kan vistas på andras fastighet än ägarens. Kattjäkeln kan pissa ner din soffa om den så vill, och ägaren behöver ändå inte automatiskt vara skadeståndsskyldig. Det är just därför många kommuner skriver att det är upp till den enskilde att freda sitt hem mot katter.

Edit. 2:a på bollen, men postar ändå.

Det verkar finnas tolkningar och domar och rättspraxis som säger att (även) husägaren har ansvar för att inte få in katter.

Flera rättsfall visar att katter får röra sig fritt utomhus även på andra fastigheter än ägarens. Den som känner sig störd måste därför ofta själv förhindra att katter tar sig in i hus eller passerar ens tomt.

Enligt Miljödomstolen (dom 2000-M398) är det inte ovanligt att folk har katter i villaområden och att katterna får vistas ute.
Tåligheten när det gäller katter enligt rättspraxis är att en familj kan ha några stycken katter.
Att dessa har möjlighet att röra sig fritt utomhus är också accepterat.
Att katterna vistas såväl på ägarens som på andra fastigheter är också accepterat.

Katter som passerar tomten kan vara till olägenhet för allergiker.
Störningen är inte av sådan betydelse att den ska anses som en olägenhet för människors hälsa. Det är därför inte motiverat att ge kattägare i grannskapet restriktioner om deras katthållning.

När det gäller katter som tränger in i huset bedömdes det vara fastighetsägarens sak att freda sig genom att hålla fönster och dörrar stängda.

Fastighetsägaren bör överväga om det finns skydd som kan freda tomten mot passerande katter.
Ovanstående är klippt från information från en kommun (Vellinge)

Info din katt och grannar.pdf (PDF-dokument, 303 kB)

Fotografen Fotografen skrev:
Nej, det är ingen skillnad, öppnar du har du ansvaret för vad som kommer in.
nja, riktigt så är det inte - även om katter inte är lika reglerade som hundar så FINNS oftast en ägare att utkräva ansvar för. Det gör det inte ifråga om vilda djur.

R
Släpper du ut katten så har du ansvaret att inget händer den....

M Moa.L skrev:
nja, riktigt så är det inte - även om katter inte är lika reglerade som hundar så FINNS oftast en ägare att utkräva ansvar för. Det gör det inte ifråga om vilda djur.
Problemet är att det i så fall blir en civilrättslig process, stämning, med de ekonomiska risker det innebär. Polisen kommer inte att hjälpa till.

K
Problemet är inte katterna. Problemet är idioter som antingen är kattens ägare eller grannar till kattägare. Har man något bakom pannbenet så löser grannar och kattägare detta tillsammans på ett vettigt sätt

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens
K Krille_90_ skrev:
Problemet är inte katterna. Problemet är idioter som antingen är kattens ägare eller grannar till kattägare. Har man något bakom pannbenet så löser grannar och kattägare detta tillsammans på ett vettigt sätt
Nä, katterna är enbart kattägarnas ansvar.

• Haha
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Kan säga att den katt som vågar sig in i min bostad kommer aldrig att göra om det…

Nissens Nissens skrev:
Som vanligt tror du att dina åsikter är lika med fakta. Du borde prova låta bli att ha fel någon gång. Vem vet, du kanske kommer tycka om det.

Nissens Nissens skrev:
Kan säga att den katt som vågar sig in i min bostad kommer aldrig att göra om det…
Gör någon annan det? ;)

Vi vet redan att du tycker att katter ska förgiftas med glykol. Så… ge dig själv en klapp på axeln, eller något.

• Gilla
Staffans2000 och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Jetkokos Jetkokos skrev:
Som vanligt tror du att dina åsikter är lika med fakta. Du borde prova låta bli att ha fel någon gång. Vem vet, du kanske kommer tycka om det.

Gör någon annan det? ;)

Vi vet redan att du tycker att katter ska förgiftas med glykol. Så… ge dig själv en klapp på axeln, eller något.
Vilka lögner du kommer med. Jag skulle aldrig någonsin förgifta något levande över huvud taget. Andra här ägnar sig åt djurplågeri. Ofta genom sina katter.

Om någon köper ett husdjur så är det självklart ägaren som ansvarar för husdjuret.

Det är mer än naivt att förvänta sig att någon annan ansvarar för ditt husdjur.

Det är inte katternas fel att de går lösa vind för våg, det är endast ägarens ansvar. Och även djurplågeriet katten orsakar. Det är fakta vare sig du gillar det eller inte…

• Gilla
RalleB
  • Laddar…
P
Så ni som anser att det är kattägarens ansvar, kräver näst intill att ägaren ska bygga en stor bur runt sin bostad? Hur ska man annars försäkra sig att det inte ska hända, finns säker fler grannar i området.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
K
Nissens Nissens skrev:
Nissens Nissens skrev:
Nä, katterna är enbart kattägarnas ansvar.[/QUOT
Om jag skulle ha en granne som är bra att ha att göra med och som har katt är det i mitt intresse att hjälpa honom att sätta gränser för katten där jag bor tex . Vad tror du det hjälper att sitta på röven och sura och gnälla om att allt ansvar är kattägarens hela tiden? Då händer detta du sitter och surar om att kattägaren är en oansvarig skit och sedan orsakar du obehag för katten bara sådär då kommer kattägaren att bli förbannad på dig sen har ni en trevlig grannfejd att se fram emot.du har ansvar för ditt hem och är din granne med katt inte totalt socialt handikappad så kan man hjälpas åt med något som gynnar er båda.

• Gilla
Staffans2000 och 3 till
  • Laddar…
Nissens
MaxHugo skrev:
Så ni som anser att det är kattägarens ansvar, kräver näst intill att ägaren ska bygga en stor bur runt sin bostad? Hur ska man annars försäkra sig att det inte ska hända, finns säker fler grannar i området.
Jag struntar i vad kattägaren gör för att hålla ordning på sitt husdjur. Men kommer djuret in i min bostad så tar jag definitivt tag i problemet.

MaxHugo skrev:
Men tänk om jag har barn som är jätte allergiska mot katter och grannen har en katt som går in och bajsar i våran sandlåda eller lägger sig i våra solstolar vilket gör att mina barn får allergiska reaktioner. Ska jag då behöva bygga en bur runt min tomt för att grannen har valt att skaffa en katt?

• Gilla
FredrikZäta och 1 till
  • Laddar…
K
MaxHugo skrev:
Kan ju även vara så att det är kattägarnas grannar det är fel på som kräver orimliga saker

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.