Jag har erfarenhet efter att ha jobbat en vinter på heltid med att röja upp stormfälld skog. 100+ dagar med vindfällen, fastfällda, rotvältor, spjälkade, lutande, ja fan vet allt.

Att fälla starkt lutande träd är inte en nybörjarfällning. Det är väldigt stora spänningar i virket. Finns flera saker som kan gå riktigt fel inkl spjälkning som nämndes tidigare. Viktigt hur man står och hur man gör för att tänkbara olyckor inte skall slå ihjäl en. Erfarenhet hjälper men säkert är det inte ändå. Naturen hittar på nya sätt att djävlas förutom alla de man redan sett och kan ta hänsyn till. Skulle inte råda en vän att ta det som övningsobjekt om jag inte ville bli av med honom.

Skulle heller inte ge bort det till någon manchett-granne för fällning och bortforsling. Är grannen bonde så är det en annan sak.

Med vänlig hälsning
Findus

• Gilla
-MH- och 8 till
  • Laddar…
Precis som några nämnt tidigare, så är INTE ett kraftigt lutande träd, något nybörjarträd. Även om det är en tall, kan det spjälkas och slå ihjäl personen med sågen. Det finns även risk att sågen nyper, eller att trädet "rullar/kastar" vid fallet.

Jag brukar inte vara den, som är överdriven när det gäller säkerhet. Men lutande träd är inget man ger sig på, om man inte vet vad man gör.

• Gilla
Blwrgrl och 1 till
  • Laddar…
Låter sunt och logiskt som Findus och AG A skriver.

Gjorde en snabb koll på tompinnarna, nu är det ca 150 meter mellan och delvis en del mindre träd o buskar, men om jag försöker vara så objektiv som möjligt, ser det ut som tallen/roten står 1- 1 1/2 in på grannens tomt.

Intressant att man som granne inte säger : har du noterat trädet som lutar, ska vi kika tillsammans och se hur vi ska löser det på bästa sätt...

findus42 skrev:
Skulle inte råda en vän att ta det som övningsobjekt om jag inte ville bli av med honom.
Just det att det är en vad det ser ut som frisk tall gör att jag inte riktigt kan se alla dessa faror som du verkar se. Visst kan det alltid gå åt pipan, men ifall man äger och kan hantera en motorsåg så har jag svårt att se hur man kan misslyckas med detta träd. Hade det varit t.ex. en Asp så håller jag med om att det kunde vara livsfarligt. Ännu farligare är att fälla stora torrträd som är ruttna/genomätna av mask i rotändan.

Sen finns det alltid risker, men det är också en risk att vara ute och cykla några km längs en trafikerad väg, men det är ingen som avråder folk från det bara för det.

Erfarenhet av att ta hand om några tusen friska träd i olika stadier av spänn säger mig att den metod att fälla som lärs ut när man tar motorsågsbehörighet är inte lämplig på ett träd som lutar likt TS träd. Att du inte kan se farorna säger inte mycket. Kanske att du haft tur hittills och inte varit med när träd beter sig oväntat. Hoppas att det fortsätter så
Med vänlig hälsning
Findus

• Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Jag har väl aldrig påstått att man ska köra med säkra hörnet, det håller jag med om är rätt korkat i denna situation. Vad har du fått det ifrån? Ett väl tilltaget riktskär och sen bara såga tills det börjar röra sig kan knappast misslyckas för detta träd.

Ibgu
Vart vill du komma? Erfarna trädfällare avråder amatörer att ge sig på lutande träd. Du tycker att när det lutar i en bestämd riktning är det väl bara att köra.

Vanligt riktskär extra tilltaget sedan fällskär helt utan säkringar tills det ger sig iväg. Det är det absolut farligaste sättet. 19 gånger av 20 går det som du säger. Den tjugonde gången spälkar trädet när du sågat halvvägs utan varning. Med full kraft sprätter stocken en meter bakåt där ditt huvud är när du lutar dig ner för att såga fällskäret.

Det är billigt för dig att lura någon annan i fördärvet på ett anonymt forum. Det är uppenbart att du inte har en aning om vad som kan hända. Lägg ner innan någon tror dig.

hälsningar Findus

• Gilla
-MH- och 7 till
  • Laddar…
Jag bara skrev vad jag tyckte, det är inte bara du som fällt en massa träd, men det verkar vara så infekterat så jag släpper diskussionen.

Ibgu o Findus!

Ni får mer än gärna komma till Roslagen och visa på just denna specifika tall.

Vad sägs...:) ?

Jag kan ge dig nr till en bra deltids-arborist. Han bor vid roslagstull och är bland de tryggare och säkrare jag sett. Skickar PM

Med vänlig hälsning
Findus

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Det finns onekligen risker med detta träd som inte finns för "vanliga", och nej, det räcker inte med att kunna hantera en motorsåg för att fälla ett träd. Man måste kunna en hel del om hur man fäller ett träd på ett säkert sätt som inte har med motorsågshantering att göra, innan man ger sig på det, och alldeles särskilt om de extra risker och faror som uppstår med lutande träd. De är inte att leka med.

För TS finns vad jag förstår ingen anledning att fälla detta träd, och särskilt inte då det inte står på TS tomt, han kan till och med bli skadeståndskyldig om han fäller det. Så nu efter tomtgränskontroll kan min tidigare kommentar tilläggas med ett försiktigt påpekande att trädet nog inte står på TS tomt. ;)

Mikael_L
Jag håller helt med om att ett så pass lutande träd är betydligt svårare än ett som lutar lite mer normalt.

Ett träd med lite lätt, men ganska tydlig lutning åt ett fällbart håll är det absolut enklaste. Och är det dessutom inte så väldigt stort går det att kalla "ett riktigt nybörjarträd".

Lite svårare blir det om det är svårt att se vart det lutar, eller om kronan är osymmetrisk och uppväger trädets lutning med sin vikt.

Ännu svårare blir det om aktuell lutning inte är en fällbar riktning.

Och nu börjar vi närma oss aktuellt träd i svårighetsgrad. Själv skulle jag nog våga mig på trädet i tråden, men med med min relativt lilla trädfällarerfarenhet (bara några enstaka månader) så skulle jag ha mycket stor respekt för den uppgiften.

Falla kommer det att göra förr eller senare, står delvis på berg o tydligen har lutningen ökat rätt många grader på 1 år, så det är nog en tidsfråg.

Frågan blir hur stor skada blir det som ska/behöver återställas på mark o omgivning om man fäller kontra att det faller med tex rotvällta.

harry73
Varför ska man återställa marken efter en rotvälta? Är det inte naturtomt?

Delvis naturtomt, men självklart behöver det rensas upp, det kommer att ta med sig 2-3 mindre tallar också, så det väldigt stökigt på den delen av tomten och det är inte ok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.