Känns som det finns flera alternativ på detta träd.

1. Vems tomt.

2. Klara jag trädet själv.

3. Klarar grannen det själv.

4. Om inte jag eller grannen klarar trädet ( 15 meter ), hyra in trädfällare.

5. Vad finns det för kostnad oavsett vem som fäller.

6. Finns andra mindre träd som kommer att ryka.

7. Hur många kubik blir det att ta omhand .

Har jag glömt något?

För att svara på din fråga, så är det tomtägarens ansvar att ta hand om trädet.

Normalt sett är man som fastighetsägare inte direkt ansvarig om ett av ens träd råkar orsaka skada på annan fastighet, men, om ett träd är dåligt och man är medveten om det och inte vidtar några åtgärder, då kan man bli ansvarig om en skada inträffar.

Det ligger alltså i detta fallet i fastighetsägarens intresse att ta hand om trädet, innan det faller och orsakar eventuell skada.

Om det inte står på din tomt, så behöver du inte betala för att ta bort det, men du har vissa möjligheter att ta bort delar som tränger in på din tomt om du vill och grannen inte vill ta bort det. Om du väljer att stå för halva kostnaden om det står på din grannes tomt och han vill ta bort det, så är det en vänlig gest.

Men som sagt börja med att säkerställa vems tomt den står på, och var tomtgränsen går.

tommib
lbgu skrev:
Fast ska man fälla i lutningsriktningen och inget är i vägen i den riktningen så låter det som ett ypperligt nybörjarträd. Stor skillnad om trädet stått rätt upp, då kan det i princip falla åt vilket håll som helst ifall man inte riktigt vet vad man gör, men i detta fall lär det bara gå åt ett håll, det ser tyngdlagen till. TS äger ju en motorsåg så jag förutsätter att han kan såga någorlunda i rätt riktning.
Håller med. Perfekt nybörjarträd så länge det är fritt i fällriktningen.. Knappt så det behövs ett riktningsskär (men jag skulle göra ett ändå). Finns ingen risk att det ramlar åt något oförutsett håll.

Googla säkert hörn!

Sågar man av det där trädet bakifrån så är det stor risk att det spjälkar sig och det kan gå riktigt illa.
Ett snyggt fälle och såga med säkert hörn så kan man göra det med en jonsered el-motorsåg även om det är roligare när det brummar.

Jag tror inte det är så lätt att sälja det på rot, furuved är inte så bra att elda med så att det är värt besväret att slåss med ris på någon annans tomt.

• Gilla
-MH- och 3 till
  • Laddar…
Man behöver ju inte ta betalt för veden utan man skänker bort den till den som vill ta ned trädet. Riset får ts/grannen ta hand om, det blir inte så mycket av en tall om man också sågar upp de grova grenarna till ved.
Verkar ju vara en del av en större tomt då man inte tidigare sett den lutande tallen, så sågar man ned riset och lägger det på någon dold plats så försvinner det på några år.

Finns det inte någon vedeldare i närheten som kan fräsa ner det där?
Man betalar inte för att bli av med träd, virke säljer man till timmer, massaved eller ved men i fallet något-några enstaka träd så går värdet jämt upp med jobbet att fälla, såga upp och transportera.

Är det inte bara om det är brist på ved, man kan "skänka" bort trädet mot fällningen, eller...?

Där vi befinner oss, kan man nog säga att det är överflöd.

Redigerat:
Vedeldare behöver alltid ved. Det kommer alltid en vinter till.

Beror väl på, finns det någon som behöver ved i området så är det ju bekvämt att kunna ta ned och hämta utan lång transport. Kostar ju inte mera än bensin och olja till sågen. Och att tomtägaren tar hand om riset.
Du får väl fråga runt om det finns någon intresserad eller en annons på blocket.

Sir James skrev:
Är det inte bara om det är brist på ved, man kan "skänka" bort trädet mot fällningen, eller...?
Det är så det brukar fungera.

Är inte så jätte sugen och inleda en diskution om vems tomt tallen står på.
Blir nog han som får ta ner den eller så blir den kvar..., såg att den tar lite morgonsol på hans altan.

• Gilla
sir_daniel och 1 till
  • Laddar…
Är det inga andra träd i fällriktningen så är det ju en baggis, men jag tycker mig ana fler träd på bilden, att fälla fast i andra träd är riktigt jobbigt

Finns lite andra träd som kommer att ryka när man fäller eller när det ramlar, men det är mest smått och har mindre betydelse...

Sir James skrev:
Är inte så jätte sugen och inleda en diskution om vems tomt tallen står på.
Blir nog han som får ta ner den eller så blir den kvar..., såg att den tar lite morgonsol på hans altan.
Då e de ju bara att vänligt nämna att han gärna får ta ner den om den skymmer solen för honom 😉

Kanske bra att plocka bort iaf innan fällning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.