R
https://www.byggahus.se/forum/posts/3347796/

Hur kan du ens önska att få ut något på försäkring när du visste att badrummet var dåligt redan för två år sedan?

Snarare tror jag att du kan komma att bli skadeståndsskyldig om du orsakat skada på andra lägenheter när du inte åtgärdat en brist du vetat om.

Redigerat:
  • Gilla
TheGame
  • Laddar…
Din andrahandsuthyrning har väl tänkt månadsavgift, ränta, amortering + kanske ytterligare inkomst, om du äger som bostadsrätt passa på och ta kostnaden för en renovering se det som en investering.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det är ditt badrum så givetvis tar du skadan om din försäkring inte täcker skadan eller att FB väljer att betala en del trots att den inte gör det (inte helt ovanligt). Man får inte ett helt nytt badrum av någon annan den dagen det det behövs men har man lite tur kan man i bästa fall få betalt en liten del.

Enklast för dig är väl att leja bort hela badrummet på totalentreprenad till någon lokal firma med bra referenser och göra om badrummet.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men kom igen! Det är klart att det är ditt ansvar att fixa ett gammalt uttjänt badrum! Ringer du försäkringsbolaget när det är dags att byta soffa?
S SueCia skrev:
Jag fattar inte ens vad det är du försöker få fram? Vadå "god tro?" Mot vem? Vem är det du menar ska betala renovering av ditt asgamla badrum? :O
useless useless skrev:
Jag förstår inte heller riktigt. Våtrummet är slut och avskrivet på grund av ålder. Det blir ingen mer ersättning bara för att man inte visste hur dåligt det var.
T TheGame skrev:
Ställer lika frågandes som ovan?
Du tar skadan, vem skulle annars? Det är dags att renovera badrummet helt och hållet :)

Quickfixen är det som nu gett upp.
R RoAd skrev:
[länk]

Hur kan du ens önska att få ut något på försäkring när du visste att badrummet var dåligt redan för två år sedan?

Snarare tror jag att du kan komma att bli skadeståndsskyldig om du orsakat skada på andra lägenheter när du inte åtgärdat en brist du vetat om.
Jo, alltså jag förstår vad ni menar. Badrummet är slitet och kasst, och var kanske lite otydlig i mitt inlägg ovan. Det jag egentligen var ute efter ifrån början var att se huruvida det blivit fukt eller ej. Detta var något jag helst ville att föreningen skulle ta kostanden för - om en besiktningsman kommer dit. Om jag däremot ska renovera och fixa till hela badrummet så förstår jag givetvis att det är jag som tar kostnaden. Lite osugen på att renovera just nu, men så kanske det får bli.

Det som dock hade varit tur i oturen hade ju varit om jag tagit dit någon som besiktar, och så var allting i sin ordning från första början, fram till att jag spräckte mattan runt brunnen.

Clias Clias skrev:
Det jag egentligen var ute efter ifrån början var att se huruvida det blivit fukt eller ej. Detta var något jag helst ville att föreningen skulle ta kostanden för
Varför skulle föreningen stå för kostnaden för att laga en fuktskada orsakad av dig?

Clias Clias skrev:
Det som dock hade varit tur i oturen hade ju varit om jag tagit dit någon som besiktar, och så var allting i sin ordning från första början, fram till att jag spräckte mattan runt brunnen.
Det spelar nog ingen roll. Försäkringsbolaget struntar i hur det såg ut för ett år sedan utan konstaterar att mattan är 30 år och värdet därmed 0 kronor.

harry73
en annan lösning kan vara att installera en duschkabin för att minska fuktbelastningen på de gamla tätskikt. Men i just ditt fall tror jag inte att det är en bra lösning pga sprickan vid brunnen. Jag skulle även gärna veta säkert innan försäljning att golvet under tätskiktet inte är skadat.
Om du bara väljer billigaste möjliga fusklösning, kan det bli dyrt den dagen du försöker sälja lägenheten, eller den dagen en lurad köpare kommer med skadeståndskrav.
Så det viktigaste med tanke på din framtida försäljning är att inte bygga in något fel som kan ställa till det för dig

På bilderna från för två år sedan ser det ut som att silen du tar bort har en ring som klämmer ut mattan mot brunnen. Jag misstänker att den ringen saknas på den nya silen du satte dit. Det skulle kunna vara därför som mattan släppt. Men jag har svårt att se varför något skulle bli bättre av det. Tätskiktet har släppt där det är som viktigast att det håller tätt. Badrummets tekniska livslängd är överskriden. Det är inga problem att sälja med renoveringsbehov. Men det är en skada som borde vara själva typexemplet på bostadsrättsinnehavarens ansvar.

harry73 harry73 skrev:
en annan lösning kan vara att installera en duschkabin för att minska fuktbelastningen på de gamla tätskikt. Men i just ditt fall tror jag inte att det är en bra lösning pga sprickan vid brunnen. Jag skulle även gärna veta säkert innan försäljning att golvet under tätskiktet inte är skadat.
Om du bara väljer billigaste möjliga fusklösning, kan det bli dyrt den dagen du försöker sälja lägenheten, eller den dagen en lurad köpare kommer med skadeståndskrav.
Så det viktigaste med tanke på din framtida försäljning är att inte bygga in något fel som kan ställa till det för dig
På vilket sätt lurar man någon?

harry73
A Andy78 skrev:
På vilket sätt lurar man någon?
Det beror helt påp hur TS reparerar badrummet och vilken info en köpare får eller inte år innan försäljning.

Men grundtanken ska vara att om man inte bygger in ett fel, blir det inte heller ett dolt fel

Om man gör ett dåligt provisorium som utåt sett ser så bra ut att en noggrann besiktning inte kan visa att det är en gammal brunn och brutet tätskikt så kan nog en eventuell köpare ha framgång med att kräva ersättning. Men det är ett tämligen hypotetiskt scenario. Om man å andra sidan lämnar det som det är eller gör en nödlösning som inte på något mirakulöst sätt ser ut som ett nytt badrum så är det ingenting konstigt. Det är ju även klokt att nämna vid försäljningen att badrummet har renoveringsbehov. Men något som jag utifrån bilderna skulle avråda ifrån är att fortsätta använda duschen när det ser ut som det gör.

Köp fog och spackla i samtliga skarvar på klinker plattorna som lossnat. Även under de som lossnat helt.

Köp silikon och spruta i sprickan vid plastmattan.

Limma fast golvbrunnenns ramplåt.

Dock måste detta påtalas till ny ägarna/budgivarna kommer klassas som ett dolt fel annars.

• Gilla
Mathias Sigtuna
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.