8 495 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
Vem ska man tro på?
Intressant, jag satte precis i en sådan här mojäng i en purusbrunn i helgen.
Var en tjock gummimatta som manchett och jag använde den blåa ringen. Dock så satte jag enligt tätskiktstillverkarens instruktioner ned klämringen direkt efter att jag satt dit brunnsmanchetten (tror det är Casco som tillverkat själva manchetten). Alltså innan man börjar kleta dit tätskiktet i övrigt.
Jag vill inte minnas att jag läst om någon färgskillnad innan jag läste om det här, varken i instruktionen till brunnen eller tätskiktet, så jag körde bara på med det som följde med brunnen, alltså en blå klämring. Jag tycker att det verkar riktigt dumt om man skickar med en klämring som inte passar till den manchett som verkar vara standard idag på byggvaruhusen (2-3mm tjockt vulkaniserande gummi på under sidan och fiber på ovansidan). Dessutom så har jag för mig att det stod i instruktionen att den blåa ringen var till både manchett och matta.
När man följde instruktionerna till brunnen och stoppade dit gallret och klev på det så hoppade ringen på plats utan problem och sitter nu som berget.
Jag kan kolla instruktionerna mer noga när jag kommer hem om någon timme så att jag inte ljuger för er.
MVH
/Leo
Var en tjock gummimatta som manchett och jag använde den blåa ringen. Dock så satte jag enligt tätskiktstillverkarens instruktioner ned klämringen direkt efter att jag satt dit brunnsmanchetten (tror det är Casco som tillverkat själva manchetten). Alltså innan man börjar kleta dit tätskiktet i övrigt.
Jag vill inte minnas att jag läst om någon färgskillnad innan jag läste om det här, varken i instruktionen till brunnen eller tätskiktet, så jag körde bara på med det som följde med brunnen, alltså en blå klämring. Jag tycker att det verkar riktigt dumt om man skickar med en klämring som inte passar till den manchett som verkar vara standard idag på byggvaruhusen (2-3mm tjockt vulkaniserande gummi på under sidan och fiber på ovansidan). Dessutom så har jag för mig att det stod i instruktionen att den blåa ringen var till både manchett och matta.
När man följde instruktionerna till brunnen och stoppade dit gallret och klev på det så hoppade ringen på plats utan problem och sitter nu som berget.
Jag kan kolla instruktionerna mer noga när jag kommer hem om någon timme så att jag inte ljuger för er.
MVH
/Leo
Har kollat den instruktion som medföljde min Purus brunn och i den nämns endast följande två ringar:
Att få i den var som sagt inga problem, följde instruktionerna och lade klämringen med texten upp och silen ovanpå, ställde mig sedan på den enligt illustrationen i instruktionen och den hoppade snällt på plats.
MVH
/Leo
Blå klämring var den som medföljde, alltså verkar gula tingestar vara något gammalt som inte längre används?
Att få i den var som sagt inga problem, följde instruktionerna och lade klämringen med texten upp och silen ovanpå, ställde mig sedan på den enligt illustrationen i instruktionen och den hoppade snällt på plats.
MVH
/Leo
Tätskikt/plastmatta betyder plastmatta enligt min tolkning.
På den gula står det Manschett vilket är det korrekta namnet på det vi har till kakel och tätskikt enligt tunnskiktsprincipen. (gucka som rollas på typ Casco Aquastop)
De skickar med blå till brunnarna och den ska sitta ihop med plastmatta.
Den gula kostar extra.
Kan också gå att köpa brunnen utan klämring men det är ofta lika dyrt som med en blå.
Om du har en blå så är den lättare att få dit och trycker således mindre vilket kan orsaka läckage.
Däremot är det mindre risk att skada manschetten om man har en blå.
Vore trevligt med en miniundersökning om folk skadat manscetten med den gula.
Se purus hemsida. http://www.purus.se/?id=715
Jag vägrar använda Purus till kakel med tätskikt och brunnsmanschett pga de hopplösa klämringarna som sabbar manschetten.
I våtrum med kakel blir det endast Jafo i våra hyreshus.
Mvh
På den gula står det Manschett vilket är det korrekta namnet på det vi har till kakel och tätskikt enligt tunnskiktsprincipen. (gucka som rollas på typ Casco Aquastop)
De skickar med blå till brunnarna och den ska sitta ihop med plastmatta.
Den gula kostar extra.
Kan också gå att köpa brunnen utan klämring men det är ofta lika dyrt som med en blå.
Om du har en blå så är den lättare att få dit och trycker således mindre vilket kan orsaka läckage.
Däremot är det mindre risk att skada manschetten om man har en blå.
Vore trevligt med en miniundersökning om folk skadat manscetten med den gula.
Se purus hemsida. http://www.purus.se/?id=715
Jag vägrar använda Purus till kakel med tätskikt och brunnsmanschett pga de hopplösa klämringarna som sabbar manschetten.
I våtrum med kakel blir det endast Jafo i våra hyreshus.
Mvh
Jaha, då får jag väl kontra med följande:somelvis skrev:Tätskikt/plastmatta betyder plastmatta enligt min tolkning.
På den gula står det Manschett vilket är det korrekta namnet på det vi har till kakel och tätskikt enligt tunnskiktsprincipen. (gucka som rollas på typ Casco Aquastop)
De skickar med blå till brunnarna och den ska sitta ihop med plastmatta.
Den gula kostar extra.
Kan också gå att köpa brunnen utan klämring men det är ofta lika dyrt som med en blå.
Om du har en blå så är den lättare att få dit och trycker således mindre vilket kan orsaka läckage.
Däremot är det mindre risk att skada manschetten om man har en blå.
Vore trevligt med en miniundersökning om folk skadat manscetten med den gula.
Se purus hemsida. [länk]
Jag vägrar använda Purus till kakel med tätskikt och brunnsmanschett pga de hopplösa klämringarna som sabbar manschetten.
I våtrum med kakel blir det endast Jafo i våra hyreshus.
Mvh
Monteringsinstruktionen som medföljde min brunn finns att ladda ned på Purus hemsida.
http://www.purus.se/filearchive/1/1585/Montanv golvbrunnar dim150.pdf
I denna instruktion så nämns inte ens någon gul klämring överhuvud taget.
Jag bifogar även en liten bild ifrån ovanstående instruktion där det tydligt framgår att den blå ringen kan användas med brunnsmanschett:

Sen får Du väl tolka som Du vill, men personligen så tycker jag inte att deras instruktioner lämnar några tvivel om vad som gäller.
MVH
/Leo
Det är inte Purus utan tätskiktstillverkaren som avgör och anger om det skall vara gul eller blå klämring. Följer du inte deras anvisningar så har du inget godkänt system.Leo skrev:Monteringsinstruktionen som medföljde min brunn finns att ladda ned på Purus hemsida.
[länk]
I denna instruktion så nämns inte ens någon gul klämring överhuvud taget.
Jag bifogar även en liten bild ifrån ovanstående instruktion där det tydligt framgår att den blå ringen kan användas med brunnsmanschett:
Sen får Du väl tolka som Du vill, men personligen så tycker jag inte att deras instruktioner lämnar några tvivel om vad som gäller.
Håller f.ö. med Somelvis om att den gula, vilken är den som flest tätskiktstillverkare anger som del i sina konstruktioner, är bökig. Gör jag ett badrum till så skulle jag nog överväga att använda en Jafo brunn.
Tompa
Leo, enligt Casco´s bruksanvisning ska Du kleta på ett lager tätskikt innan Du skär upp hålet och sätter dit ringen.......eller har de ändrat på det igen?Leo skrev:Var en tjock gummimatta som manchett och jag använde den blåa ringen. Dock så satte jag enligt tätskiktstillverkarens instruktioner ned klämringen direkt efter att jag satt dit brunnsmanchetten (tror det är Casco som tillverkat själva manchetten). Alltså innan man börjar kleta dit tätskiktet i övrigt.
/Leo
/Dontino
Jag skall dubbelkolla deras instruktioner också, men jag läste igenom allt noga och minns inte att det stod något om annan färg på klämringen. Vad jag minns så stod det att man skulle montera klämringen enligt brunnstillverkarens instruktioner och i de så stod det ju att man skulle använda blå klämring.
Däremot så är det inte Cascos Aquastop klet jag har, minns inte namnet men annan tillverkare, något på K, kanske Kilto? Måste kolla hemma först för att vara säker, återkommer.
MVH
/Leo
Däremot så är det inte Cascos Aquastop klet jag har, minns inte namnet men annan tillverkare, något på K, kanske Kilto? Måste kolla hemma först för att vara säker, återkommer.
MVH
/Leo
Nu har jag kollat lite, så här står det i Kiiltos instruktioner (som är de som jag använt):

När det gäller montering av manschetten så följde jag alltså Purus instruktioner, som för övrigt var enhälliga med Kiiltos instuktioner. Kiiltos bilder hjälpte också till, bla så framgår av dem att manschetten skall på först, innan något tätskikt kletas på.
Sen använde jag deras tips med att centrera klämringen över golvbrunnen samt rita efter dess insida och sedan skära ur för brunnen, det blev jättebra och manschetten gick ned i brunnen precis så långt som den skall.
Här är Kiiltos bilder i instruktionen för montering av manschetten:

Hela instruktionen finns för övrigt att ladda ned här:
http://www.kiilto.se/attachments/vattentata_vatutrymmen.pdf
Edit
Inom läkemedelsbranchen så finns det ett talesätt som är:
"Om det inte är dokumenterat så är det ett rykte." Kontentan är att man skall gå på det som dokumenterat i skrift. Det är i alla fall det jag tror på.
Beskar även bilden så att den får plats utan scroll lister.
/Edit
MVH
/Leo

När det gäller montering av manschetten så följde jag alltså Purus instruktioner, som för övrigt var enhälliga med Kiiltos instuktioner. Kiiltos bilder hjälpte också till, bla så framgår av dem att manschetten skall på först, innan något tätskikt kletas på.
Sen använde jag deras tips med att centrera klämringen över golvbrunnen samt rita efter dess insida och sedan skära ur för brunnen, det blev jättebra och manschetten gick ned i brunnen precis så långt som den skall.
Här är Kiiltos bilder i instruktionen för montering av manschetten:

Hela instruktionen finns för övrigt att ladda ned här:
http://www.kiilto.se/attachments/vattentata_vatutrymmen.pdf
Edit
Inom läkemedelsbranchen så finns det ett talesätt som är:
"Om det inte är dokumenterat så är det ett rykte." Kontentan är att man skall gå på det som dokumenterat i skrift. Det är i alla fall det jag tror på.
Beskar även bilden så att den får plats utan scroll lister.
/Edit
MVH
/Leo
Å andra sidan så tycker jag att man skall kunna gå på det som finns i skriftlig form. Och då det finns svart på vitt ifrån både tätskiktstillverkare och brunnstillverkare så borde det ju inte vara några oklarheter.MathiasS skrev:
Jag vet tyvärr inte hur det ser ut med andra tillverkare, jag kan bara säga vad jag själv har kommit i kontakt med och där tycker jag att det funnits solklart dokumenterat.
MVH
/Leo
Jag ringde när jag instalerade min Purus brunn med Ardex tätskikt.MathiasS skrev:
Efter att ha skumläst Kiiltos broshyr så står där inget om vilken ring som skall användas. Det ända jag hittar är hänvisning till Purus. I andra tillverkares instruktioner som jag läst så står det klart vilken ring som skall användas. Detta tycker jag är en svaghet i Kiiltos instruktioner, jag har dock inte letat noga så det kanske står på annat ställe.
Tittade lite snabbt på Purus hemsida och hittade på två ställen instruktioner där Purus anger att gul klämring är den som normalt används till tätskikt med manschett.
http://www.purus.se/filearchive/4/456/klämring 150 o 220.pdf
http://www.purus.se/filearchive/4/409/oden.pdf
Jag vet dock att jag själv var lite konfunderad över detta med klämringar när jag installerade min, så jag ringde både Purus och Ardex, de var då överens om att det var upp till tätskiktstillverkaren att avgöra vilken det skulle vara. Och Ardex var bestämd på att till deras produkter gäller gul ring, vilket även klart anges i deras instruktioner.
Så hur göra när Purus skriver olika saker på olika ställen samt hänvisar till tätskikttillverkare, och tätskiktstillverkare inte anger något alls utan hänvisar till Purus? I denna situation skulle jag antingen välja en annan brunn eller annan tätskiktstilverkare. Att behöva sitta och gissa på dessa saker känns inte helt rätt.
Tompa
Men tydligen så anger ju Purus olika saker i sina instruktioner. Se länkarna i mitt ovanstående inlägg, där skriver Purus på två ställen att gul ring skall användas, medan du och andra hittat uppgifter från Purus som säger blå.Leo skrev:
Vad jag såg av Kiilto så angav de ingenting, och då blir det rena gissningslekenLeo skrev:
Tompa
Intressant iaktagelse.
Till min brunn så finns det fortfarande endast en instruktion, den som medföljde och som också finns på deras sida med datum 2006-03-27, då det är den som medföljde brunnen anser jag personligen att det är självklart att det är den instruktionen som gäller till just min brunn. Och där anges blå ring.
Om man har en annan brunn där det inte framgår så klart i instruktionerna så kan det så klart vara en annan femma. Jag skulle tippa på att ovanstående instruktioner som Du hänvisar till är äldre eller gäller äldre brunnar.
Vad är det för datum på de instruktions filer som Du angett ovan? Jag kan inte hitta någon hänvisning till dem på Purus hemsida så att man kan se vilket datum de är ifrån.
MVH
/Leo
Till min brunn så finns det fortfarande endast en instruktion, den som medföljde och som också finns på deras sida med datum 2006-03-27, då det är den som medföljde brunnen anser jag personligen att det är självklart att det är den instruktionen som gäller till just min brunn. Och där anges blå ring.
Om man har en annan brunn där det inte framgår så klart i instruktionerna så kan det så klart vara en annan femma. Jag skulle tippa på att ovanstående instruktioner som Du hänvisar till är äldre eller gäller äldre brunnar.
Vad är det för datum på de instruktions filer som Du angett ovan? Jag kan inte hitta någon hänvisning till dem på Purus hemsida så att man kan se vilket datum de är ifrån.
MVH
/Leo
Där håller jag faktiskt inte med, de hänvisade till Purus instruktioner, där det klart och tydligt framgår att jag skall använda blå ring till min brunn. Bild på detta har jag i mitt inlägg ifrån 10:30. Instruktionerna medföljde ju faktiskt brunnen vilket gör det högst osannolikt att det skulle vara några andra som gäller.Tompa01 skrev:
MVH
/Leo
Medlem
· Södermanland
· 234 inlägg
Efter att ha läst här i tråden så ringde jag Purus (Edit: Curt Sahlin) och frågade.
Svaret blev att i 98% av fallen så ska blå ring användas, om man inte har en tätmanchett som är tunnare än 1,5 mm, då ska man ha gul ring.
Jag är nöjd så i alla fall
Svaret blev att i 98% av fallen så ska blå ring användas, om man inte har en tätmanchett som är tunnare än 1,5 mm, då ska man ha gul ring.
Jag är nöjd så i alla fall