K
hempularen skrev:
Jag har för mig att det finns brunnar som skall ha manschetten under klämringen. Det finns en variant där klämringen skruvas med ett stort antal skruvar rakt ner. Då skall manchetten gå ner under ringen för att hjälpa till att täta skruvhålen.

Det är nog Jafo du tänker på. Där skruvar man fast klämringen med 5 eller om det var 6 skruvar, men nej tyvärr så skär man likadant där som på Purus. Skruvhålen leder ju ingen annanstans än ner i plastgodset och behöver därför inte tätas.

http://www.jafo.eu/montering.php
 
MathiasS skrev:

Var bland alla typgodkännanden kan man läsa att vissa fabrikat ska ha gul ring och andra ska ha den blåa?
Det läser du i instruktionerna från tätskiktstillverkaren

Innan jag gjorde mitt tätskikt mot Purusbrunn så ringde jag både Pururs och tätskiktstilverkaren (i mitt fall Ardex) pga av att man kunde läsa olika saker på olika ställen. De var båda överens om att Purus tillhandahåller ett antal produkter, dessa är godkända enligt någon norm, vet ej vilken, men hur dessa saker skall kombineras ihop så att helheten med tätskikt blir tätt ligger på tätskiktstilverkaren att bestäma. De måste sedan speca vilka saker som ingår i deras sk tätsystem, sedan blir det systemet godkänt om det håller måttet. Man skulle alltså teoretiskt kunna tänka sig att en tillverkare inte testade Purus brunnar alls, då får inte dessa brunnar användas till det tätskiktet även om brunnen i sig är godkänd. Det var nog det som hände med den speciella hårdplastmanschetten som Purus tog fram, inga tätskiktstiverkare testade om kragen funkade, och vips så fanns det ingen marknad för denna produkt.

Summasumarum så sade både Purus och Ardex att ansvaret för totallösningen alltid ligger hos tätskiktstillverkaren, och att det är deras instruktioner som gäller.

Tompa

 
Tack för alla svar. Verkar som att jag gjort rätt trots allt.
En annan sak jag funderat på är att alla säger att det är så jäkla svårt att få dit klämringarna. Jag hade inga som helst problem med att få dit min. Tror inte jag gjort nåt fel heller, då den sitter så att jag inte kan rubba den.

 
ktm250 skrev:
Enligt Purus hemsida så är de blå för plastmatta och gul för manchett.
[länk]
Titta på 1:a bilden, det står tätskikt/plastmatta. Den instruktion som jag hade stod det att blå ring eller gul ring kunde användas med manchett (Purus). Just nu står det på Purus hemsida som Du påpekar.

Det verkar som att varje gång Purus byter bruksanvisning så byter de även färg på ringen...... ;D...allt för att förvirra oss hempulare......... >:(

//Dontino

Pratade med en hantverkare och han visade mig skillnaden mellan blå o gul ring.
Gissa vad skillnaden var......exakt, färgen och inget annat.... :o

Drar slutsatsen att det inte spelar någon roll vilken färg på ring man använder för det
blir tillräckligt tryck ut mot brunnens kanter oavsett färg.

Det är antagligen en extra peng som vi hempulare får lägga ut tack vare att Purus
velar fram o tilbaka ang färg.............. :'(

/Dontino

 
P
Dontino skrev:
Drar slutsatsen att det inte spelar någon roll vilken färg på ring man använder för det blir tillräckligt tryck ut mot brunnens kanter oavsett färg.
Där håller Maxit inte med dig. Dom hävdar att den starkare gula ringen riskerar att klämma sönder brunnsmanschetten.
 
K
Dontino skrev:
Gissa vad skillnaden var......exakt, färgen och inget annat.... :o
Så är det ju inte riktigt. Den gula är tightare.
 
ktm250 skrev:
Så är det ju inte riktigt. Den gula är tightare.
Och hur kommer Du fram till detta???

Ovanpå detta så är de olika fabrikatens brunchmanchetter sinsemellan olika tjocka,
därav allt velande fram o tillbaka ang blå eller gul ring.

/Dontino
 
Läste denna tråd i eftermiddags, och i kväll träffade jag en bekant som jobbar med utveckling på purus! Var ju tvungen att fråga! Han sa att det är den gula ringen som är för brunchmanchetter, men... om manchetten är tjockare än 1,0 mm så går det med den blå! Dock är det vad tätskikts tillverkaren säger som gäller, och det beror ju på tjockleken på manchetten!
 
K
Dontino skrev:
Och hur kommer Du fram till detta???
Jojjje hann före :)
 
Ska jag bli skraj nu, tro? Jag monterade med blå purusklämring till LIP:s tätmanschett i höstas. Jag fick intrycket då att den klämde fast manschetten bra. Jag hade en gul också men den var stört omöjlig att få på plats. Använde jag för lite kraft möjligen? Jag gjorde detta efter att ha läst en tidigare tråd här på forumet om golvbrunnar, där någon hade sagt att de gula då inte var godkända, utan att Pusus själva hade rekommenderat den blå även vid tätskikt( Inte bara vid plastmatta). I bilden ovan ser man ju också att det är en blå ring och texten tätskikt/plastmatta.
 
K
Kolla med LIP vilken de rekommenderar. Säger de den gula så är det ju bara att byta :)
 
ktm250 skrev:
Jojjje hann före :)
OK, men peka ut en manchett som idag inte är tjockare än 1mm?

Vad jag försöker säga är att den gula ringen togs fram för de "tidiga" brunnsmachetterna men efter all "forskning" kring fuktskador så har manchetterna blivit tjockare o tjockare.

Detta har medfört att det är den blåa ringen som "blir mer o mer godkänd" för manchetter.

Är den gula ringen tightare/större i sitt ursprungsläge eller ska man ställa sig frågan hur stor skillnaden är i  "återsprings"-kraften mellan den gula o den blåa ringen?

/Dontino
 
K
Dontino skrev:
OK, men peka ut en manchett som idag inte är tjockare än 1mm?
Det kan jag inte. Jag har inte heller sett alla manschetter på marknaden, men faktum kvarstår att vissa system kräver gul medans andra godkänner blå.

Dontino skrev:
Vad jag försöker säga är att den gula ringen togs fram för de "tidiga" brunnsmachetterna men efter all "forskning" kring fuktskador så har manchetterna blivit tjockare o tjockare.

Detta har medfört att det är den blåa ringen som "blir mer o mer godkänd" för manchetter.
Jag har förståt det som att den blåa är den ursprungliga och den gula är efterföljaren. Sen finns det ju inget som är mer eller mindre godkänt. Antingen godkänt eller inte.

Dontino skrev:
Är den gula ringen tightare/större i sitt ursprungsläge eller ska man ställa sig frågan hur stor skillnaden är i  "återsprings"-kraften mellan den gula o den blåa ringen?
Det får du fråga Purus om eller ta fram mätinstrumenten. Jag har inte doktorerat i ämnet klämringar ännu.

Over and out
 
Jag har använt ett flertal Purus i de badrum jag renoverat i våra hyresfastigheter.
Den gula ringen är så jäkla svår att få ner så det är löjligt.
Den drar sönder gummimanschetten när man försöker få ner den.

Det enda fall jag kan tänka mig att den skulle funka är om man använder en manschett som är i enbart väv, dvs inte gummi. Biltemas Lito-system har en sådan.

Vad jag har förstått efter att ha satt mig in i ämnet så är purusbrunnar godkända med blå ring. Den gula är inte provad med brunnen vid typgodkännandet.

Jag kan ha hört fel i detta men ägnade ganska mycket tid åt det för ett tag sedan.

I vilket fall så tröttnade jag på sönderdragna manschetter och bytte till Jafo som skruvas ner istället.
Sedan dess har jag inte dratt sönder en enda manschett.
Det är jävligt irriterande att ha gjort ett helt badrum supernoga och sedan komma till en löjlig manschett som är inbakad i allt tätskikt och spräcka den med en Gul klämring.
Det är ju där som fuktskade risken är högst närapå och skyddet borde vara som mest intakt.

Aldrig mer Purus till kakel och tätskikt, det var två dyrköpta misstag.
Livrädd för de två badrummen än idag.

Mvh
 
somelvis skrev:
Jag har använt ett flertal Purus i de badrum jag renoverat i våra hyresfastigheter.
Den gula ringen är så jäkla svår att få ner så det är löjligt.
Den drar sönder gummimanschetten när man försöker få ner den.

Det enda fall jag kan tänka mig att den skulle funka är om man använder en manschett som är i enbart väv, dvs inte gummi.   Biltemas Lito-system har en sådan.

Vad jag har förstått efter att ha satt mig in i ämnet så är purusbrunnar godkända med blå ring.   Den gula är inte provad med brunnen vid typgodkännandet.

Jag kan ha hört fel i detta men ägnade ganska mycket tid åt det för ett tag sedan.

I vilket fall så tröttnade jag på sönderdragna manschetter och bytte till Jafo som skruvas ner istället.
Sedan dess har jag inte dratt sönder en enda manschett.
Det är jävligt irriterande att ha gjort ett helt badrum supernoga och sedan komma till en löjlig manschett som är inbakad i allt tätskikt och spräcka den med en Gul klämring.
Det är ju där som fuktskade risken är högst närapå och skyddet borde vara som mest intakt.

Aldrig mer Purus till kakel och tätskikt, det var två dyrköpta misstag.
Livrädd för de två badrummen än idag.

Mvh
TACK.....I rest my case....... 8-)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.