18 768 läst ·
62 svar
19k läst
62 svar
Vem ska betala för plogningen? Dela?
Vi har ca 200-300 m upp till stora vägen. ( Rälig backe dessutom) När sommarstugeägaren som ägde vägen bara var här på sommaren skötte vi vägen och snöskottningen själva (med spade!). Nu har en familj flyttat in och bor här året om, de anlitar en granne med traktor. Vi har försökt betala men de vill inte familjen.
Himla snällt.
Så att vilja ha betalt för den lille stumpen er granne har verkar lite snålt.
Men det är bara min åsikt.
Himla snällt.
Så att vilja ha betalt för den lille stumpen er granne har verkar lite snålt.
Men det är bara min åsikt.
Jag skulle inte riskera grannsämjan för den lilla andelen, är det dessutom grannens mark så är det nog bara att gilla läget.M Murkla1949 skrev:Vår tomt ligger "insprängd" i en större fastighet som inte är vår. Vi har servitut för vägen och vi anlitar en firma för plogningen.
När vi får plogat (blå linje) så får ju grannen (röd linje) plogat "på köpet" - samtidigt som vi så klart inte kan låta bli att ploga där.
Hur är brukligt att göra när det ser ut så här?
Jag har ingen anledning att bråka om det här eller så men tänker att det kan vara bra att veta i framtiden. [bild]
Precis, sa ju att det blev lite problematiskt.. pga olika behovC cpalm skrev:Har också ett liknande utfartsservitut och har, som förmodligen är brukligt, en gemensam "deal" med den inre fastigheten, men då plogas det också "fram till dörren".
I brist på en gemensam lösning skulle jag tycka det var väldigt småaktigt att begära ersättning för att den gemensamma utfarten oundvikligen blir plogad på köpet. Grannen måste ju då ändå fixa snöröjningen på resten av sin tomt, varvid motsatt situation uppstår och vem som i praktiken plogar utfarten blir ju då en fråga om vem som hinner först. Nu kanske inte grannen har samma behov/ambition, men i princip har ju grannen därmed motsvarande anspråk på TS.
Men man kan ju aldrig få en gemensam deal, om man inte pratar med grannen!
(vi har deal med plognisse och betalar allt själva, grannen får sin vägsnutt plogad på köpet, kostnadsfritt, men får sköta övrig plogning på sin tomt själv)
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Känns som att det är läge att gå in och skriva lite...
Jag ville som sagt bara läsa på lite om hur man brukar göra IFALL det någongång blir en diskussion med nuvarande granne - eller om det kommer någon ny. Huset som det gäller används inte som permanentbostad just nu men kommer att hyras ut snart - men det spelar ingen roll för min del.
Jag är inte typen som bråkar om skitsaker. Jag brukar snarare köra ner snöslungan till grannen ibland för att hjälpa till och se till att det ser bebott ut - jag vill vara en sån granne som jag själv vill ha
Jag ville som sagt bara läsa på lite om hur man brukar göra IFALL det någongång blir en diskussion med nuvarande granne - eller om det kommer någon ny. Huset som det gäller används inte som permanentbostad just nu men kommer att hyras ut snart - men det spelar ingen roll för min del.
Jag är inte typen som bråkar om skitsaker. Jag brukar snarare köra ner snöslungan till grannen ibland för att hjälpa till och se till att det ser bebott ut - jag vill vara en sån granne som jag själv vill ha
Ja, det är ju uppenbarligen också så TS ser på saken, men vad händer om plognisse av någon anledning inte har plogat när grannen vill komma in eller ut?Snigla skrev:
Alt. 1: Grannen ringer dig eller plognisse och kräver att ni plogar
Alt. 2: Grannen ordnar själv med plogning av vägsnutten (och har därmed plogat den "på köpet, kostnadsfritt" åt dig)
Alt. 3: Grannen avstår bilkörning i väntan på att plognisse skall dyka upp
Vad jag menar är att båda parter har ett behov av att vägsnutten blir plogad, men ingen av parterna har någon större nytta av att endast vägsnutten blir plogad.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
I år landade det på ca 5500 för plogningen. Då tar de en del på en ganska stor gårdsplan också. Sand/skrapning några gånger per säsong. Det ÄR en firma. De har några andra liknande vägar i närheten som de också har hand om.M maria01 skrev:grannen kan ju handskotta snön till sig så nära han bor stora vägen jag hade krävt nåt av han och du själv skulle ploga din del själv 150 meter klarar du själv med nån gammal traktor eller atv skulle du nog spara en del på
får man fråga vad du betalar för att firma ska göra jobbet? låter dyrt när du säger firma
M Murkla1949 skrev:
inte så farligt pris en då för garanterad plogning när man ska till jobbet biligare en att göra det själv faktiskt om man skulle köpa in egna maskiner plus underhål av dom
jag brukade bara betala en granne nån flaska och några flak öl från tyskland på förra kåken fast då hände det ju att det inte vart plogat i tid
Redigerat:
Hur gör ni med löpande underhåll på vägen, vem betalar för det?M Murkla1949 skrev:
Det borde vara "samma sak" som skottningen.
[Den 3:e fastigheten då? De använder också en bit av er gemensamma väg enligt bilden. QUOTE="Murkla1949, post: 5209251, member: 156361"]Vår tomt ligger "insprängd" i en större fastighet som inte är vår. Vi har servitut för vägen och vi anlitar en firma för plogningen.
När vi får plogat (blå linje) så får ju grannen (röd linje) plogat "på köpet" - samtidigt som vi så klart inte kan låta bli att ploga där.
Jag har ingen anledning att bråka om det här eller så men tänker att det kan vara bra att veta i framtiden. Visa bilaga 695045[/QUOTE]
Jag har ingen anledning att bråka om det här eller så men tänker att det kan vara bra att veta i framtiden. Visa bilaga 695045[/QUOTE]
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
[/QUOTE]T TEKILA skrev:[Den 3:e fastigheten då? De använder också en bit av er gemensamma väg enligt bilden. QUOTE="Murkla1949, post: 5209251, member: 156361"]Vår tomt ligger "insprängd" i en större fastighet som inte är vår. Vi har servitut för vägen och vi anlitar en firma för plogningen.
Jag har ingen anledning att bråka om det här eller så men tänker att det kan vara bra att veta i framtiden. [bild]
Det finns ingen tredje fastighet men det ser kanske så ut på bilden..
Det lilla underhåll som varit har vi stått för.
Kul att det engagerat så många
Jag har som sagt ingen ambition att vara en snål surgranne utan började fundera när en bekant undrade hur vi skötte vägen hos oss - och det kan vara bra att veta om frågan kommer upp i framtiden.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
M maria01 skrev:inte så farligt pris en då för garanterad plogning när man ska till jobbet biligare en att göra det själv faktiskt om man skulle köpa in egna maskiner plus underhål av dom
jag brukade bara betala en granne nån flaska och några flak öl från tyskland på förra kåken fast då hände det ju att det inte vart plogat i tid
Nä, visst är det så. Svårt att hålla sig med traktor (och tid) för de pengarna. Speciellt om man inte har någon annan användning av den.
Här är det också lite varierat med plogtiderna men sett över hela vintern är det sällan något problem så länge man ser till att ha bil med lite markfrigång.
Har funderat lite på fyrhjuling men "villhöver-känslan" tar nog över lite för jag tror inte det är så praktiskt att ploga med en sån i längden när det blir lite snömängder.
Det är väl just då 4hjulingen kan vara användbar att röja med, blir det mycket snö klarar den inte att hålla rentM Murkla1949 skrev:
Tja, grannen skulle väl ha nytta av det om denne bodde där? (oavsett vem som nu betalar). Om det är viktigt för denne att kunna ta sig ut och in som den vill, så ser den ju till att det går att göra det (skottar/plogar).. utan att bry sig om mig så att säga.C cpalm skrev:Ja, det är ju uppenbarligen också så TS ser på saken, men vad händer om plognisse av någon anledning inte har plogat när grannen vill komma in eller ut?
Alt. 1: Grannen ringer dig eller plognisse och kräver att ni plogar
Alt. 2: Grannen ordnar själv med plogning av vägsnutten (och har därmed plogat den "på köpet, kostnadsfritt" åt dig)
Alt. 3: Grannen avstår bilkörning i väntan på att plognisse skall dyka upp
Vad jag menar är att båda parter har ett behov av att vägsnutten blir plogad, men ingen av parterna har någon större nytta av att endast vägsnutten blir plogad.
Såg inga problem med något av alternativen i övrigt
Hade gladeligen gett telefonnumret till plognisse så att de kunde göra upp en deal själva. Deras deal påverkar inte min ändå (för som sagt, jag har bara behov av sista vägsnutten OM nån plogar hela vägen ned.. helt ointressant för oss om bara den lilla vägsnutten däruppe är plogad eller ej).. och det spelar troligen inte grannen någon roll heller om denne får plogat två gånger vissa dagar för att plognisse ska ner till oss.. (de metrarna är ju inte det vi betalar mest för direkt).. så länge de inte får betala för den plogningen.
Rent krasst.. så ser väl var och en om sitt eget hus, hmm väg.. i första hand (tills dess att man faktiskt har en slags deal med andra inblandade..).
Kräver man saker får man betala för det, säger man inget kan man åka lite snålskjuts på de gånger det bjuds iaf..
(Vi har ju vägsamfällighet efter "vägsnutten" sedan.. så den betalar vi alla viss procent/kostnad för per år och så sköts det om via inlejd personal... både för plogning och annat vägunderhåll)