18 768 läst ·
62 svar
19k läst
62 svar
Vem ska betala för plogningen? Dela?
Läs vad jag skrev igen. Nej servitutsrätter kan inte överlåtas särskilt, utan följer alltid med äganderätten till en fastighet. Det har ingen ifrågasatt.D Daniel 109 skrev:
Det trodde jag med tills jag flyttade ut på landet.. här var det ingen som ville ploga så vägsamfälligheten hyr in en maskintjänst till vägarna.pacman42 skrev:
De kan dock ploga om de vill, men vill inte (de plogar inne på sina gårdar ibland dock).
Hos oss så plogar bönderna, men inte förrän de välbetalda jobben i stan är utförda...Snigla skrev:
...så det är en fördel med 4WD ibland...
Vilken konstig diskussion, köper man en fastighet med servitut på utfart betalar man givetvis för servitutet. Köper man en avstyckning där det ingår servitut för utfart så ökar givetvis ersättningen jämfört med om inget servitut fanns.
Är man så väghalsig att man köper en fastighet utan utfart och får officialservitut i efterhand, så utgår ersättning enligt ExprL för detta.
Så jo, i normalfallet har tjänande fastighet fått ersättning för servitutet.
Är man så väghalsig att man köper en fastighet utan utfart och får officialservitut i efterhand, så utgår ersättning enligt ExprL för detta.
Så jo, i normalfallet har tjänande fastighet fått ersättning för servitutet.
Redigerat:
Ja herrejösses.
Var fastigheten så dyr i inköp, att Du inte har råd att ploga?
Men skotta då för hand!
Eller parkera bilen ute i stora vägen o knalla rakt in till kåken, året runt.
Skit i att ploga o underhålla vägen.
Är det en ordentlig kär som bor närmast vägen, så fixar han säkert sin del, och kräver med all rätt att Du betalar hälften, typ 1/8.
Var för skulle han betala mer?
Var fastigheten så dyr i inköp, att Du inte har råd att ploga?
Men skotta då för hand!
Eller parkera bilen ute i stora vägen o knalla rakt in till kåken, året runt.
Skit i att ploga o underhålla vägen.
Är det en ordentlig kär som bor närmast vägen, så fixar han säkert sin del, och kräver med all rätt att Du betalar hälften, typ 1/8.
Var för skulle han betala mer?
Redigerat:
Har också ett liknande utfartsservitut och har, som förmodligen är brukligt, en gemensam "deal" med den inre fastigheten, men då plogas det också "fram till dörren".Snigla skrev:
I brist på en gemensam lösning skulle jag tycka det var väldigt småaktigt att begära ersättning för att den gemensamma utfarten oundvikligen blir plogad på köpet. Grannen måste ju då ändå fixa snöröjningen på resten av sin tomt, varvid motsatt situation uppstår och vem som i praktiken plogar utfarten blir ju då en fråga om vem som hinner först. Nu kanske inte grannen har samma behov/ambition, men i princip har ju grannen därmed motsvarande anspråk på TS.
Var nöjd med att du har en plogad väg hela vägen när du behöver det.
Jo, grannen får lite nytta av det men spar det i minnet och använd vid behov.
Att vilja ha betalt för nåt som man gjort för sitt eget behov känns lite som att vilja ha betalt för att andra kan glädjas av att titta på sitt fina blomsterarrangemang i trädgården typ.
Jo, grannen får lite nytta av det men spar det i minnet och använd vid behov.
Att vilja ha betalt för nåt som man gjort för sitt eget behov känns lite som att vilja ha betalt för att andra kan glädjas av att titta på sitt fina blomsterarrangemang i trädgården typ.
Så det är den som bor längst in som skall ploga för alla? Grusa och dika också kanske?
Lysande, då skall jag genast be han göra det, och om han vill dela på betalningen skall jag säga "var glad att du får ploga när du vill!"
Nädu, en bra karl gör rätt för sig, särskilt när det gäller vägar.
Lysande, då skall jag genast be han göra det, och om han vill dela på betalningen skall jag säga "var glad att du får ploga när du vill!"
Nädu, en bra karl gör rätt för sig, särskilt när det gäller vägar.
Kanske grannen frågar samma sak.
Vad kan TS då svara? Typ: Nej tack?
Ja, herrejösses. Ponera att jag köper en fastighet, 8 km in i skogen.
Mellan stora vågen och kåket är kommunen markägare.
Ska jag alltså begära att de sköter underhållet av vägen?
Vad kan TS då svara? Typ: Nej tack?
Ja, herrejösses. Ponera att jag köper en fastighet, 8 km in i skogen.
Mellan stora vågen och kåket är kommunen markägare.
Ska jag alltså begära att de sköter underhållet av vägen?