D Daniel 109 skrev:
Säljer man en fastighet så ingår servitutsrätten i affären. Den prissätts naturligtvis inte separat. Men den är en del i affären som man betalar för när man köper en fastighet.
Läs vad jag skrev igen. Nej servitutsrätter kan inte överlåtas särskilt, utan följer alltid med äganderätten till en fastighet. Det har ingen ifrågasatt.

pacman42 pacman42 skrev:
Firma vid plogning på landet är ofta en granne som är jordbrukare...
no shit :crysmile:

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Firma vid plogning på landet är ofta en granne som är jordbrukare...
Det trodde jag med tills jag flyttade ut på landet.. här var det ingen som ville ploga så vägsamfälligheten hyr in en maskintjänst till vägarna.

De kan dock ploga om de vill, men vill inte (de plogar inne på sina gårdar ibland dock).

Snigla Snigla skrev:
Det trodde jag med tills jag flyttade ut på landet.. här var det ingen som ville ploga så vägsamfälligheten hyr in en maskintjänst till vägarna.

De kan dock ploga om de vill, men vill inte (de plogar inne på sina gårdar ibland dock).
Hos oss så plogar bönderna, men inte förrän de välbetalda jobben i stan är utförda...
...så det är en fördel med 4WD ibland...

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Hos oss så plogar bönderna, men inte förrän de välbetalda jobben i stan är utförda...
...så det är en fördel med 4WD ibland...
då bor man inte på landet om dom kan ploga i städerna först :crysmile:

• Gilla
  • Älska
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vilken konstig diskussion, köper man en fastighet med servitut på utfart betalar man givetvis för servitutet. Köper man en avstyckning där det ingår servitut för utfart så ökar givetvis ersättningen jämfört med om inget servitut fanns.

Är man så väghalsig att man köper en fastighet utan utfart och får officialservitut i efterhand, så utgår ersättning enligt ExprL för detta.

Så jo, i normalfallet har tjänande fastighet fått ersättning för servitutet.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Ja herrejösses.
Var fastigheten så dyr i inköp, att Du inte har råd att ploga?

Men skotta då för hand!

Eller parkera bilen ute i stora vägen o knalla rakt in till kåken, året runt.

Skit i att ploga o underhålla vägen.

Är det en ordentlig kär som bor närmast vägen, så fixar han säkert sin del, och kräver med all rätt att Du betalar hälften, typ 1/8.
Var för skulle han betala mer?

Redigerat:
C
Snigla Snigla skrev:
Använder hen vägen (för infart osv) så borde denne bidra till eventuell plogning.. procentuellt av vägen.
Har också ett liknande utfartsservitut och har, som förmodligen är brukligt, en gemensam "deal" med den inre fastigheten, men då plogas det också "fram till dörren".

I brist på en gemensam lösning skulle jag tycka det var väldigt småaktigt att begära ersättning för att den gemensamma utfarten oundvikligen blir plogad på köpet. Grannen måste ju då ändå fixa snöröjningen på resten av sin tomt, varvid motsatt situation uppstår och vem som i praktiken plogar utfarten blir ju då en fråga om vem som hinner först. Nu kanske inte grannen har samma behov/ambition, men i princip har ju grannen därmed motsvarande anspråk på TS.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
Var nöjd med att du har en plogad väg hela vägen när du behöver det.
Jo, grannen får lite nytta av det men spar det i minnet och använd vid behov.

Att vilja ha betalt för nåt som man gjort för sitt eget behov känns lite som att vilja ha betalt för att andra kan glädjas av att titta på sitt fina blomsterarrangemang i trädgården typ.

• Gilla
Anonymiserad 582643 och 4 till
  • Laddar…
Så det är den som bor längst in som skall ploga för alla? Grusa och dika också kanske?

Lysande, då skall jag genast be han göra det, och om han vill dela på betalningen skall jag säga "var glad att du får ploga när du vill!" :rofl:

Nädu, en bra karl gör rätt för sig, särskilt när det gäller vägar.

Varför ö h t lägga upp en tråd om detta.
Vad vill TS?
Att den som bor närmast vägen ska betala halva underhållet, snöröjning mm gällande hela vägen?

Varför då?

"Hur är brukligt att göra när det ser ut så här?

Jag har ingen anledning att bråka om det här eller så men tänker att det kan vara bra att veta i framtiden."

Har du ens läst trådstarten, @Hybro...

• Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Poängen är väl nästan att fråga grannen om han vill ha plogat hela vägen in till dörren, då blir det lite mer okej i min mening att ta betalt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Kanske grannen frågar samma sak.
Vad kan TS då svara? Typ: Nej tack?

Ja, herrejösses. Ponera att jag köper en fastighet, 8 km in i skogen.
Mellan stora vågen och kåket är kommunen markägare.
Ska jag alltså begära att de sköter underhållet av vägen?

Självklart skall alla fastighetsägare betala ,vill man vara riktigt noga får dela kostnaden efter sträckan som nyttjas, grannsämjan är viktig är det nån som inte vill vara med att betala kan de lätt bli utfrysta

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.