Byggahus.se
Vår tomt ligger "insprängd" i en större fastighet som inte är vår. Vi har servitut för vägen och vi anlitar en firma för plogningen.
När vi får plogat (blå linje) så får ju grannen (röd linje) plogat "på köpet" - samtidigt som vi så klart inte kan låta bli att ploga där.

Hur är brukligt att göra när det ser ut så här?

Jag har ingen anledning att bråka om det här eller så men tänker att det kan vara bra att veta i framtiden. Luftbild med markeringar, visar mätning av avstånd, hus, vägar, träd och grönområden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det normala är väl att man tar kostnaden proportionellt.......Grannen borde väl kunna bidra med en fjärdedel iallafall.
 
  • Gilla
Daja och 5 till
  • Laddar…
Rent formellt kan du inte kräva något. Men det är som sagt rimligt att bidra i förhållande till nyttan. Nu är det inte alltid bara hur lång väg som motiverar nyttan, också hur man nyttjar huset. Om det ex. är ett fitidshus dä'r ägaren kanske bara tittar till huset någon gång under snöperioden, så kanske ionte ägaren där tycker det är rimligt att behöva betala för att det plogas typ dagligen, om det skulle vara fallet.

Om man tittar på bilden, så är det ju väldigt kort sträcka som grannen verkligen behöver få plogat, bara typ 3 bilängder. Så strular grannen om betalningen, så skulle jag nog stryka det för grannsämjans skull. Ett resonemang man iofs. kan vända på också...
 
Redigerat:
  • Gilla
emilvikstrom och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Formellt så ligger det på er att ploga det som ni önskar när ni utövar ert servitut.

Sen kan ni ju praktiskt koordinera med grannen om denne också vill ha plogat en viss vägsträcka.
 
  • Gilla
Stib87 och 5 till
  • Laddar…
Det ser ut som att grannen använder1/3-1/4 av vägen. Halva den kostnaden är väl rimligt att de betalar. Så 1/6-1/8. Ni har som sagt ingen rätt att kräva något.
 
  • Gilla
Carl Johansson och 8 till
  • Laddar…
Den delen som är röd skall ni dela på underhållet för, ni använder den lika mycket. Den delen som är blå men inte röd, skall du ta hela underhållet för. Om den röda är 20% och resterande 80%, så skall grannen lämpligen stå för 10%.

Vilket är så lite, så det bästa vore om du betalar snöröjningen och grusningen och grannen gör något annat. Kanske röjer kanterna på hela en gång om året?
 
  • Gilla
heas och 15 till
  • Laddar…
B
@-MH- "ska" borde ersättas med bör i din text.

Det finns inget som är helt givet gällande vilken nivå som ska gälla för vägunderhållet.

Är man inte överens med grannen och man ska hårddra en sådan fråga in i absurdum så kan man begära att lantmäteriet ska bilda en vägsamfäldighet (inte helt gratis...) och denna kan med andelstal liknande din beräkning skapa en tvingande fördelning av vissa underhållskostnader. I det fallet kan man prata "ska", men det finns inget som tyder på det.

Därmed är det den som begär plogningen som ska bekosta den, om man inte kommer överens om något annat med grannen.
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Grannen skulle ju kunna säga, "plogas det inte får jag göra det själv när jag får tid och lust". Norrland och grannens fastighet ser redan idag att kunna behöva en snöslunga.
 
  • Gilla
emilvikstrom
  • Laddar…
Jag hade inte funderat.
Jag hade plogat och tagit kostnaden.
Vill grannen bidra så visst...
Hur mycket är kostnaden per år?
 
  • Gilla
Jova85 och 6 till
  • Laddar…
Min granne plogar hos mig när det snöar. Gratis. Det är en bra granne det.
 
  • Gilla
Anonymiserad 582643 och 6 till
  • Laddar…
wildeside
Om jag haft gratis servitut på en väg genom grannens mark så skulle jag stå för fiolerna om det inte är längre sträcka en så, men nu vet jag inte om TS har gratis servitut.
Men det är min syn på det hela och alla gör som dom skäner och behagar.
 
  • Gilla
Tornhuset och 3 till
  • Laddar…
Servitut får inte innehålla krav på löpande ersättning.
 
  • Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
wildeside
S Småbrukaren skrev:
Min granne plogar hos mig när det snöar. Gratis. Det är en bra granne det.
:rofl: Det gör min granne med, men det kan bero på att jag lyckas oftast va ute på jobb när det snöar.
Men brukar köpa nån flaska whisky och nån platta öl som tack för besväret.
Som tack av grannen brukar jag bli bjuden på grill och bastu kvällar hos dom och då bjuder ha tillbaks på den köpta whiskyn och ölen:cool:
Tror det är det som kallas grannsämja och vänskap.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 19 till
  • Laddar…
wildeside
D Daniel 109 skrev:
Servitut får inte innehålla krav på löpande ersättning.
Va har trotsåldern hittat hit med:crysmile:
 
  • Gilla
eevkos och 1 till
  • Laddar…
Murkla1949 Murkla1949 skrev:
Vår tomt ligger "insprängd" i en större fastighet som inte är vår. Vi har servitut för vägen och vi anlitar en firma för plogningen.
När vi får plogat (blå linje) så får ju grannen (röd linje) plogat "på köpet" - samtidigt som vi så klart inte kan låta bli att ploga där.

Hur är brukligt att göra när det ser ut så här?

Jag har ingen anledning att bråka om det här eller så men tänker att det kan vara bra att veta i framtiden. [bild]
grannen kan ju handskotta snön till sig så nära han bor stora vägen jag hade krävt nåt av han och du själv skulle ploga din del själv 150 meter klarar du själv med nån gammal traktor eller atv skulle du nog spara en del på

får man fråga vad du betalar för att firma ska göra jobbet? låter dyrt när du säger firma
 
  • Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.