565 läst ·
6 svar
565 läst
6 svar
Luckor eller ej vintring av sommarhus
Hej!
Vi har ett sommarhus ute på en ö i skärgården. Varje höst har mina föräldrar skruvat för luckor för alla fönster, samt satt upp plastduk för glasverandan, det är ett gammalt gammalt hus, 100 år eller lite drygt.
Det är ganska mödosamt, klättra på stegar för att lucka övervåning, fästa plastduk på hela glasverandan, sedan ska allt tas bort igen till våren, och lagras förstås.
Min fråga är, hur nödvändigt är egentligen detta? Hur mycket skyddar det fönster/färg/underhåll? Ibland har jag en känsla av att man går omkring och gör massa saker (för det är så vi alltid gjort) utan att egentligen veta om det gör så stor nytta. Om vinsten är att det måste målas om 2-3 år tidigare, gör jag nog hellre det.
Huset vätter mot hav, så en del vind och regn förstås, men av insyns-skäl spelar det ingen roll, det ligger mycket avsides så att ngn ska gå förbi och kika in genom fönstren om det är oluckat vintertid, är inget jag bekymrar mig över.
Vad tänker ni om detta ni kloka fixare?
Vi har ett sommarhus ute på en ö i skärgården. Varje höst har mina föräldrar skruvat för luckor för alla fönster, samt satt upp plastduk för glasverandan, det är ett gammalt gammalt hus, 100 år eller lite drygt.
Det är ganska mödosamt, klättra på stegar för att lucka övervåning, fästa plastduk på hela glasverandan, sedan ska allt tas bort igen till våren, och lagras förstås.
Min fråga är, hur nödvändigt är egentligen detta? Hur mycket skyddar det fönster/färg/underhåll? Ibland har jag en känsla av att man går omkring och gör massa saker (för det är så vi alltid gjort) utan att egentligen veta om det gör så stor nytta. Om vinsten är att det måste målas om 2-3 år tidigare, gör jag nog hellre det.
Huset vätter mot hav, så en del vind och regn förstås, men av insyns-skäl spelar det ingen roll, det ligger mycket avsides så att ngn ska gå förbi och kika in genom fönstren om det är oluckat vintertid, är inget jag bekymrar mig över.
Anledningen att täcka för fönster på byggnader som står tomma länge är väl för att förhindra att rutor krossas. Tänk t.ex. en fågel som flyger in i rutan och krossar den. Sen kommer det in snö/vatten i huset när det blåser.P Pirogert skrev:Hej!
Jo det förstås. Men det där med fåglar tänker jag är mest liv på dom under sommar/vår. Och då står det ändå oluckat, i o m vi vintrar av efter vintern tidigt.L lbgu skrev:
Att det viner in funkt o annat/snö är förstås en tanke, kanske ffa på glasverandan
Finns även fåglar andra tider på året. Sen är det inte bara fåglar som kan krossa rutor på hus. Blåser det rejäl storm kan det flyga saker i luften även fönster i lite dåligt skick kan gå sönder i tillräcklig blåst. Busungar kan kasta sten/äpplen på 'ödehus'.P Pirogert skrev:
Att svepa plast på utsidan av en glasveranda kan rent av vara kontraproduktivt. Plasten håller kvar fukten så verandan kan ta mer skada. Plast och gamla hus hör inte ihop.
Väl underhållna fönster målade med klok färg håller bäst som de är.
Väl underhållna fönster målade med klok färg håller bäst som de är.
Klicka här för att svara