Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Väldigt få rättigheter är uttryckligt definierade i lag
Men begreppet "förkörsrätt" är väl aktivt utplånat? Då anser jag att det är direkt felaktigt att använda det. Precis som man inte kan referera till annan ej längre gällande del av författningen och hävda att den fortfarande har giltighet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Hoppas jag slipper självkörande bilar i större omfattning under min livstid!
Jag sade för över tio år sedan att det inte kommer att finnas självkörande bilar i Sverige på minst 25 år, än så länge har jag rätt i alla fall...

De fungerar bra på motorväg och större landsvägar, men så fort som vägbanan delas av flera olika trafikanter så blir det så oerhört mycket svårare.

Alfredo Alfredo skrev:
Men begreppet "förkörsrätt" är väl aktivt utplånat?
Har det någonsin brukats i lagtext? Mig veterligen står i lagen saker som väjningsplikt och (att man ska lämna) företräde.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Har det någonsin brukats i lagtext?
Lagtext om straff för trafikbrott utomlands, med fokus på ordet "förkörsrätt" som är markerat i punkt 5.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessutom förekommer ordet i en del utredningar och några proppar om man litar på https://lagen.nu/search/?q=förkörsrätt&p=1 😀

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
[bild]

Dessutom förekommer ordet i en del utredningar och några proppar om man litar på [länk] 😀
I just det sammanhanget så tror jag det beror på att det utomlands tenderar att kallas "förkörsrätt", då man kommunicerar på engelska ("right of way").

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Du kör på en väg och en person går över utan att se sig för, du kör över denne utan att bromsa för det är fotgängaren som gör fel. Personen avlider.
Som jag skrev, medvetet köra över nån får man ju inte, men jag kan ju inte åka omkring och förutsätta att alla struntar i trafikreglerna, för då kan ju jag lika gärna strunta i dem också. Trafikreglerna bygger ju på att man ska kunna förutsäga andra trafikanters beteende.

• Gilla
useless
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Om du som bilist kan undvika att orsaka en olycka, är du skyldig att göra det. Oavsett hur idiotiskt medtrafikanter beter sig.
Men det gäller även cyklisten och fotgängaren.

Alfredo Alfredo skrev:
[bild]

Dessutom förekommer ordet i en del utredningar och några proppar om man litar på [länk] 😀
Se där, då hade vi fel båda två! 🙃

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Härom dagen skrek sig cykelpendlarterroristerna hesa när jag lugnt och sakta gled över ett övergångställe när de kom i flock och fick stanna. Att de som cyklande på ett övergångsställe inte har några rättigheter alls mer än att bli överkörda har de antagligen ingen aning om. Kunskapsnivån är generellt låg.
Fast så är det ju inte.
Visst, de ska lämna företräde om de cyklar, MEN om de redan är ute på övergångsstället när du kmomer ska du lämna företräde.

Och är det så att det faktiskt inte är ett övergångsställe utan, som det vanligtvis är, ett övergångsställe kombinerat med cykelpassage, så ska du anpassa hastigheten för att ge cyklister på eller på väg ut på passagen möjlighet att passera. Detta trots att cyklisterna har väjningsplikt.

I praktiken innebär denna luddiga regel att om cyklisterna hinner över om du lättar på gasen så ska du lätta på gasen och låta cyklisterna passera. Rena övergångsställen är ju rätt ovanliga så sannolikt fanns det en cykelpassage bredvid övergångsstället.

MathiasS MathiasS skrev:
Denna är rätt bra, även om den är från Piteå. Med referens till lagtext.

[länk]
Den var rätt dålig.

Några exempel:
Sidan som heter Övergångsställe visar ett övergångsställe med en cykelpassage.

De skriver sedan på sidan om cykling konsekvent cykelöverfart, men det låter som om de menar cykelpassage, för på en cykelöverfart ska bilister ge cyklister företräde. De låter också bli att nämna att en cykelöverfart är skyltad. Och de nämner inte heller att cyklister får cykla på vägen även om det finns cykelbana eller GC-bana, eller att om cyklister cyklar på vägen gäller högerregeln, även för bilister gentemot cyklister.

Så på det hela taget en usel skrift, iallafall vad gäller samspelet mellan cyklister och bilister. Det står inget datum på den men sannolikt är den skriven före 2014 då regeln om cykelöverfarter tillkom.

• Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
MEN om de
I detta fall finns inga "de". Det finns enbart enskilda cyklister som var och en har att iaktta väjningsplikt. Vi pratar inte om ett kosläpp på våren, även om likheterna kan verka stora.

Anna_H Anna_H skrev:
Rena övergångsställen är ju rätt ovanliga
I mina trakter är de väldigt vanliga.

• Gilla
tveksamt
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Samma som användes tidigare i tråden:
- [länk]

Det man skall vara uppmärksam på är "Genomgående gång– och cykelbana" (se på bilden i PDF:en). Denna kan se ut lite hur som helst och det är därför man måste vara extremt försiktig vid allt som skulle kunna vara en sådan.
En av få saker som faktiskt stämmer i den föråldrade broschyren. Jag har frågat dem efter den uppdaterade versionen, gissar att de bara missat att plocka bort denna.

Alfredo Alfredo skrev:
Ja få säger nog emot dig. Det är även förbjudet att skjuta sina grannar men det har heller inget att göra med det som diskuteras här.

Jag förstår inte alls vad du menar.

Jag tycker som sagt att en cyklist som medvetet agerar olämpligt i trafiken bör anses ensam vållande om det sker en olycka. Väljer man medvetet att på ett olämpligt sätt korsa en väg genom att cykla på ett övergångsställe ska man vara väldigt säker på att det kan göras helt riskfritt. Annars bör man drabbas av konsekvenserna av sitt olämpliga beteende om det sker en olycka.
Det normala scenariot är en bilist som sänker farten vid vad hen uppfattar är ett övergångsställe för att se om någon är på väg ut. En cyklist som närmar sig uppfattar hastighetssänkningen som att bilisten uppmärksammat cyklisten och cyklar över, på cykelpassagen som bilisten inte heller uppfattat. Bilisten blir chockad över cyklisten som likt en älg på landsvägen dyker upp från tomma intet (fast passageraren såg både älgen och cyklisten)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kör man i 110 på en landsväg är det i praktiken det man gör om någon bara kör ut...
Både övergångsställen och cykelpassager är väldigt ovanliga på 110-vägar.

Alfredo Alfredo skrev:
Om du tänker korsning med trafikljus där bilisten har grönt och cyklisten kör mot rött, rätt ut framför bilisten, från en skymd väg där bilisten inte ens har möjlighet att se cyklisten innan denne passerar rödljuset. Du kan väl inte mena att ansvaret för kollisionen främst ligger på bilisten?
Var hittar du den vägen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.