C cpalm skrev:
En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
  1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
  2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
  3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
  4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
Kan man utifrån detta då dra slutsatsen att "utfartsregeln" alltid gäller om en gång- eller cykelbana korsas vid "infarten" på den andra vägen? Borde väl betyda det, eller?

Alfredo Alfredo skrev:
Du ligger alltså i ett körfält som svänger vänster och du har för avsikt att svänga vänster. Naturligtvis ska du då blinka vänster. Om någon tolkar det som planerad U-sväng spelar väl mindre roll. Varför skulle du inte behöva blinka vänster här?
jag svänger ingenstans, jag följer filen. Blinkar du vänster även på motorvägen om filen svänger av lite? :crysmile:

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
C
Alfredo Alfredo skrev:
Kan man utifrån detta då dra slutsatsen att "utfartsregeln" alltid gäller om en gång- eller cykelbana korsas vid "infarten" på den andra vägen? Borde väl betyda det, eller?
Korrekt. Sen gäller det att hålla isär gångbana, övergångsställe, cykelbana, cykelfält, cykelpassage och cykelöverfart :surprised:

(nån mer än jag som tycker att det gått liiite för långt med alla specialregler för cyklar?)

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
jag svänger ingenstans, jag följer filen.
Och "filen svänger vänster" enligt din bild. Du kan väl inte hävda att ditt röda streck kör rakt fram?

Satellitbild på en vägkorsning med ett överlagrat rött streck som visar en bilbana som svänger vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det känns som du medvetet missförstår och då är det rätt lönlöst att diskutera. Jag anser att man ska vara så tydlig som det bara går i trafiken för att så långt det rimligen är möjligt hjälpa sina medtrafikanter att förstå vad man har för avsikter. Du verkar inte hålla med. Vi får nog enas om att vi är oense här.

• Gilla
TheImprovisor och 2 till
  • Laddar…
Wow, 7 sidor på 15 timmar :) Jag erkänner att jag inte läst allt, men jag dristar mig ändå till ett par kommentarer:

- Man har inte företräde, den andra har väjningsplikt. Företräde försvann för många årtionden sedan ur lagstiftningen. Du har mycket få rättigheter men många skyldigheter.
- Du är skyldig att förhindra en olycka om du kan. (Någon som har lagtext på detta?)

Om rosa och grön bil (eller var den blå) kommer exakt samtidigt ska inte rosa behöva bromsa, utan kan förutsätta att den andra stannar. När det blir uppenbart att den andra inte stannar kan man inte bara köra på utan måste bromsa. I det läget rekommenderar jag (dock inte lagboken) en rejäl tutning (jag önskar mig ibland ett rejält kompressorhorn).

Ska man se till att "försvara" högerregeln bör man nog se till att man är den som blir påkörd, inte den som kör på. Sätt upp en skylt med texten HÖGERREGEL.

Själv gör jag som någon ovan skrev att jag ger mig ut i korsningen lite "passivt aggressivt" så att folk från vänster fattar att det kan komma att gå illa men stoppar innan det blir en kollision och låter trafikanten till vänster hinna stanna inna jag makligt tar ut svängen ordentligt för att komma runt (om jag ska till vänster, höger blir ju enklare i allmänhet). Tänk bara på att om du ska svänga vänster måste du vänta på den från vänster om det kommer någon från höger som du har väjningsplikt för. Samma sak gäller om ett fordon från höger kör om och du ska svänga höger. Det omkörande fordonet måste du släppa fram, så högersväng är inte alltid helt riskfritt.

Inte ens ute på landsbygden är det lätt att förstå. Eller snarare att förstå att ens egna ”regler” inte alltid håller måttet.

Hemmavid har vi dels en ren fyrvägskorsning där många som skall rakt fram tar sig företrädesrätt. Problemet är att ”rakt fram” finns i fyra möjligheter och just denna korsning används alla förekommande varianter.
Luftfoto av en komplex fyrvägskorsning på landsbygden med flera infarter.
Skapa konto

Även en på pappret ren trevägskorsning där högerregeln gäller, där den oskrivna regeln gäller att ”Stora vägen” har företräde. Röd pil skall alltså stanna, men det sker i princip aldrig.
Satellitbild på en komplex trafikkorsning med förvirrande väglinjer och pilmarkeringar.
Skapa konto

Vår numer pensionerade lokalpolis brukade stå här, stoppa folk som bryter reglerna, skälla ut dem ordentligt, för att sedan släppa iväg dem utan böter. Oftast kombinerat med ytterligare instruktioner i lokaltidningen. Att den streckade kantlinjen fortsätter till höger är tydligen något man kan gå på. Verkar stämma.

Alfredo Alfredo skrev:
Förstår inte helt detta men varför skulle en väg någonsin anses vara en huvudled om den inte är skyltad som sådan.
På landsvägar finns det fall där enskilda vägar ansluter utan vägmärken. Det skulle förstås vara uppenbart oskäligt om små enskilda grusvägar skulle få tillämpa högerregeln medan lite större anslutande vägar har stopplikt och väjningsskyldighet. Där skulle jag säga att ”uppenbar huvudled” gäller, men att det inte gör det i stan mellan olika stora asfalterade vägar.

Fast då är iofs huvudleden skyltad som sådan, bara inte just där.

• Gilla
V70pappa
  • Laddar…
Mikael_L
F fb35523 skrev:
Själv gör jag som någon ovan skrev att jag ger mig ut i korsningen lite "passivt aggressivt" så att folk från vänster fattar att det kan komma att gå illa men stoppar innan det blir en kollision
Själv kör jag lite sådär lagom pragmatiskt, så jag följer de informella huvudlederna som alla andra, man får ju dock vara rätt uppmärksam.
Jag är också rätt böjd åt att släppa fram de som visar sig lite hetsiga över att få komma ut (i kraft av högerregel eller annat), ty de brukar ju dessutom sen accelerera upp rätt bra och därmed minimera störningen i trafikflytet.

Sen brukar jag försöka se var jag kan hjälpa till utan att det i princip drabbar mig.
Om jag ser (eller vet) att längre fram där jag kör kommer allt ta helt stopp, då kanske jag stannar till före en korsning och släpper fram några som inte har högerregeln till sin fördel, men jag då jag ser att motstående körfält precis då är fritt så jag hjälper dessa att komma ut, rakt fram eller vänstersväng. Dvs det kostar mig nada, ty jag kommer ändå snart stå precis bakom kofångaren på samma bil som jag annars hade nått några sekunder tidigare. Men jag har fått en kö på en sidoväg att röra sig någon billängd - fler blir glada. Dock händer det ju att någon bakom tutar, denne kommer ju strax stå bakom min kofångare och liksom mig vänta på att det börjar röra sig igen och förhoppningsvis inse detta. :)

• Gilla
antett och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och "filen svänger vänster" enligt din bild. Du kan väl inte hävda att ditt röda streck kör rakt fram?

[bild]

Det känns som du medvetet missförstår och då är det rätt lönlöst att diskutera. Jag anser att man ska vara så tydlig som det bara går i trafiken för att så långt det rimligen är möjligt hjälpa sina medtrafikanter att förstå vad man har för avsikter. Du verkar inte hålla med. Vi får nog enas om att vi är oense här.
Blinkar du vänster här också?

Skärmklipp av kartbild med blinkerspil vid vägskäl på Essingeleden.
Skapa konto

• Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Blinkar du vänster här också?
Som sagt, trams. Att blinka vänster inne i stan i en korsning hjälper exempelvis gående och cyklister att se fara om de går/cyklar mot rött. Har man vanan att alltid vara tydlig mot dessa blir det en andra natur att även blinka vänster från ex.vis Drottningholmsvägen mot s:t Eriksgatan.

• Gilla
Bangan och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
På landsvägar finns det fall där enskilda vägar ansluter utan vägmärken. Det skulle förstås vara uppenbart oskäligt om små enskilda grusvägar skulle få tillämpa högerregeln medan lite större anslutande vägar har stopplikt och väjningsskyldighet. Där skulle jag säga att ”uppenbar huvudled” gäller, men att det inte gör det i stan mellan olika stora asfalterade vägar.

Fast då är iofs huvudleden skyltad som sådan, bara inte just där.
När jag tänker efter rörande sonens körkortsfråga så tror jag hemligheten i denna var att det fanns en blå skylt som pekade in på grusvägen med en avståndsangivelse på ett par kilometer. Detta innebär att grusvägen inte är en privat väg. Hade det inte funnits någon skylt så hade troligen asfaltsvägen sluppit högerregeln och utfartsregeln hade gällt. En slamkrypare skulle jag vilja påstå.

Notera förresten det att man inte får sätta upp egna vägmärken på en enskild väg (jo, blå märken som "Max 30km/h" och liknande, men inga gula märken för hastighet eller lokala trafikregler), det kommer inte heller att komma några trafikmärken på denna om inte de som äger vägen begär detta och får dem godkända. På den ena av mina vägföreningar så har vi skyltat med väjningsplikt mot länsvägen som den ansluter till, denna skylt har vi som vägförening ansökt om att få sätta upp. Hade den inte suttit där så hade fortfarande väjningsplikt gällt trots att länsvägen inte är skyltad med huvudled (finns ingen anledning att skylta den som huvudled då det inte finns några anslutande vägar som inte är enskilda). När vi ansökte om väjningsplikten så fick vi som ett brev på posten ytterligare några skyltar:
- väjningsplikt (har vi ju redan avhandlat)
- en skylt per riktning på länsvägen som visar att en mindre väg ansluter från höger/vänster
- en gul skylt med röd ram (som indikerar enskild väg) in på vår väg som berättar vad som finns i slutet av vägen (namnet på byn)

Notera också att när du är utanför allmän väg så gäller alltid högerregeln om inte annan skyltning finns om inte utfartsregeln gäller, men det spelar ingen roll hur liten väg som ansluter - högerregeln gäller! Det innebär exempelvis att badgästerna skulle kunna få betala en ny vänstersida på min bil flera gånger per år om jag bara skulle köra ut från min lokalgata (en annan vägförening) ut på vägen där de kör i över 50km/h.

Hastighetsbegränsningen är förresten 70km/h på alla vägar som saknar skyltning om hastighetsbegränsning.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Själv kör jag lite sådär lagom pragmatiskt, så jag följer de informella huvudlederna som alla andra, man får ju dock vara rätt uppmärksam.
Jag är också rätt böjd åt att släppa fram de som visar sig lite hetsiga över att få komma ut (i kraft av högerregel eller annat), ty de brukar ju dessutom sen accelerera upp rätt bra och därmed minimera störningen i trafikflytet.

Sen brukar jag försöka se var jag kan hjälpa till utan att det i princip drabbar mig.
Om jag ser (eller vet) att längre fram där jag kör kommer allt ta helt stopp, då kanske jag stannar till före en korsning och släpper fram några som inte har högerregeln till sin fördel, men jag då jag ser att motstående körfält precis då är fritt så jag hjälper dessa att komma ut, rakt fram eller vänstersväng. Dvs det kostar mig nada, ty jag kommer ändå snart stå precis bakom kofångaren på samma bil som jag annars hade nått några sekunder tidigare. Men jag har fått en kö på en sidoväg att röra sig någon billängd - fler blir glada. Dock händer det ju att någon bakom tutar, denne kommer ju strax stå bakom min kofångare och liksom mig vänta på att det börjar röra sig igen och förhoppningsvis inse detta. :)
Jag vet inte riktigt varför du citerade mitt inlägg, men jag håller med om det du skriver. Du kanske upplevde det som att jag är den hetsiga typen som ska ut till varje pris, men det var inte min andemening. I "vår" korsning vill jag dock "uppfostra" de som kör att det både är 30 km/h och högerregel för att det är många barn som rör sig här, bl.a. mina. Många korsningar är skymda och man kan (om man är en erfaren förare med 100 % uppmärksamhet) knappt hålla 30 (vissa 20) om man ska vara säker på att inte krocka. Härom dagen kom en ungdom in på området i full fräs (började på 40 i svägen förbi två stora 30-skyltar och verkade vilja öka) och blev tvungen att stanna för att vänta på mig eftersom en bil var parkerad på hans sida. Jag vevade ner rutan och påpekade vänligt att det var 30 och att mina barn var ute och cyklade och att jag ville att han skulle hålla hastigheten. Han verkade tänka till och acceptera det jag sade, något som inte alltid händer. Jag har klockat en tjej som körde 56 förbi vår skymda korsning. När jag ringde henne var hon i början helt avvisande och aggressiv, men efter att ha visat videon (dashcam) och förklarat att barn i allmänhet dör i kollisioner över 50 men i allmänhet överlever kollisioner i 30 så svarade hon senare i ett mail att hon lärt sig en läxa och att hon var tacksam för att jag påpekade detta.

• Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
...Hastighetsbegränsningen är förresten 70km/h på alla vägar som saknar skyltning om hastighetsbegränsning.
Bashastigheten utanför tätbebyggt område är 70, ja, men om det förekommer bebyggelse så det blir tättbebyggt område gäller väl 50 som bashastighet, vilket borde bli fallet på en enskild väg genom en mindre by, eller hur?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Som sagt, trams. Att blinka vänster inne i stan i en korsning hjälper exempelvis gående och cyklister att se fara om de går/cyklar mot rött. Har man vanan att alltid vara tydlig mot dessa blir det en andra natur att även blinka vänster från ex.vis Drottningholmsvägen mot s:t Eriksgatan.
Att blinka hjälper andra trafikanter, men man måste inte blinka om man är i en fil som enbart är för svängande trafik (jämför gärna med hur du beter dig när du kör in i en cirkulationsplats där du enbart blinkar för att svänga ur densamma).

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.