C
T tanaris skrev:
Det blir så konstigt om alla ska göra egna bedömningar om vilka lagar som är ok att bryta mot.
Handlar ju inte bara om vilka lagar som är ok att bryta mot, utan framför allt om att trafiken flyter så mycket bättre om det redan från början är klart för alla parter vem som kör först.

Pre-corona körde jag dagligen genom en by:

Flygbild över en by med en huvudväg som skär genom och anslutande mindre vägar omgivna av byggnader och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägen i S-N riktning kommer "från stan" och är 70väg utanför byn, det är 40 i hela byn, ingen huvudled någonstans.

Själv kommer jag från öst och ska norröver, samt vice versa.

När jag kommer från Ö så är det ganska ovanligt att folk lämnar företräde, samma personer kör oftast inte heller i 40.
När jag kommer från N så har jag väjningsplikt mot anslutande väg från höger, den har dessutom en väldigt skarp anslutning, samt bebyggelsen skymmer en del.
Många som blir upprörda när man saktar ner till 40 inför den, och nåde dig om du stannar för någon som kommer från höger.

T
K knipo skrev:
Det gör det.
Vägmärket för huvudled innebär att anslutande vägar har väjningsplikt.
Det sitter normalt efter varje vägkorsning.

[bild]
Så du menar man ser det där trafikmärket då man svänger in på huvudvägen på ett litet villaområde med små korta återvändsgränder, där högerregeln gäller likt i TS exempel?

Mikael_L
H hempularen skrev:
Att begreppet "tänkt huvudled" påstås finnas i lagstiftningen.
Alfredo Alfredo skrev:
Visa gärna var!
Jag har nu letat lite, kammar noll.
Detta motsäger det mest:
https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-folja-lokala-trafikregler-32115

edit:
Just orden "informell huvudled" dyker frekvent upp. Men verkar alltid menas med en gata där högerregel egentligen gäller men som ändå har blivit någon slags huvudled på det sätt som alla beter sig.

Redigerat:
Krokben
Minns att jag hade denna diskussion med en som bor nära mig, och det var hopplöst. Många anser att största vägen alltid har företräde, har jag märkt.

Men å andra sidan så bestämmer folk själv vart huvudled är, stannar inte för fotgängare vid övergångställen och kör om i korsningar där jag bor så insåg efter ett tag att det var hopplöst att diskutera vidare.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
edit: blinkar iof inte höger heller om det är dedikerat fält för det.
Och det är här jag anser att du gör fel, eller i alla fall inte gör allt du kan för att tydliggöra dina avsikter för dina medtrafikanter.

Ett riktigt hatexempel är när man kommer på E4 mot Härnösand norrifrån. Där ansluter en väg från höger och gör att E4 går från enfilig till tvåfilig.

Satellitbild över en väg där E4 går från enfilig till tvåfilig vid en anslutning från höger.
Skapa konto

Det händer ganska ofta att de som kommer norrifrån faller in i högerfilen fast de ska fortsätta på E4 söderut. De dessa inte vet är att högerfilen lite senare försvinner in mot stan.
Satellitbild över en vägkorsning där E4 går från enfilig till tvåfilig med väg 239 anslutande.
Skapa konto

Om alla som skulle in mot stan och ligger i högerfil faktiskt blinkar höger vet vi som ska rakt fram att i varje fall de som blinkar inte hastigt och ofta ganska olustigt försöker rädda sig kvar på E4 när de inser att de felaktigt ligger i en fil som svänger av.

Det kostar absolut ingenting att blinka höger här och underlättar för övriga trafikanter så varför gör du och många andra inte det? Helt obegripligt för mig.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Den som anser att det finns några andra sätt att se om en väg är huvudled än att skylten sitter där får gärna peka på var det finns beskrivet i något som helst officiellt dokument. Mig veterligen skall vägar som ansluter till huvudled dessutom vara skyltade med väjnings- eller stopplikt.

Med det sagt, även jag har ett par exempel där jag är osäker på vad som gäller:
Vi befinner oss mitt i Göteborg, innanför vallgraven. Längs Stora Nygatans norra/västra sida går en kullerstenslagd trottoar. Där Drottninggatan ansluter till Stora Nygatan kör man alltså över nämnda trottoar för att komma ut på Stora Nygatan. Inga huvudleds- eller väjningsskyltar finns, det finns inget markerat övergångsställe på trottoaren. Har jag företräde enligt högerregeln när jag kör ut från Drottninggatan och det kommer en bil från vänster?

När jag kört vänster ut på Stora Nygatan och sen ska höger in på Slussgatan kör jag över ett övergångsställe - markeringar i gatan samt skyltar - innan jag kommer ut på Slussgatan. Är det fortfarande högerregeln som gäller, trots övergångsstället?

Jag trooooor ju att varken trottoar eller övergångsställe upphäver högerregeln, men helt hundra är jag inte...

Ps. Hur fasen får man en pdf att visas som bild och inte som länk...?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Begreppen "tänkt huvudled" och "uppenbar huvudled" fungerar nog inte speciellt bra i en utredning med polis och försäkringsbolag.
Det lämnar liksom fältet fritt att tänka lite som man vill, och förutsätter att man känner trakten väl.
Sen kan jag hålla med om att det i T-korsningar kan vara onödigt att den genompasserande gröna bilen måste stanna när den rosa i bilden ändå nästan står still innan utfart.

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
C
T ToRy skrev:
Där Drottninggatan ansluter till Stora Nygatan kör man alltså över nämnda trottoar för att komma ut på Stora Nygatan. Inga huvudleds- eller väjningsskyltar finns, det finns inget markerat övergångsställe på trottoaren. Har jag företräde enligt högerregeln när jag kör ut från Drottninggatan och det kommer en bil från vänster?
Ja, passerar du över en gång- eller cykelbana (ej övergång alltså) har du väjningsplikt.

• Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Ps. Hur fasen får man en pdf att visas som bild och inte som länk...?
Ta en skärmdump av relevanta delar av PDFen och klistra in bilden. Kanske inte rätt sätt men ofta ett fungerande sätt.

hsd
Betänk även att om Polis meddelar en sak så kan försäkringsbolaget göra en annan tolkning ;)

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ja, passerar du över en gång- eller cykelbana (ej övergång alltså) har du väjningsplikt.
Tar gärna referens till lagrum. Och pratar du om väjningsplikt gentemot trafikanter på gång-/cykelbanan eller väjningsplikt mot trafikanter på vägen efter gång-/cykelbanan?

• Gilla
ToRy
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och det är här jag anser att du gör fel, eller i alla fall inte gör allt du kan för att tydliggöra dina avsikter för dina medtrafikanter.

Ett riktigt hatexempel är när man kommer på E4 mot Härnösand norrifrån. Där ansluter en väg från höger och gör att E4 går från enfilig till tvåfilig.

[bild]

Det händer ganska ofta att de som kommer norrifrån faller in i högerfilen fast de ska fortsätta på E4 söderut. De dessa inte vet är att högerfilen lite senare försvinner in mot stan.
[bild]

Om alla som skulle in mot stan och ligger i högerfil faktiskt blinkar höger vet vi som ska rakt fram att i varje fall de som blinkar inte hastigt och ofta ganska olustigt försöker rädda sig kvar på E4 när de inser att de felaktigt ligger i en fil som svänger av.

Det kostar absolut ingenting att blinka höger här och underlättar för övriga trafikanter så varför gör du och många andra inte det? Helt obegripligt för mig.
Ta korsningen drottningholmsvägen st eriks gartan.

Om man blinkade vänster där skulle alla tro det är u-sväng som menas
Satellitvy över korsningen Drottningholmsvägen/St Eriksgatan med rött markerad tänkt svängningsväg.
Skapa konto

C
Alfredo Alfredo skrev:
Tar gärna referens till lagrum. Och pratar du om väjningsplikt gentemot trafikanter på gång-/cykelbanan eller väjningsplikt mot trafikanter på vägen efter gång-/cykelbanan?
He he, ok, let me google that for you.
Lagrummet är så klart trafikförordningen. Närmare bestämt 3 kap. 21 § 2 st.:

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
  1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
  2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
  3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
  4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.

• Gilla
sunqan och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om man blinkade vänster där skulle alla tro det är u-sväng som menas
Du ligger alltså i ett körfält som svänger vänster och du har för avsikt att svänga vänster. Naturligtvis ska du då blinka vänster. Om någon tolkar det som planerad U-sväng spelar väl mindre roll. Varför skulle du inte behöva blinka vänster här?

• Gilla
Stibbadrill och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.