M MatCan skrev:
Jag trodde det. Kan du peka på någon lag som bara gäller på vissa delar av landet? Har googlat men hittar inget om det. Men mina google skills är inte top notch :)
https://www5.goteborg.se/prod/Stads...828200346E1E/$File/WEBVBHF37W.pdf?OpenElement

Ett exempel från Göteborg. När jag skrev lagar ovan så är det hur lagen skall tolkas lokalt i Göteborg som skiljer från andra ställen i Sverige...

• Gilla
MatCan
  • Laddar…
Där ser man. Alltid lär man sig något nytt :)

Edit: Men det blir lite hårklyveri... Lagen gäller ju faktiskt i hela landet men den avser ett visst område. Dvs även i Haparanda så är det förbjudet att använda metallsökare på Gotland... :)

• Haha
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
M MatCan skrev:
Dvs även i Haparanda så är det förbjudet att använda metallsökare på Gotland... :)
Framförallt är det skitsvårt. :rofl:

• Haha
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
F fb35523 skrev:
Jag vet inte riktigt varför du citerade mitt inlägg, men jag håller med om det du skriver. Du kanske upplevde det som att jag är den hetsiga typen som ska ut till varje pris, men det var inte min andemening.
Det fanns nog ingen direkt anledning på det viset, jag hade absolut lika gärna kunnat citera Mathias S, för han hade ju samma åsikt som dig, att man kan lite försiktigt pressa sig ut för att få andra trafikanter att fatta.
Och ärligt talat så gör jag nog också ibland, men jag vet också korsningar där de andra har väjningsplikt men jag ändå aldrig försöker pressa mig ut.

Jag kör nog helt enkelt på en hel del olika vis, utan att jag ens reflekterar så mycket över det, kanske det jag menade med pragmatisk körning.
Och då menar jag att det även innebär att jag inte tänker 100% på mig själv, ty nästa gång är det jag som drabbas istället, så rätt många gånger avstår jag från att hävda min "rätt", eller att jag försöker hjälpa till lite utan att jag måste.
Det är sådant här som jag tycker stockholmarna är generellt bättre på än i Uppsala. På småorter spelar det ingen större roll, de är ändå alltid så långt ifrån riktiga trafikinfarkter att det inte spelar så stor roll.
Men i Stockholm och Uppsala så måste vi ha en viss smidighet och ett någorlunda mått av överseende med andra förare om det hela inte ska urarta totalt.

Sen är jag samtidigt en sån där lite fräck förare, som tar en del chanser, särskilt om folk tvekar osv, så brukar jag vara ganska snabb med att ta chansen och ta mig genom luckan. Även detta handlar ju om att varje bil som kommer i rull, inte står still, tillför ytterligare lite flöde genom trafiksystemet. Och det är ju därför jag ibland även hjälper andra att komma vidare även om jag inte måste enligt reglerna.

Mikael_L
Alfredo Alfredo skrev:
Framförallt är det skitsvårt. :rofl:
Med extra långt skaft på sökaren kanske ... :thinking: :rofl:

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Med extra långt skaft på sökaren kanske ... :thinking: :rofl:
Dina biceps är nog större än mina. :strong::strong::strong:

G
C cpalm skrev:
He he, ok, let me google that for you.
Lagrummet är så klart trafikförordningen. Närmare bestämt 3 kap. 21 § 2 st.:

En förare har också väjningsplikt mot varje fordon vars kurs skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg
  1. från en parkeringsplats, en fastighet, en bensinstation eller från något annat liknande område i anslutning till vägen,
  2. från en stig, en ägoväg eller någon annan liknande utfartsväg,
  3. från en cykelbana, en gågata, ett gångfartsområde eller från terräng, eller
  4. efter att ha korsat en gång- eller cykelbana.
Japp. Regel 4 verkar många ha problem med tex i Hammarby sjöstad. Byggs fler och fler upphöjda gångbanor, både med och utan cykebana. Korsar man en sådan (upp och ner för trottoarkantet-hatar konstruktionen) så gäller INTE högerregeln fast det inte är skyltat. Sen har vi i Stockholm fler och fler upphöjda busshållplatser där folk "tror" det är övergångställe, men då skulle inte bussen få stanna där då det är stoppförbud på övergånställen. Tror de de konstruerar vägarna skiter i att det blir otydligt, man får ju ned hastigheten och därmed dödsolyckorna. Sen att folk då slår ihjäl varandra må va hänt?

Alfredo Alfredo skrev:
Detta begrepp är inget som existerar i trafiklagstiftningen såvitt jag vet.
Helt korrekt, det var slarvigt uttryckt av mig.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej jag blinkar inte i kurvor men du verkar som sagt medvetet vilja missförstå detta då du tydligen tycker ditt förra exempel med en normal fyrvägskorsning (Drottningholmsvägen / St Eriksgatan) är jämförbart med en kurva på E4an. Åter till högerregeln för min del i alla fall.
I just detta fallet byter gatorna namn men det finns exempel som är exakt likadana där du stannar på samma gata. Nejdu, att blinka vänster här skapar bara förvilling

hsd
Det skadar inte att blinka för ofta, bara man dessutom blinkar när man ska
Många som kör i "rondell" lever kvar i att lägga ut vänsterblink för att visa vart de ska, men fattar inte att blinka höger när det är dags att lämna"rondellen"

• Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Så du menar man ser det där trafikmärket då man svänger in på huvudvägen på ett litet villaområde med små korta återvändsgränder, där högerregeln gäller likt i TS exempel?
Ja.
Huvudledskylten skall i princip vara uppsatt efter varje vägkorsning.
Sedan är det nog så att det inte är huvudled i ett villaområde särskilt ofta.
Men om du tänker på det när du är ute o kör på en huvudled nästa gång så kommer du att se den gula huvudledskylten ganska ofta.

Mikael_L
hsd hsd skrev:
Många som kör i "rondell" lever kvar i att lägga ut vänsterblink för att visa vart de ska, men fattar inte att blinka höger när det är dags att lämna"rondellen"
Nu är det till att göra det lätt för sig.
Kolla bara vad Högsta domstolen kom fram till, de resonerar fram att det finns olika cirkulationsplatser som har olika regler.
https://lagen.nu/dom/nja/1994s591

Inte blev rättsläget så mycket klarare då, eller ...

En massa ord om'et + annat, finns här, jag har inte själv orkat läsa det, bara skummat.
http://www.trafiksakerhet.se/rondellkorning-nya-regler.htm

Mikael_L Mikael_L skrev:
Kolla bara vad Högsta domstolen kom fram till, de resonerar fram att det finns olika cirkulationsplatser som har olika regler.
[länk]

En massa ord om'et + annat, finns här, jag har inte själv orkat läsa det, bara skummat.
[länk]
Det rättsfallet har jag läst ett par gånger.
För mig är det självklart att PR (den som ligger i vänster körfält) är vållande.
Det eftersom den föraren genomför ett körfältsbyte. Då SKALL man vara uppmärksam och inte byta förrän man vet att det är fritt.
Så det är inte mycket att diskutera.
Jag är faktiskt lite förvånad att det blev det utfallet i TR. (Eller, ja, kanske inte. TR domar är ju ändå ett lotteri.:rolleyes:)

Att köra i det yttre (högra) körfältet när man skall svänga vänster i cirkulationsplatsen är kanske inte så Lutherskt men inte heller direkt fel. Då håller man sig i sitt eget körfält o svänger sedan ut när man kommer till utfarten. Då riskerar man ju inte att kollidera med någon annan för att man måste byta körfält, men man kanske riskerar en o annan blick från andra vägtrafikanter.

• Gilla
hsd
  • Laddar…
hsd
Mikael_L Mikael_L skrev:
[länk]

[länk]
Det är Sverige i ett nötskal
Juristerna och Domstolar urholkar lagar och förordningar-inte undra på att samhället har spårat ur

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.