Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Absolut skulle en T-korsningsregel ge bättre trafikflöde
Problemet med en "T-korsningsregel" är nog att det skulle finnas mängder av situationer där det inte råder samsyn om "T-korsningsregeln" eller högerregeln ska gälla. Redan idag är det inte alltid glasklart om högerregeln eller utfartsregeln gäller och en ny "T-korsningsregel" skulle nog skapa nya "dispyter".

Visst, i rena glasklara T-kors skulle den passa bra men det finns otroligt många korsningsvarianter.

Mikael_L
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Högerregeln gäller absolut. Men det innebär inte företräde! Kör man ut så rosa bil plockar grön i baken är rosa ganska uppenbart oförsiktig
Ja det är intressant hur många som hävdar företräde och förkörsrätt.
Det korrekta är att man inte har några rättigheter, utan bara skyldigheter, de heter väjningsplikt. :)

• Gilla
  • Älska
NorraS och 5 till
  • Laddar…
I mitt område gäller högerregeln. Kommunen har dessutom satt upp dessa skyltar lite överallt.

a28.jpg
Varningsmärket, varning för vägkorsning, anger att högerregeln gäller – skymd sikt?

Så jag kör efter högerregeln och förlitar mig på min kompetenta medtrafikanter. På gott och ont.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
T
Högerregeln är väl något av det mest idiotiska som finns. I exemplet i trådstarten så skall grön bil alltså identifiera avsaknaden av baksidan av antingen ett väjningsplikt eller stoppmärke för att veta om han själv skall väja. Varför i hela fridens namn finns inte ett trafikmärke i grön bil riktning (t,ex. vägars fortsättning i korsning)!? Fruktansvärt idiotiskt.

G
L Lillekitte skrev:
Jag (Stockholm) gör samma sak, har precis en sån korsning nära hemmet, där jag är rosa bil. Många i grön bil som inte verkar känna att högerregeln skall användas där. Smyger fram, och om jag ser att jag KAN köra ut från höger utan att det blir krock/panik, gör jag det. Om jag ser att jag inte hinner, och att grön bil ser mig men väljer att inte bromsa, blir det ibland ett pyttelitet signal med tutan. Inte i aggression, bara som en liten påminnelse om att ”högerregeln gäller faktiskt här”. Inser att jag nog själv också missar högerregeln ibland.
Har vid några tillfällen gjort som ovan och då har föraren i fordonet från vänster flugit ur och ska dra ut mej ur min bil och slå ner mej. Var det inte någon som blev knivskuren och dog söder om Stockholm för något liknande häromåret?

Tobbe.A Tobbe.A skrev:
I det området jag bor så är den en lång väg genom hela området med flertalet sidovägar på båda sidor. På en av sidorna är det även en skola vilket resulterar i ganska många bilar vid lämning/hämtning. Det finns ingen skyltning om att ”huvudgatan” faktiskt är huvudled, alltså ska högerregeln tillämpas.

På de fem åren vi bott här har jag aldrig märkt att högerregeln följs, förutom när jag själv åker på ”huvudgatan” och en bil kommer ut från en av sidovägarna från min vänster.

Stannar jag för att ge företräde så slutar det med att båda bilarna står still och man får blickar mot sig som säger ”kör då dumjävel!”.

Jag kan spontat tycka att man kan slopa högerregeln i denna typen av område där det finns en väg som uppenbart fungerar som en ”huvudled”. Det är ju i princip bara att sätta upp en skylt och skriva en föreskrift.
Jag kanske missförstår vad du menar (fetmarkerat ovan), men du kommer körande och när en bil stannar och låter dig passera för att du kommer från höger och dessutom på den gatan som uppfattas som "huvudleden" så kan jag förstå att det blir lite huvudskakningar.
Du hade företräde.

T Turbo_Tail skrev:
Högerregeln är väl något av det mest idiotiska som finns. I exemplet i trådstarten så skall grön bil alltså identifiera avsaknaden av baksidan av antingen ett väjningsplikt eller stoppmärke för att veta om han själv skall väja. Varför i hela fridens namn finns inte ett trafikmärke i grön bil riktning (t,ex. vägars fortsättning i korsning)!? Fruktansvärt idiotiskt.
Det gör det.
Vägmärket för huvudled innebär att anslutande vägar har väjningsplikt.
Det sitter normalt efter varje vägkorsning.

Svenskt vägmärke för huvudled med gul och vit romb på svart bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Bangan och 12 till
  • Laddar…
Tobbe.A
L Ludde67 skrev:
Jag kanske missförstår vad du menar (fetmarkerat ovan), men du kommer körande och när en bil stannar och låter dig passera för att du kommer från höger och dessutom på den gatan som uppfattas som "huvudleden" så kan jag förstå att det blir lite huvudskakningar.
Du hade företräde.
Jag var nog lite otydlig. Menade att det är bara då det faktiskt fungerar. När jag kommer från andra hållet så är det ju jag som ska lämna företräde, det är då det inte fungerar, dvs båda står still.

L Ludde67 skrev:
Du hade företräde.
Detta begrepp är inget som existerar i trafiklagstiftningen såvitt jag vet.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
joakim_j joakim_j skrev:
Jag är från Stockholm, och jag skulle aldrig drömma om att hävda företräde om jag kom från rosa vägen. Det funkar liksom inte så här. Det handlar mer om självbevarelsedrift än om lagens bokstav. Och det känns som tidigare sagts att man struntar i att skylta "uppenbara" huvudleder eftersom alla ändå fattar vad som gäller.

Ute på bonnvischan är det ju kanske annorlunda.
Inte många taxibilar där du bor, va?

Ett upplägg som kräver att man känner till området och vet vilken som är stora vägen funkar dåligt.

Vägen jag bor vid gör en 30-graderssväng och i svängen ansluter en annan väg. En del personer anser att den anslutande vägen är huvudväg andra tvärt om. Det lustiga är att det varierar för samma person beroende på körriktning. Sen genar de flesta i kurvan, och tillämpar regeln ",jag bor här, så 30 gäller inte mig".

Så att hävda "det gäller inte här" och hänvisa till självbevarelsedrift, är konstigt...högerregeln gäller.

Okarlsson Okarlsson skrev:
När jag tog körkort var min körskolelärare väldigt sträng med att i Stockholm tillämpar vi "tänkt huvudled". Alltså, om det känns som en huvudled och luktar som en huvudled, så är det en huvudled. Avsaknad av skyltning gör ingen skillnad. Jag vet inte om det han lärde ut hade något stöd i prejudikat pga lokala seder eller hävd, men han lämnade inte något utrymme för tolkning.
Konstig lärare. Lärde han dig att du inte behöver blinka höger när du ligger i en fil skyltad för högersvängande trafik också?

• Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Konstig lärare. Lärde han dig att du inte behöver blinka höger när du ligger i en fil skyltad för högersvängande trafik också?
När du säger det så...:thinking:

Vill minnas att hans argument va att det viktigaste är att man kör säkert och det gör man genom att köra som "alla andra"

• Ledsen
Maria T
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Det gör man ju bara vid u-sväng?
edit: blinkar vid svängande fil menar jag

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
edit: blinkar vid svängande fil menar jag
Varför blinkar du inte då? Inser du inte nyttan med att visa för dina medtrafikanter att du förstått att du ligger i en fil som ska svänga höger och därför antagligen inte kommer att kasta dig ut till vänster när du inser att du är på väg att svänga av av misstag.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför blinkar du inte då? Inser du inte nyttan med att visa för dina medtrafikanter att du förstått att du ligger i en fil som ska svänga höger och därför antagligen inte kommer att kasta dig ut till vänster när du inser att du är på väg att svänga av av misstag.
Jag svänger inte ut ur filen, förutom vid u-sväng

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.