Hej!

Jag skulle gärna vilja få veta vem som gjort er utsättning vid nybygge när man haft total-entreprenad.
Något som ni själva måsta fixat med, eller har det ingått i entreprenaden? Vilken hustillverkare/totalentreprenad har ni?

Tacksam för svar!

• Gilla
Truskär
  • Laddar…
Utsättningen görs normalt av en tjänsteman hos kommunen. Men det borde ingå i totalentrepenaden att dom beställer och ser till att det blir gjort.

Grovutstakningen för plattan gör markentrepenören. Finutstakning gör kommunen mha grovutstakningen.

För oss beställde entreprenören arbetet av komunen, både fin och grov, men jag betalade. Dvs kostnaden ingick inte i totalentreprenaden.

Tack för era svar! Anledningen till frågan är att vi fått problem.
I vårt fall så anlitade markentrepenören en utsättare. MEN, denne gjorde fel så huset står fel med ca 4m. Detta har i dit tur lett till att vi iom detta brutit mot vårt bygglov. Och kommunen håller på diskutera vad sanktionsavgiften kommer att bli, i värsta fall 104 000kr!
Vår kontaktperson för total-entreprenören menar att han inte ansvarar för utsättningen. Men vi har heller aldrig blivit ombedda att göra någon utsättning/själva anlita utsättare.
Vi har kopplat in advokat men är en jobbig situation att vara i då vi inte vet hur allt kommer att lösa sig.

• Gilla
Truskär
  • Laddar…
Är det totalentrepenad så är dom ansvariga för att det blir rätt. Är ni byggherre så är det inte totalentrepenad och ni är då ansvariga.

Hur man nu kan sätta ett hus fel? Vad är det för skojare som utsättare dom anlitat? Någon måste ju kollat på ritningen och sett att utsättningen är orimlig när det skiljer 4m.

• Gilla
maximm
  • Laddar…
Byggherre är man om man för egen räkning låter uppföra en byggnad, PBL 1:4. Det kan sedan ske genom totalentreprenad, men entreprenören blir inte byggherre. Som byggherre är man ansvarig för att bygget sker enligt PBL och då även enligt bygglovet. Svårt läge men har utsättaren klantat sig (kan ju teoretiskt ha fått felaktiga ritningar eller liknande men då har ju någon annan klantat sig) borde denne på något sätt bli ersättningsskyldig och förhoppningsvis ha försäkring. Sen är det flera parter inblandade så vem som ska kräva vad av vem kanske kan bli lite rörigt. Bra att ni har advokat inkopplad!

Tråkig situation, hoppas det löser sig så bra det går. Berätta gärna hur det går så småningom.

Har inte kommunen utfört lägeskontroll på huset då?
Det var vi tvungna att göra innan vi kunde gjuta klart plattan.
Grovutstakning gjorde vi själva utifrån hörnen på tomten, fin utstakning och höjdsättning gjorde kommunen och innan gjutningen gjordes en lägeskontroll att grunden var gjord på rätt ställe innan betongen kördes ut.

Låter ju som sanktionsavgiften borde kunna läggas mot utstakningsföretaget. Såvida de inte fått fel version av ritningar. Finns flera andra trådar här om felutsatta hus (men inte så mycket som 4m), där felet verkar vara att någon skickat fel utgåva av ritningar till utsättaren.

Entreprenadsmässigt verkar det inte vara helt ovanligt att just utsättningskostnaden inte ingår i en totalentreprenad. Entreprenörerna verkar mena att det är del av bygglovskostnaden, och därmed ditt ansvar/kostnad som byggherre. Jag misstänker att man kanske måste väga formuleringarna i entreprenadsavtalet på guldvåg för att få fram den korrekta tolkningen i den frågan.

Som en efterklokhetsfråga, som förhoppningsvis någon som ännu inte byggt kan ha nytta av att läsa:

Om jag byggde ett nytt hus (vilket jag aldrig kommer att göra). Så skulle jag vara väldigt noga med att ta reda på och hålla koll på alla punkter som på något sätt kan innebära kostnader åt något annat håll än entreprenören. Som just allt som rör bygglovet. Det räcker inte att "ingen upplyste mig", man måste ta reda på vad som gäller, räkna aldrig med att någon informerar dig om något du inte frågar om.

OM något blir fel så att bygglovet inte uppfylls, då är det ju jag som byggherre som får betala sanktionsavgifter till kommunen. Alltså gäller det att säkerställa att bygglovet följs till punkt och pricka. För ett fel bekommer inte entreprenören, jag kommer "aldrig" att lyckas krama ut skadestånd för att de inte följer bygglovet, det blir helt en fråga mellan mig och kommunen. Fel som byggaren ställer till med på huset, kan jag förhoppningsvis få fixade genom att vägra betala, även om sådana fel också är svårlösta. Men alla fel som byggaren ställer till med och som jag får en kostnad mot 3e part för, är nästan omöjligt att få rätt på.

Samma sak gäller ju ev. beroenden mellan bygget och externa förhållanden ex. markarbeten, som inte ingår i entreprenaden. Det gäller att hålla järnkoll så att inte byggaren ställer till något som fördyrar de externa markarbetena, fördyringen hamnar helt på byggherren.

Ja det är rörigt med ansvaret.. men det som är skönt är ändå att markentrepenören har tagit på sig ansvaret då han hade anlitat en utsättare. Utsättaren hade tydligen utgått från fel tomtpinne och inte mätt in med mer än utifrån den felaktiga pinnen. Markentrepenören har anmält händelsen/felet till sitt försäkringsbolag.
Men vår advokat tyckte ändå att vi skulle ta det via vår totalentreprenör (hustillverkaren) då det är dom som har kontrakt med grundentrepenören. Vad som står i deras avtal gällande ansvar för utsättningen mm har vi ju ingen koll på alls.

Din advokat har helt rätt.

Gå alltid på den DU har kontrakt med.
Även om det är trevligt och vettigt att under projektets framdrift prata med Totalentreprenörens UE så är det bara en firma ni har kontrakt med och det är där all ekonomisk hantering skall ske.
Hoppas det löser sig för er, om du har en bild på ert kontrakt så hade det varit intressant hur skrivelsen ser ut.

När jag byggde på totalentreprenad så var det noga reglerat att det var jag (byggherren) som hade ansvar för utsättning och inmätning. Detta tog jag in en lokal firma som hade avtal med kommunen för att göra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.