GlennB GlennB skrev:
Lustigt nog ringde min granne mej för nån vecka sedan och sa att ett av mina träd lutar över hans carport nu efter senaste snöattacken, ojdå sa jag, varvid han sa typ "Är det okej om jag sågar ner det innan det faller ?" Självklart sa jag, är det akut ? Njae, jag tar det när snön är borta sa han.

Jag får väl se om han vill ha hjälp med det sen när snön smält bort lite.

Med det så föreslår jag att du uppmärksammar din granne om trädet och diskuterar vad man kan göra åt det, kanske tillsammans.
Helt rätt, en markägare vet inte alltid hur det står till med varje enskilt träd på markerna men om han vet så kan han ha en plan för åtgärd.
Att påtala saken i god ton löser oftast det som kan bli ett problem.
 
S Smeja skrev:
Har ett förråd/garage med skog runt om, som tillhör grannfastigheten. En stor gran har börjat luta mot min byggnad efter stormen nu i vinter. Vad göra om det ramlar över , vem får ta smällen.
Det kan tyvärr bli du om du inte vidtar åtgärder dvs kontaktar den som äger granntomten. Men kontakta ditt försäkringsbolag är mitt råd
 
Nissens
GlennB GlennB skrev:
Lustigt nog ringde min granne mej för nån vecka sedan och sa att ett av mina träd lutar över hans carport nu efter senaste snöattacken, ojdå sa jag, varvid han sa typ "Är det okej om jag sågar ner det innan det faller ?" Självklart sa jag, är det akut ? Njae, jag tar det när snön är borta sa han.

Jag får väl se om han vill ha hjälp med det sen när snön smält bort lite.

Med det så föreslår jag att du uppmärksammar din granne om trädet och diskuterar vad man kan göra åt det, kanske tillsammans.
Det kanske är din granne som är ts? 😂😂
 
Nissens Nissens skrev:
Det kanske är din granne som är ts? 😂😂
Nej det är det inte, men en uppdatering. Har pratat med markägaren, hon undrade om jag kunde fixa problemet själv.
Och det har jag gjort. Trädet ligger på backen.
Men det är kul att det var så många som engagerade sej o hade åsikter.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
S Smeja skrev:
Nej det är det inte, men en uppdatering. Har pratat med markägaren, hon undrade om jag kunde fixa problemet själv.
Och det har jag gjort. Trädet ligger på backen.
Men det är kul att det var så många som engagerade sej o hade åsikter.
Bra jobbat👍 Blir det ved också?
Och svaret på trådtitel var ju "huset".😉
 
Nej inte ved. En stor gran , 50-60 cm diameter, markägaren tar den själv, sågtimmer.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Skulle säga att dom flesta markägare och särskillt skogsägare så är det mest vanliga att man hör av sig och berättar att trädet på deras mark lutar efter stormen och kommer nog ramla snart..och att det då troligen ger skador på mitt hus..eller riskerar att blockera vägen osv osv. Hur löser vi det här?
En bild på lutande träd är en klar fördel om det är övertydligt att trädet ramlar när som helst.. det är ingen överdrift..

Så länge det är normalt begåvade personer och inte några träd kramare iblandade så brukar lösningen vara mycket enkelt.. nån part ser till att det kommer ner på marken utan att skada nåt med en jäkla fart sen vem som håller i motorsågen är av mindre betydelse så länge man är överens om att trädet ska ner..

I båda vägföreningarna man är inblandad i så brukar vi hålla koll så såna träd inte riskerar stänga in folk eller hindra framkomlighet längs vägen, brukar aldrig ha några problem att få ta bort sånt som står och lutar efter storm eller bara riskerar att ramla. dock har vi ju många kunniga särskillt i den ena vägföreningen där merparten av styrelsen är kapabel nog att utföra trädfällning och några jobbar med det proffisionellt till och med. Så det hålls efter och ingen tvekar på bedömningarna på vilka träd som är dags att ta ner..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.