Marike Marike skrev:
Ja vi har lagt nät på marken utanför sovrumsfönstret för de hade rabatten som toalett, men det var andra katter det, här finns så mycket katter så jag har svårt att räkna dem, en anledning till att det är så koncentrerat här kan ju vara att grannen alltid haft många kattflickor.
Då hade jag ringt kommunen och eller länsstyrelsen o bett dem se om de kan göra något.
Det låter lite ”kattakäring”-varning som du beskriver det.
 
  • Gilla
  • Arg
Destrier och 4 till
  • Laddar…
Marike
M Masthugg skrev:
Om nu nu ändå tänkt byta är det omoraliskt att kräva grannen på pengar. Din ekonomiska skada är ju noll.

Säg till grannen vad som hänt, och ”som tur är hade vi ändå tänkt byta”. Diskutera lösningar med grannen.
Som jag menade, det är ifall det nya taket också blir förstört, och som jag skrev IKEA säljer inte sådana längre, det var annars inte så dyrt, 3-4 hundra tror jag, inget att bråka om, och en motsvarande paviljong kostar allt från 3000 och uppåt. Tycker för övrigt att det är skit av IKEA att inte tillhandahålla reservdelar i åtminstone 5 år, det liknar lågprisvaruhus med runt hörnet garanti.
 
  • Gilla
Destrier och 10 till
  • Laddar…
Håller med, ruttet att man inte kan köpa reservtak. De håller några säsonger sedan blir de sköra av solljuset och går sönder, oavsett kattbesök eller ej. Vi har liknande modell av paviljong, mycket snygg, stabil och trevlig.

Hittade ett liknande tak 3 x 3 meter på Ikea som passade hyfsat, var till en litet enklare stålpaviljong som påminnner om Himmelsö i dagens sortiment som såldes löst. Kan inte svära på modellnamnet. Nackdelen var att det inte fanns öljetter för avrinningen så det samlades regnvatten i ”baljorna” som blir. Stansade dit egna och det gick väl bra men snart dags att byta tak igen... max 2 säsonger håller detta.

Kanske får man satsa på bättre prylar nästa gång med rejälare väv i taket.
 
  • Gilla
Destrier och 2 till
  • Laddar…
Marike
H Harald Blåtumme skrev:
Håller med, ruttet att man inte kan köpa reservtak. De håller några säsonger sedan blir de sköra av solljuset och går sönder, oavsett kattbesök eller ej. Vi har liknande modell av paviljong, mycket snygg, stabil och trevlig.

Hittade ett liknande tak 3 x 3 meter på Ikea som passade hyfsat, var till en litet enklare stålpaviljong som påminnner om Himmelsö i dagens sortiment som såldes löst. Kan inte svära på modellnamnet. Nackdelen var att det inte fanns öljetter för avrinningen så det samlades regnvatten i ”baljorna” som blir. Stansade dit egna och det gick väl bra men snart dags att byta tak igen... max 2 säsonger håller detta.

Kanske får man satsa på bättre prylar nästa gång med rejälare väv i taket.
Tack, det var mycket intressant, det ska jag kolla på. Lite synd att de inte skriver vinkeln på taket, det kan finnas de som passar. Hittade ett som var riktigt rejält, inga kattklor hade gått igenom, men priset var därefter, men jag hade kunnat svälja det om jag bara visst om de passade
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
Marike
H Harald Blåtumme skrev:
Håller med, ruttet att man inte kan köpa reservtak. De håller några säsonger sedan blir de sköra av solljuset och går sönder, oavsett kattbesök eller ej. Vi har liknande modell av paviljong, mycket snygg, stabil och trevlig.

Hittade ett liknande tak 3 x 3 meter på Ikea som passade hyfsat, var till en litet enklare stålpaviljong som påminnner om Himmelsö i dagens sortiment som såldes löst. Kan inte svära på modellnamnet. Nackdelen var att det inte fanns öljetter för avrinningen så det samlades regnvatten i ”baljorna” som blir. Stansade dit egna och det gick väl bra men snart dags att byta tak igen... max 2 säsonger håller detta.

Kanske får man satsa på bättre prylar nästa gång med rejälare väv i taket.
Hittar bara Himmelsö och inget löst tak. Hittar du något som passar så berätta. Jag har haft många olika paviljonger men detta är det enda som stått pall så det hade varit bra att kunna behålla det även när mina tak är slut. Jag minns inte var jag såg det där jag nämnde, bara att det var pvc belagt, vinrött och pris på 1700 om jag minns rätt.
 
Fånga in katterna. Lägg dem i en flyttlåda med vatten och 500 kr. Sätt lådan utanför ett djurhärbärge/polisstation många mil bort. Då får katterna (förhoppningsvis) ett bättre hem än vad de verkar ha idag.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
danbor och 13 till
  • Laddar…
Våran gamla katt provade att hoppa upp på grannens bil modell nyare och skrapade bakklorna i bakskärmen. Grannen kom över och talade om vad som hänt och vi var väl helt inne på att låta lacka om men som tur var så gick det att polera bort

Man får ta ansvar för sin katt tycker jag
 
  • Gilla
  • Älska
shtob och 35 till
  • Laddar…
Nissens
M Masthugg skrev:
Om nu nu ändå tänkt byta är det omoraliskt att kräva grannen på pengar. Din ekonomiska skada är ju noll.

Säg till grannen vad som hänt, och ”som tur är hade vi ändå tänkt byta”. Diskutera lösningar med grannen.
Läste du ens vad TS skrev? :rolleyes:
 
  • Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 5 till
  • Laddar…
T
C chrille-gäddan skrev:
Tyvärr för dig har inte kattägare strikt ansvar för katten (om det varit en hund hade du kunnat kräva mer). Detta eftersom kattens natur är att vara mer "fri".

[länk]

Så... du får se om grannen vill vara med att betala för den goda grannsämjan, alternativt ta det ur din egen ficka eller kolla om din drulleförsäkring kan ta kostnaden...
Finns inte någon skyldighet att man måste ha en frisläppt katt i ett bostadsområde.
Om man nu ändå skaffar det så får man också ha ansvar för den, så givetvis ska ägaren betala.

Fungerar det inte med katt och grannar så får ägaren skaffa utebur eller ha den inne.
Samma sak som med hund, om den springer till grannen så får man ha den kopplad eller sätta upp stängsel. Men det är inte grannens problem hur djurägaren löser problemet.

Jag skulle annars kunna skaffa minkar och släppa ut på dagarna och när dom äter upp grannes undulat så är det inte mitt fel, det är ju i minkens natur att vara fri och äta det den ser.

Skaffar man djur får man ha ansvar för dom och lösa ev problem på sin sida staketet.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Arg
Oedlan och 18 till
  • Laddar…
Nissens
T Thörre skrev:
Finns inte någon skyldighet att man måste ha en frisläppt katt i ett bostadsområde.
Om man nu ändå skaffar det så får man också ha ansvar för den, så givetvis ska ägaren betala.

Fungerar det inte med katt och grannar så får ägaren skaffa utebur eller ha den inne.
Samma sak som med hund, om den springer till grannen så får man ha den kopplad eller sätta upp stängsel. Men det är inte grannens problem hur djurägaren löser problemet.

Jag skulle annars kunna skaffa minkar och släppa ut på dagarna och när dom äter upp grannes undulat så är det inte mitt fel, det är ju i minkens natur att vara fri och äta det den ser.

Skaffar man djur får man ha ansvar för dom och lösa ev problem på sin sida staketet.
Man kan ju tycka det. Hundägare har alltid fullt ansvar för sina hundar. Kattägare tar dock sällan eller aldrig ansvar för vad deras djur ställer till med.

Ofta är det ju svårt att bevisa vilken katt som gjort vad. Värst där jag bor är katturinen på dynorna på utemöblerna, det går inte att få bort odören.

Det finns inte en kattägare som tar ansvar för något sådant... ”hur vet du att det är min katt” räcker så kommer man ingenstans.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Staffans2000 och 10 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Hittar bara Himmelsö och inget löst tak. Hittar du något som passar så berätta. Jag har haft många olika paviljonger men detta är det enda som stått pall så det hade varit bra att kunna behålla det även när mina tak är slut. Jag minns inte var jag såg det där jag nämnde, bara att det var pvc belagt, vinrött och pris på 1700 om jag minns rätt.
Vår paviljong heter Äpplarö, köptes ca 2017. Något bättre kvalitet på det taket och höll sommaren ut 2019 med ett nödrop. Till säsongen 2020 tänkte vi köpa ett nytt tak till det på Ikea men produkten hade utgått. Fanns en liknande paviljong Ammerö i stål, man kunde köpa reservtak till detta så vi testade ett dylikt tak. Funkade hyfsat men klenare kvalitet, inga avrinningshål för regnvatten (vi satte dit öljetter i likhet med originaltaket som funkat ok).

Nu är även detta tak dåligt efter bara en säsong, skulle köpa nytt Ammerö-tak men produkten har utgått och ersatts av Himmelsö där det inte finns några extra tak att köpa...

Så Ikeas strategi verkar vara att snabbt fasa ur produkterna så att folk måste köpa helt nya paviljonger och dumpa de gamla på tippen. Att döma av konversationer på fb så är det en hel del som upptäckt samma sak och det har pågått väldigt många år utan åtgärd (mer än att fasa ut produkterna och ersätta med nya): https://sv-se.facebook.com/ikeasverige/posts/10152388725031137/

Fanns ett tips i den fb-tråden jag kanske ska följa upp, Plantagen säljer paviljonger och lösa tak till dessa. Tänker att antingen "Allround"-taket eller det till modellen "Göteborg" kan passa, då kan man kanske även få dit snygga väggar med litet knep och knåp: https://www.plantagen.se/paviljongt...epict_id=5b120f47-6684-4ea3-bb11-43949baa790b

Inte så dyrt men vet inte om det passar exakt eller om kvalitet är ok.

Vägrar dumpa en fullt fungerande stabil paviljong på återvinningen bara för att Ikea misslyckats med att ha reservdelar på lager.
 
  • Gilla
Issehunden och 7 till
  • Laddar…
Karlia
Jag tycker också illa om att Ikea fasar ut saker snabbt, det känns som en del i deras affärsidé, slit och släng.

Det fungerar inte att sy själva tyget? Då går det ju att välja kvalitet på det. Sydde själv kapell till båt för några år sedan, det tyget har inte försämrats alls.
 
  • Gilla
Destrier och 7 till
  • Laddar…
Som kattägare skulle jag absolut betala om katten skulle förstört något hos grannarna, och skulle absolut vilja veta att så var fallet (fast vår slöa gamling ligger mest och sover i en trädgårdsstol)!

Som djurägare anser jag att jag har ansvar för vad mitt djur gör, även om det kan hävdas att jag rent juridiskt inte har det.
 
  • Gilla
  • Älska
Oedlan och 19 till
  • Laddar…
Nissens
B Bassrunner skrev:
Som kattägare skulle jag absolut betala om katten skulle förstört något hos grannarna, och skulle absolut vilja veta att så var fallet (fast vår slöa gamling ligger mest och sover i en trädgårdsstol)!

Som djurägare anser jag att jag har ansvar för vad mitt djur gör, även om det kan hävdas att jag rent juridiskt inte har det.
Det är ju bra, men i praktiken händer det aldrig. Har aldrig hört talas om att en kattägare ersatt något som katten fördärvat. Det brukar låta ”det kan inte vara min katt” och så kommer förklaringar om hur just deras katt aldrig går in hos någon annan, eller ligger hemmavid hela tiden... eller att ”det kan ju vara någon annans katt”...
 
  • Gilla
  • Ledsen
ToniJ och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är ju bra, men i praktiken händer det aldrig. Har aldrig hört talas om att en kattägare ersatt något som katten fördärvat. Det brukar låta ”det kan inte vara min katt” och så kommer förklaringar om hur just deras katt aldrig går in hos någon annan, eller ligger hemmavid hela tiden... eller att ”det kan ju vara någon annans katt”...
Ja, jag kan ju inte svara för hur någon annan skulle hantera det. Men jag vet hur jag skulle göra.
 
  • Gilla
JohanLun och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.