101 596 läst ·
759 svar
102k läst
759 svar
Vem betalar för katt-vandalism?
Samma här! Vi har gjort vad vi kan för att ha en bra inhägnad . Främst för att hålla barn och hund inne i den men även för att så gott det går hålla andra djur utanför den. Tyvärr har en katt och 2 hare ungar tagit sig in men alla tog sig även ut som väl var. När inhägnaden va helt nybyggt tog sig även skrämda älgar in i den . Och dem oförskämda jävlar tog inte samma väg ut hellerJ JohanLun skrev:
Det är ett försäkringärende. (Natur)Marike skrev:
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
[bild] [bild] [bild]
Medlem
· Sverige
· 5 689 inlägg
Med all respekt, jag tycker den här typen av problem är rätt enkla att hantera som jag redan berättat.
Det finns oändligt mycket mer störande saker, tex att ha grannar som inte ser till att hålla ordning på deras ungar som tillåts gallskrika och tjoa i timmar i 120 dB på en hoppmatta precis vid tomtgränsen. Låter värre än aphuset på Skansen, fullkomligt olidligt.
Sorry för tråddrift men det finns grader i helvetet.
Det finns oändligt mycket mer störande saker, tex att ha grannar som inte ser till att hålla ordning på deras ungar som tillåts gallskrika och tjoa i timmar i 120 dB på en hoppmatta precis vid tomtgränsen. Låter värre än aphuset på Skansen, fullkomligt olidligt.
Sorry för tråddrift men det finns grader i helvetet.
Redigerat:
Ja, det är ett dilemma. Man kan inte göra en inhägnad människosäker heller. Icke desto mindre har hundägare strikt ansvar.K Krille_90_ skrev:
Som tur är har vi hundar som snarare kommer att gulla ihjäl en inkräktare än bita ihjäl den.
Det går, förstås, men det blir förmodligen hiskeligt dyrt.J JohanLun skrev:
Man kan börja med att se vilken nivå man behöver börja på i den här videon om en honungsgrävling som är djurvärldens Houdini.
Anledningen till att Stoffel behövde vara instängd var att han gick och muckade med lejonen. Han klarade sig rätt bra, men sånt håller ju inte längden.
Redigerat:
Ja mycket ska man höra innan öronen trillar av,K knipo skrev:
Brukar du själv pissa i trädgården eller gå in på muggen? Har du nån gång valt ett träd pga du tex glömt nycklarna och det var låst?C Citrona skrev:
Ja, han brukar ofta gå på lådan det första han gör när han kommer in. Gör han alltid det? Sannolikt har nöden ingen lag även för honom. Jag har sett honom göra det ute en gång tror jag, men, jag ser inte allt. Men att han rusar in på lådan det första han gör tyder nog på att han sällan gör det ute. Med det sagt så vet jag mängder av katter som gör det ute, så denna uppgift är nog lika statistiskt säkerställd som nån som sa att 99% av kattägarna inte tar ansvar när han pratat med typ 3 ST han haft problem med. Tür han inte fick jobb på SCB.
Jo, förresten 100% av mina grannar röstar på moderaterna. Jag har frågat en. Jag förutsätter de andra gör samma lika. Det är statistiskt säkerställt!.
Det var ingen i tråden som ville exemplifiera vad ni fått köpa nytt som katten haft sönder? Ska jag tolka det som att det enda 1.3 miljoner katter haft sönder är ett redan solskört tält? De blev inte många procent det...
Redigerat:
Jag gör vanligtvis inte mina behov utomhus. Men jag är ju inte katt. Såg framför mig hur din katt blir nödig när den är ute och därför skyndar sig hem för att gå på lådan. Njaa...J JohanLun skrev:
Han tar inte pendeln in till city för att gå på nattklubb, inte vad jag vet, men som ni säger, man vet inte allt. Katter verkar rätt bra på att hålla sig och han håller ju sig på tomten för det mesta. Vi har honom aldrig ute om vi inte är hemma eller på natten. Han hinner nog in.C Citrona skrev:
Nu fattar jag inte vad du skriver.P Peter787 skrev:
Du hävdar att ansvaret för en katt- och hundägare är samma.
Du har vid flertalet tillfällen citerat text som säger motsatsen.
Jag hävdar att hundägare har strikt ansvar för sin hund, medan kattägare inte har det.
Antingen har du missuppfattat vad jag skriver, eller så har du glömt bort hur man läser ord och formar dom till meningar...
Om man inte klarar av att djur, vilda eller inte, går runt i naturen och vistas där, skall man nog inte vara ute själv. Vi delar på världen.P pmd skrev:Om inte katten lämnar tomten efter uppmaning så gör den sig skyldig till hemfridsbrott. Eftersom katter inte kan läsa så ska nog dess ägare dömas i kattens ställe.
Är det inte uppenbart att hög kattäthet leder till problem? På landet går det hyfsat bra att ha lösspringande katter och kattägarnas grannar kan t.o.m. ha nytta av det finns katter i grannskapet, men i villaområde blir det problem.
Lagstiftningen borde anpassas till det.
Undrar hur folk gör med fågelbajs i sina sandlådor? Det är betydligt otäckare bakterier i dem än i kattskit. Locket på sandlådan har inte bara med katter att göra.
Begreppet "utomhus" kanske borde bearbetas hos folk. Det finns mygg, virus, fåglar, insekter, katter...
Fler borde tydligen bo i lägenhet.
Det skulle vara intressant att se polisens min när du stormar in och anmäler huskatten "Misse" för hemfridsbrott