P
G gaidin skrev:
Nu fattar jag inte vad du skriver.
Du hävdar att ansvaret för en katt- och hundägare är samma.
Du har vid flertalet tillfällen citerat text som säger motsatsen.

Jag hävdar att hundägare har strikt ansvar för sin hund, medan kattägare inte har det.

Antingen har du missuppfattat vad jag skriver, eller så har du glömt bort hur man läser ord och formar dom till meningar...
OK, du har problem att se och läsa röd text, vi provar med blå text:

Skillnaden mellan hundägarens och kattägarens ansvar är att hundägaren alltid har ansvar för vad hunden gör.
Kattägaren har bara ansvar om kattägaren inte utövar tillsyn

P Peter787 skrev:
OK, du har problem att se och läsa röd text, vi provar med blå text:

Skillnaden mellan hundägarens och kattägarens ansvar är att hundägaren alltid har ansvar för vad hunden gör.
Kattägaren har bara ansvar om kattägaren inte utövar tillsyn
Vad gäller då om katten är lös ute? Anses kattägaren utöva tillsyn i så fall?

P
C Citrona skrev:
Vad gäller då om katten är lös ute? Anses kattägaren utöva tillsyn i så fall?
Det får du nog fråga lagstiftaren om.
Den här diskussionen har ju spårat ur lite pga. slarvigt lästa kommentarer...

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det finns inget förbud att ha okastrerade katter ute.
Förslagen att fånga och köra iväg katterna är riktigt dåliga.
Enl jordbruksverket bör katter som vistas ute vara kastrerade!
Det är ett riktigt bra förslag att fånga in lösspringande katter och lämna till ägaren hjälper inte detta får man helt enkelt lämna dom till djurens vänner eller något liknande.

J
En rätt enkel distinktion på vilda och tama katter är att de tama oftast inte är rädda för människor i det att man lätt kan klappa och därmed fånga en tamkatt. Talet om skarpladdade vapen för att döda grannens keliga tamkatt är därav löjligt ur flera aspekter. Jag har svårt att se att polisen och jakträttshavaren (kommunen?) I det tätbebyggda villaområden friskt delar ut tillstånd till detta, OM så sker och grannens tamkatt som uppenbart inte är förvildad ändå skjuts så tror jag det inte är så svårt att ta reda på vem som haft tillståndet och be dem visa om denne förvissat sig om att det var en vildkatt. Om inte misstänker jag denne ligger lite risigt till...

Jag håller även med om att de flesta lekmannamässiga lagtolkningar i denna tråden har lett till felaktiga slutsatser. Om ni har en advokat eller iallafall någon med juristutbildning i familjen rekommenderar jag att be dem om hjälp istället för att lita på vad som står i denna tråden.

Att de som bullrar mest om kränkningar inte kommit upp med egna erfarenheter av reella exempel på trasiga saker pga katter tolkar jag som att ni helt enkelt bara tänkt att det kan vara en kränkning men aldrig själva drabbats?

Är detta ett reellt eller hypotetiskt problem för er?

J JohanLun skrev:
En rätt enkel distinktion på vilda och tama katter är att de tama oftast inte är rädda för människor i det att man lätt kan klappa och därmed fånga en tamkatt. Talet om skarpladdade vapen för att döda grannens keliga tamkatt är därav löjligt ur flera aspekter. Jag har svårt att se att polisen och jakträttshavaren (kommunen?) I det tätbebyggda villaområden friskt delar ut tillstånd till detta, OM så sker och grannens tamkatt som uppenbart inte är förvildad ändå skjuts så tror jag det inte är så svårt att ta reda på vem som haft tillståndet och be dem visa om denne förvissat sig om att det var en vildkatt. Om inte misstänker jag denne ligger lite risigt till...

Jag håller även med om att de flesta lekmannamässiga lagtolkningar i denna tråden har lett till felaktiga slutsatser. Om ni har en advokat eller iallafall någon med juristutbildning i familjen rekommenderar jag att be dem om hjälp istället för att lita på vad som står i denna tråden.

Att de som bullrar mest om kränkningar inte kommit upp med egna erfarenheter av reella exempel på trasiga saker pga katter tolkar jag som att ni helt enkelt bara tänkt att det kan vara en kränkning men aldrig själva drabbats?

Är detta ett reellt eller hypotetiskt problem för er?
katter som pissar o skiter i köksträdgård och sandlåda räcker det?

• Gilla
Citrona
  • Laddar…
J
Å åk-lagarn skrev:
katter som pissar o skiter i köksträdgård och sandlåda räcker det?
Jag skrev förutom det, dvs har sönder saker såsom ts ursprungsfråga.

Jag förstår det kan vara jobbigt med skit i sandlådan, men det har talats om att de har sönder saker. Jag är bara nyfiken vilka. Inte som skulle kunna gå sönder. Utan gjort det för er. Och kattägare vägrat betala.

Jag köper gärna ett lock och ett nät till min granne om det kan hjälpa.

Då slipper man även rådjuren som i vårt fall ändå äter upp allt i en icke täckt plantering

Jag har själv en utekatt som har valt att vara inne väldigt mycket tills vi tog hem hantverkare och han blev utekatt igen. Det verkar som att katten är ganska anpassningsbar och inte lider av att vara inne i stort sett hela tiden trots att han stundtals var ute 23 timmar per dygn tidigare. Det kan nog inte anses vara djurplågeri att ha innekatt, däremot ställer det högre krav på kattägaren. Jag är tacksam över att närmsta grannen också har utekatt och bara är glad när katten bajsar i hennes rabatt. Hon ser det som gratis gödsel (kattfan går över tomtgränsen och skiter rakt framför ögonen på oss)... Bra att vi båda har utekatt när en annan granne i princip matar råttor på sin tomt med trädgårds- och matavfall. Och trots våra mördarmaskiner kvittrar fåglarna så att man inte kan sova...

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Om man inte klarar av att djur, vilda eller inte, går runt i naturen och vistas där, skall man nog inte vara ute själv. Vi delar på världen.
Det finns ett synsätt som säger att allt är "naturen", och jag känner viss sympati med det sättet att betrakta världen. Icke desto mindre tycker jag att det är svårt att avfärda det faktum att hög kattäthet är ett problem där det också finns hög människotäthet. Som jag skrev så är problemet med katter som skadedjur inte lika stort på landet som i villaområden där husen står tätt.

Där det är hög kattäthet är den oftast skapad av människor och då är det kanske rimligt att dessa människor också tar lite ansvar för vad de har skapat. Helt oberoende av vad lagen säger, alltså. Vi människor lever i ett samhälle där vi lever tillsammans och bör klara av att samarbeta och visa hänsyn till varandra. Samhället fungerar bättre då.
Det skulle vara intressant att se polisens min när du stormar in och anmäler huskatten "Misse" för hemfridsbrott :D
Misse kan inte läsa och har därför dålig koll på brottsbalken. Det är alltså Misses ägare som begår hemdfridsbrott genom ombud.
(För säkerhets skull: ;))

Redigerat:
  • Gilla
Lazzeman
  • Laddar…
Staffans2000
T twoody skrev:
Ja mycket ska man höra innan öronen trillar av, :crysmile::crysmile: din kommentar gjorde verkligen min dag.
Kan du utveckla ditt redan uttömmande svar ytterligare @twoody .

Staffans

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Staffans2000
C Citrona skrev:
Jag gör vanligtvis inte mina behov utomhus. Men jag är ju inte katt. Såg framför mig hur din katt blir nödig när den är ute och därför skyndar sig hem för att gå på lådan. Njaa...
Jodå. Jag har haft flera katter som rusat in direkt i lådan, sedan ut igen och andra som aldrig skitit i lådan överhuvudtaget. De har lika många olika personligheter som människor.

Staffans

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
B Brieffe skrev:
Känsligt det här med katter; de som har dem älskar dem, och de som inte, tja vill typ skjuta dem?
Hur som, du får avhysa katten från din tomt, med tex en vattendusch, men glöm inte att om du skadar den kan du åka dit för djurplågeri osv.
Jag såg på Youtube en som ville rädda en fågel och dennes ungar. Han sätter upp "vattenpistoler" som styrdes av en fotocell. Så när katten kom ficka katten en dusch. Ingen blev skadad och fåglarna överlevde.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Detta är ju lite komiskt, att detta jag skriver nu händer mitt i denna diskussionen då det inte hänt mig på flera år.

Nu har det dykt upp en stor jävla hankatt här hemma som tycker att han kan göra som han vill, försöker bestämma o pryla upp våra andra katter o är allmänt jävla dum i huvudet.
Den följer givetvis sina naturliga drifter o gör inget för att jävlas.
Någon skrev tidigare att skillnaden mellan en vildkatt o en tamkatt är att en tamkatt kan man klappa o fånga in.
Det går absolut inte med denna då den drar fortare än en avlöning ut i skogskanten o sätter sig där o glor så fort jag visar mig.
I mina ögon är det trots det ingen vildkatt. Den är alldeles för välskött o välgödd för det.

Den stryker omkring på tomten o letar som sagt upp våra andra katter som den försöker mästra.
Går o skvätter överallt; på huset, dörren, bilarna, trädgårdsredskapen, saker i carporten, ja, överallt.
Den sitter utanför o gapar så man skulle kunna skjuta den enbart för det störmomentet!
Ett djupt långdraget MMMJAAAAUUUHHHHH!
långt ned från magen, hela tiden.
Givetvis utanför sovrumsfönstret.
Dessutom har den gått in när dörren stod öppen o småpissat lite överallt inomhus!
Det var nog tur för både mig o katten att jag inte kom på den inomhus.:mad:

Så vad tycker nu ni alla ”kattälskare” jag skall göra?
(OBS. Menar inget negativt med uttrycket utan mer en definition på vilken sida man står på i tråden).
För att lugna er alla som fått om bakfoten att jag är en ”triggerhappy catkiller” kan jag säga, om ni inte redan förstått det, att jag inte har för avsikt att skjuta katten. Inte i nuläget i alla fall.

Men hur hade ni gjort?
Hur länge hade ni stått ut med att känna lukten av kattpiss varje gång ni sätter er i bilen, varje gång ni öppnar ytterdörren, torka av spaden innan ni använder den för att inte lukta kattpiss på händerna? Ligga o lyssna på ”MMOOOOAAAAUUUOOOOHHHH” i timmar.
O era egna katter känner sig undanträngda hemma hos sig själva?
Att spruta vatten har jag testat genom åren, o det är inte lönt mot en katt som är övertygad att här finns något intressant.

Jag har redan vidtagit en del åtgärder, men uppfyll mig med Er lärdom så skall jag med glädje använda den så mycket jag bara kan.

Men om den inte pyser härifrån jävligt snart, slutar med allt sitt pissande överallt o inte ger fan i våra katter så ligger den riktigt pyrt till.
Sedan får ni säga o tycka vad ni vill.

Lite hårda fakta är;
-Oklart vem som är ägare. Då hade jag sagt till dem asap.
-Den är sannolikt inte någon vildkatt med tanke på det jag skrev ovan. Möjligen att det är en katt som bor hos någon men inte får komma in eller blir kelad med. Vad vet jag?
-Troligen okastrerad.

J
På promenad i ett främmande mycket tätare (radhus) område (barn på träning och för kort tid att göra nåt vettigt) och ser då en större sandlåda där man spänt ett lastnät över lådan. Smartare än lock!

Hankatt som pissar. Ja, vi har en sån hos oss också. Tanten som äger den har tidigare haft flera katter. Jag har försökt prata med henne men då hon inte ens öppnar dörren är enda chansen att ertappa henne på gatan. När vår katt blev uppspöad och vi fick en vetronäräknng på runt 7.000 var jag förbannad och förde en konversation skrikande genom hennes ytterdörr där det framkom att hennes vuxna hemmaboende son tyckte katten skulle vara fri och inte kastrerad. Men, i detta kan jag säga att jag förstått att detta är inte det enda som hänt kring detta hus. Som jag skrev, det finns svåra fall och tyvärr är det nog bara att metodiskt jaga iväg den stackars katten som har en dålig ägare. Jag har inte hunnit till vattenslangen men brukar skrika och jaga den. Trist. Kissandet är som jag förstår kopplat till att de inte är kastrerade och tyvärr är det nog för sent då de redan fått det beteendet. Och kattälskare som jag är, vi har själva när jag var barn avlivat en katt med detta beteende. Men det var vår egen katt. Att göra det på grannens katt utan att först ta en rejäl dialog är det jag fördömer.

Spåra katten till ägaren är väl det enda tips jag kan ge förutom att skrämma dem. Är ägaren vettig går det att lösa. Annars är det som att ha vilken störande granne som helst, knyta handen i fickan och försöka att inte låta det förstöra ens eget liv genom acceptans.

• Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.