M
Är väl TS som
J JohanLun skrev:
Eller sluta gnälla som kärringar? ;) (och nu menar jag inte ts som inte gnäller, utan de andra i tråden
Är väl TS som gnäller isåfall? Jag försöker bara hjälpa till ju:thinking:

Själv försöker jag ta det från en pragmatisk synvinkel, betrakta problemet som jag gör med alla övriga skadedjur som jag inte kan avliva hur som helst. ”Area denial”, och om möjligt att stärka sårbara installationer så de klarar angrepp. Rätt enkelt.

Att sitta och uggla över skuldfråga, skadestånd, att kattägare borde ha samma ansvar som hundägare osv... nej livet är för kort för sådant.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
M
M Mackeeeee skrev:
Är väl TS som

Oj vad gott man kommer sova inatt nu när man fått ur sig alla åsikter man har om dessa varelser. Hoppas TS tar sitt förnuft tillfånga och väljer någon utav mina metoder(y)

Over and out kill em kitties

• Arg
kattlucka
  • Laddar…
J
P pemu skrev:
Alltså...
Den här tråden har inte mer att ge...
Nu handlar det bara om vem som orkar nöta ner vem med inlägg till siste skribent står oemotsagd och ser sig som vinnare.
Det är alla mot JohanLun på nåt sätt. Och där ligger alla i lä.
Ingen har så snabba fingrar son JohanLun och så mycket tid att lägga på att försvara katters rätt att förpesta andras tillvaro mot deras vilja.Du har för fan suttit hela dan och hamrat på tangenterna. Snacka om rabiat.

Det är rundgång på åsikter och inget nytt på tapeten.

I bästa fall har vi som inte är kattfanatiker fått ur oss lite frustration men så länge lagstiftarna inte gör en förändring så kommer samma diskussioner att blossa upp om och om igen. Och var så säker, JohanLun kommer att sitta där med nyoljat tangentbord...

Till dess, tacka hänsynslösa kattägare för en sämre värld med mer frustration och dåliga grannrelationer.
Jag håller med, mycket lite nytt kommer fram, du har haft vettiga argument, jag skulle önska lite mer målande beskrivningar vad som egentligen är problemet från vissa andra i tråden förutom att det är för mycket begärt att ha ett lock på sandlådan (vilket är helt förståeligt man inte vill ha kattskit i).

Ha inte någon förhoppning lagen kommer ändras, det är tillräckligt många som tycker det är rimligt att få ha katter som vistas ute.

Och gnälla på katter och dess ägare får man gärna göra för mig, men att göra lekmannamässiga och felaktiga tolkningar av lagtexten är ju mest tragiskt för den som gör det... jag kan alltid konsultera min "husadvokat" om jag har några juridiska funderingar... det legala i tråden kan ju vara föremål för tolkning, men det finns ett antal objektivt felaktiga påståenden.

Att föreslå djurplågeri eller döda sällskskatter man vet vem som är ägare till utan att först ärligt konfrontera ägaren och klargöra vad man tänker göra kommer jag alltid att reagera på. Det visar på en oerhört feghet. Om man tänker ringa kommunen tycker jag samma sak gäller, säg till grannen att du tänker göra så om inte grannen presenterar ett förslag till lösning. Om ni inte kommer överens, kontakta kommunen. Fine with me.

Jag ska inte göra dig besviken, jag är snabb på telefonen och ännu snabbare på tangentbordet och när man skjutsar barn eller "måste" vara med i Minecraft finns oändligt med tid som är svårt att göra mycket annat på än internet. ;)

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
kattlucka och 1 till
  • Laddar…
J
M Mackeeeee skrev:
Är väl TS som

TS deklarerade tidigt att ta katterna av daga inte var aktuellt, det är andra som passat på och gnälla oklart om de ens själva har problem. Så lägg ingen gnällskuld på TS som nog tröttnat på tråden. :D

• Gilla
Håkan V
  • Laddar…
P
M Mackeeeee skrev:
Men men, Möljopartiet löser väl problemet genom att införa vargen i samtliga län ändå...
Vargar äter knappast tamkatter i någon större utsträckning, så det hjälper nog inte. F.ö. så "inför" vargen sig själv där den har tillräckligt gott om byte om den inte jagas i onödan.

P
J JohanLun skrev:
På landet får den som är jakträttsinnehavare och som innehar vapenlicens skuta en katt som är förvildad och inte kan antas tillhöra någon.
Det är ett mycket lätt antagande att göra så länge inte katten har ett halsband …
Många av förslagen låter som kommande från banjospelande hillbillys på USAs landsbygd där var och varannan går runt med en laddad bössa över axeln.
Riktigt så vanliga som man får intrycket av dig är inte banjospelare på landet i USA. ;)

Purre
K KristerLo skrev:
Lagen säjer att ute katter BÖR vara kastrerade.
Ja som åtgärd.

Annars så säger den så här ordagrant

"6 KAP. AVEL

2 § Djurhållaren ska vidta nödvändiga försiktighetsåtgärder för att förebygga oplanerad, oönskad eller överdriven reproduktion av de djur som han eller hon ansvarar för.

Allmänna råd till 6 kap. 2 § Katter som rör sig fritt utomhus bör vara kastrerade, steriliserade eller på annat sätt förhindrade från att kunna föröka sig okontrollerat."

Källa: https://www.mynewsdesk.com/se/jordb...djurskyddsregler-foer-hundar-och-katter-96532

Alltså ska du vidta åtgärder och då föreslår dom kastrering, steriliseringen eller på annat sätt. Hur du väljer att vidta åtgärden så den inte avlar av sig är upp till dig men du precis som jag inser att det inte finns speciellt många sätt att vidta denna åtgärd på förutom kastrering/sterilisering?

H
K kattlucka skrev:
Som tidigare sagt regleras inte katter lika som hundar som har strikt ansvar, men din granne med katt kanske kan få detta att gå på dennes hemförsäkring, så funkar det för hund, ansvarsförsäkring som de flesta har inom hemförsäkring. Min Grannens (lösa) hund sprang in till oss o bet katten rejält väldigt nyligen)
Alternativt om du ljuger ihop något om en örn till ditt försäkringsbolag.
Skulle även ge frågan till lawline men ställer du den gratis så tar det lång tid. Din hemförsäkring kan innehålla viss tid gratis jurist tid per år oxå.
Att ljuga för sitt försäkringsbolag är nog inte det smartaste valet man gör här i livet, allra minst för en småsumma ;)

• Gilla
kattlucka
  • Laddar…
P
P pemu skrev:
Och om man nu älskar sin katt, till och mer än sina medmänniskor runt om kring, hur törs man då släppa ut överhuvud taget? Det räcker ju med att någon mekat med bilen och det blivit en glykolpöl kvar på marken, att räven tar den, att den gör sig illa på nåt bråte eller får ögon sönderklösta av nån annan katt. För att inte tala om risken att bli överkörd.
Det ligger väl i kattens natur att dö en våldsam död i en olycka.

• Haha
liran
  • Laddar…
J
P pmd skrev:
Det är ett mycket lätt antagande att göra så länge inte katten har ett halsband …
Om du läser så är det inte riktigt så enkelt.
Dessutom pratar vi främst om villaområden där det inte bara är att dra upp geväret, om man inte blev fångad av en stormvind...
Riktigt så vanliga som man får intrycket av dig är inte banjospelare på landet i USA. ;)
Nej, de verkar emigrerat till byggahusforum... ;)

H
K Krille_90_ skrev:
Riktigt dåligt argument. I stort sätt alla djur går ut om du öppnar dörren
Men en katt kommer tillbaka, om den har det bra :D

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
H
Nissens Nissens skrev:
Det var din största killgissning på länge, för nu har du riktigt fel! Det är snarare inte en enda småfågel som är laglig att jaga. Morkulla är väl det närmaste man kommer. Hoppas att du inte är jägare..

Kolla jakttabellen och återkom.
Katter får jaga alla småfåglar, undulater möjligen undantagna :geek:

P
J JohanLun skrev:
Så visst kan vi missat nån fångst men de vi sett har han aldrig ätit upp, bara fångat.
Det hade varit samhällsekonomiskt effektivare om han hade ätit fångsten.

• Haha
JohanLun
  • Laddar…
P
G gaidin skrev:
Menar du att din rättighet till din tomt "kränks" om en katt passerar din tomtgräns?
Om inte katten lämnar tomten efter uppmaning så gör den sig skyldig till hemfridsbrott. Eftersom katter inte kan läsa så ska nog dess ägare dömas i kattens ställe.

Är det inte uppenbart att hög kattäthet leder till problem? På landet går det hyfsat bra att ha lösspringande katter och kattägarnas grannar kan t.o.m. ha nytta av det finns katter i grannskapet, men i villaområde blir det problem.

Lagstiftningen borde anpassas till det.

• Gilla
  • Haha
Daniel Törnblom och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.