22 190 läst ·
123 svar
22k läst
123 svar
Vem betalar för felen vid icke godkänd besiktning?
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Det var ett bra sätt att beskriva det orimliga på.R Raecer11 skrev:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Nja jag tror faktiskt Aunty håller med just precis detta fallet. sen kan det vara så att man avtalar att exempelvis anmärkningar, garant och service betalas av beställaren. Om entreprenaden är bra utförd spar beställaren en hel del stålar på det. Annars tar entreprenören 1-3% i påslag på entreprenadsumman och bakar in i kontraktsumman om man har fastpris dvs.E El-Löken66 skrev:
Tolkar de som att de avser ta bort allt klinkers på golvet i duschen, samt första raden kakel på väggen i duschen. Därefter tar de bort fixet och tätskikt, därefter slipar man ner flytspacklet så att de blir fall mot brunnen. Skarvar ihop tätskikt på golvet med resten av golvet och upp mot vägg.partyoverallt skrev:
Tätskiktet (tapetvåderna) är inte tänkt att monteras på det sättet så det blir en härlig ”plåsterlösning” som inte tätskikttillverkaren godkänner. Den andra biten är om man lyckas få dit nya plattor på ett snyggt sätt men de ser man först efteråt…
Redigerat:
Nja, du kan inte utelämna text.I Installation skrev:AB kap 6 §§ 9-10 tar inte upp åtgärdande kostnad men hänvisar till kap 5 §17 avhjälpande. Ansvarar E för felet står på dennes bekostnad. Ansvarar inte E för det tar man betalt enligt 6 §§ 1-7 och 11. Står säkerligen samma i ABT. Orkar inte bläddra. Men nu är det förmodligen ett ABS o då är ktjl rätt tydlig vad som gäller.
sista stycket i paragrafen säger:
"Om entreprenören ansvarar för felet sker avhjälpandet på hans bekostnad. Vid entreprenad på löpande räkning då felet avser arbete som inte har utförts sker avhjälpandet dock på beställarens bekostnad, om entreprenören inte tidigare erhållit ersättning för arbetet ifråga"
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
ja den texten är bra och tydlig. Jag får skylla på trötthet. Då är det ett arbete som ska framgå av kontraktshandlingen skall vi för tydligehetens skull tillägga. Vad gäller vid konsumentköp?A Aunty skrev:Nja, du kan inte utelämna text.
sista stycket i paragrafen säger:
"Om entreprenören ansvarar för felet sker avhjälpandet på hans bekostnad. Vid entreprenad på löpande räkning då felet avser arbete som inte har utförts sker avhjälpandet dock på beställarens bekostnad, om entreprenören inte tidigare erhållit ersättning för arbetet ifråga"
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
samtidigt har de inte lämnat ifrån sig en kontraktsenligprodukt så det är i gränslandet. Hade jag varit beställare hade jag inte pröjsat. BBR har krav på detta och BBR är en föreskrift. Lag/föreskrift gäller före avtal li det här fallet AB pch ABT.A adron skrev:
spelar ju ingen roll om det är kontraktsenligt eller ej. är det löpande räkning och det är missat av entreprenören skall han ha betaltI Installation skrev:
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Lag/föreskrift gäller före kontraktet som är dispositivt. Entreprenören skall alltid uppfylla lagar, författningar och föreskrifter. Sen spelar det ingen roll vad det står i kontraktetA Aunty skrev:
I Installation skrev:
Ja absolut men det säger jag inget om.
Men entreprenören ska ju fortfarande ha betalt för nedlagt arbete.
Så är det på löpande räkning så ska entreprenören få betalt för arbete som är missat då han aldrig fått betalt för det
Husägare
· Stockholm
· 715 inlägg
Den entreprenören hade jag aldrig pröjsat. Finns inte på världskartan. Okej om man bommat nå smått strunt. Men tätskikt, arbete enligt elsäkerhetslagen, maskindirektiv, säkerhetsbesiktningar och dylikt av ren försumlighet.A Aunty skrev:
Om jag var entreprenör och missat en sådan sak som tätskikt hade jag inte haft mage att ta lite betalt för ett par kvadrat tätskikt. Först e man sopig riktigt jävla sopig.
Hade jag varit beställare hade jag vägrat pröjsa för det arbetet. Plockat vite rakt av.
vite är en helt annan fråga.I Installation skrev:Den entreprenören hade jag aldrig pröjsat. Finns inte på världskartan. Okej om man bommat nå smått strunt. Men tätskikt, arbete enligt elsäkerhetslagen, maskindirektiv, säkerhetsbesiktningar och dylikt av ren försumlighet.
Om jag var entreprenör och missat en sådan sak som tätskikt hade jag inte haft mage att ta lite betalt för ett par kvadrat tätskikt. Först e man sopig riktigt jävla sopig.
Hade jag varit beställare hade jag vägrat pröjsa för det arbetet. Plockat vite rakt av.
Och vad du vill eller inte spelar ingen roll, du måste följa lagen och vid löpande räkning ska man ha betalt för nedlagt arbete enligt självkostnadsprincipen.
hur kan du tycka att det är rimligt att entreprenör ska arbete gratis hos dig?