A Aunty skrev:
nä vet jag med med det framgår väldigt tydligt där.

sen är det inget att diskutera, självkalrt ska man ha betalt för nedlagt arbete även om det är en besiktningspunkt vid löpande räkning som jag sagt
Just därför är det annorlunda när man har med privatpersoner att göra. Dåligt utfört skall man ju inte pröjs igen för att man är sopig liksom. Det gäller även om man tillämpar AB eller ABT på löpande räkning om man inte avtalat om något annat om jag minns rätt. Får bläddra i dem igen.

A
I Installation skrev:
Just därför är det annorlunda när man har med privatpersoner att göra. Dåligt utfört skall man ju inte pröjs igen för att man är sopig liksom. Det gäller även om man tillämpar AB eller ABT på löpande räkning om man inte avtalat om något annat om jag minns rätt. Får bläddra i dem igen.
men du läser ju inte vad jag skriver, vi löpande räkning ska man det

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
E El-Löken66 skrev:
Slut besiktning är utförd!
Det är ts som lidit skada här!
Inte en spänn skall betalas!
du har så fel så du inte vet vad du pratar om.

ts har inte lidit någon ekonomisk skada för hen har aldirg betalat för någon täckbricka eftersom det är på löpande räkning

A
E El-Löken66 skrev:
Om det är slut besiktigat skall allt ju vara klart!
Har något missat och detta orsakat ekonomisk skada för ts skall denna kompenseras!
Först skall allt ut föras till Per fektion!
men h
E El-Löken66 skrev:
Om det är slut besiktigat skall allt ju vara klart!
Har något missat och detta orsakat ekonomisk skada för ts skall denna kompenseras!
Först skall allt ut föras till Per fektion!
först och främst så finns det inget som säger att allt måste vara klart vid en slutbesiktning, men det är en annan fråga.

ts har ju inte lidit någon ekonomisk skada då ts aldrig betalt något för täckbrickan eftersom den aldrig funnits där.
allt ska inte utföras till perfektion allt ska utföras enligt kontraktshandling, vi har avtalsfrihet i sverige och man kan avtala bort det mesta.

A
E El-Löken66 skrev:
Det handlar inte om brickan.
Total. Entreprenad!
Nu är jobbet inte fack mässigt utfört.
Din gubbe skulle ha monterat brickam första gången, det var en själv klar het!

Nu blir ny ställ tid, detta tas från hens utbildnings konto?
du vet ju inte vad du pratar om, vad har totalentreprenad med detta att göra.
tror du inte riktigt vet vad en totalentreprenad är?

japp han skulle montera brickan första gången men gjorde inte det och tog ju inte betalt för det heller eftersom det är på löpande räkning återigen.

A
E El-Löken66 skrev:
Nej, så var det inte.
???

A
E El-Löken66 skrev:
Tror inte du för står hur detta fungerar.
Men är inte allt klart till perfektion vid datum för slut besiktning så gäller det att ha en klausul för vite i avtalet.
Jag har arbetat inom entreprenadsidan och fastighetssidan i hela mitt liv, vet precis hur detta fungerat.
gått oändligt många besiktningar.

finns inget som säger att allt måste vara färdigt vid slutbesiktning.
endast de viktiga delarna såsom brand, akusitk etc för att det ska vara inflyttningsbart så man kan få slutbesked.

E
A Aunty skrev:
Jag har arbetat inom entreprenadsidan och fastighetssidan i hela mitt liv, vet precis hur detta fungerat.
gått oändligt många besiktningar.

finns inget som säger att allt måste vara färdigt vid slutbesiktning.
endast de viktiga delarna såsom brand, akusitk etc för att det ska vara inflyttningsbart så man kan få slutbesked.
Jaha.
När tycker du det ska vara klart då?

A
E El-Löken66 skrev:
Jaha.
När tycker du det ska vara klart då?
vad jag tycker och vad som är ok är två helt olika saker.

men för att få godkänd slutbesiktning krävs bara att det väsentliga är klart och då får du slutbesked.
sedan har man två månader på sig att åtgärda besiktiningspunkter förutom de som kräver speciell årstid eller annan överenskommelse med beställare.

sedan behöver det inte vara perfekt heller som du säger för att det ska bli godkänt i en besiktning.
bygga hus är ett hantverk och ska bedömmas vid en slutbesiktning som ett hantverk.

Bara för att det är ett märke på en vägg behöver det inte betyda att det blir ett fel.

E
A Aunty skrev:

men för att få godkänd slutbesiktning krävs bara att det väsentliga är klart och då får du slutbesked.
sedan har man två månader på sig att åtgärda besiktiningspunkter förutom de som kräver speciell årstid eller annan överenskommelse med beställare.

sedan behöver det inte vara perfekt heller som du säger för att det ska bli godkänt i en besiktning.
bygga hus är ett hantverk och ska bedömmas vid en slutbesiktning som ett hantverk.

Bara för att det är ett märke på en vägg behöver det inte betyda att det blir ett fel.
Om det finns en fläck är det fel. Är det byggaren fel ska den åtgärdas på hens bekostnad.

Om ni glömt montera täck brickor, o ringar eller vad som helst som skulle varit utfört vid montaget så skall det utan dröjs mål utföras till perfektion.

Alla extra kostnader som upp står på grund av denna glömska kommer debiteras dej.
Glöm ej vad kontraktet stipulerar.

I Installation skrev:
AB kap 6 §§ 9-10 tar inte upp åtgärdande kostnad men hänvisar till kap 5 §17 avhjälpande. Ansvarar E för felet står på dennes bekostnad. Ansvarar inte E för det tar man betalt enligt 6 §§ 1-7 och 11. Står säkerligen samma i ABT. Orkar inte bläddra. Men nu är det förmodligen ett ABS o då är ktjl rätt tydlig vad som gäller.

A Aunty skrev:

Asså. Alla lagkrav skall vara uppfyllda samt till/frångänglighet det är en sak. Sen skall Lufttäthetskontroller ska vara klara, injustering, provning och ovk ska vara klart.
Sen skall saker vara klara vid en slutbesiktning. Allt ska vara klart. Monterat, driftsatt avprovat och all dokumentation ska finnas framme om man skall vara sån.

Lite skvanker här å var är ok. Kan man ta lokalen/bostaden i bruk på avsett sätt finns inga hinder för ett icke godkännande.

A Aunty skrev:
allt ska inte utföras till perfektion allt ska utföras enligt kontraktshandling, vi har avtalsfrihet i sverige och man kan avtala bort det mesta.
Vi har avtalsfrihet. Men man kan aldrig avtala bort en lag eller författning. Ktjl gäller före alla avtal man kan vilja skriva. Sen anger väl kontrakshandlingen vad som skall utföras och lite hur. Sen kan ju AMA finnas med som talar om mer exakt hur och den är bra att använda sig av så blir det mindre diskussioner.

R
A Aunty skrev:
du vet ju inte vad du pratar om, vad har totalentreprenad med detta att göra.
tror du inte riktigt vet vad en totalentreprenad är?

japp han skulle montera brickan första gången men gjorde inte det och tog ju inte betalt för det heller eftersom det är på löpande räkning återigen.
Så om jag beställer ett nytt badrum på löpande räkning och de visar sig under besiktningen att entreprenören missat att montera tätskiktet.
Ska jag då som kund stå för att de missat montera det?

Eller ska de följa krav, regler och monteringsanvisningar och stå för sitt misstag?

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
E
R Raecer11 skrev:
Så om jag beställer ett nytt badrum på löpande räkning och de visar sig under besiktningen att entreprenören missat att montera tätskiktet.
Ska jag då som kund stå för att de missat montera det?

Eller ska de följa krav, regler och monteringsanvisningar och stå för sitt misstag?
Enligt Aunty ska du stå för detta då dom inte utfört det momentet än.

Däremot ska företaget stå för allt mer jobb och extra kostnader som uppstår som då blir dom bara skyldiga 300 000 - 10 000 = 290 000.
Rätt vill vara rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.