Marike
Grannens katter är uppe och härjar på vårat tak, 3 ettåringar och deras mamma. Jag har inget emot katterna, de är trevliga att titta på när de far fram. Problemet uppstod när de upptäckte en genväg via vår paviljong. Detta tålde inte skarpa klor och tyngden så nu hänger det i trasor, i ärlighetens namn ska sägas att det nog är lite skört efter 2 år, vi hade tänkt byta ut taket i år ändå men nu tvekar man, klös i ett nytt tak kommer så klart att göra att det läcker även om det skulle hålla, det vill man inte.
Jag har sett katterna, klös rivmärken finns. Måste man sätta kameraövervakning på taket för att bevisa vem som gjort vad?
Jag tror inte det räcker att knacka på hos grannen med orden dina katter har förstört vår paviljong, du måste köpa oss ett nytt paviljongtak, ( vilket är omöjligt då de inte längre finns i handeln ), med andra ord ett krav på flera tusen kr då allt får bytas ut. Att vi har ett extra beror på att vi var förutseende, IKEA är inte längre som på Ingvars tid.
Vad gör man?
Paviljongtak med rivmärken och ett hål i tyget, skadat av kattklösar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadat paviljongtak med revor och klösmärken orsakade av katter.
Skapa konto
Paviljongtak med klösmärken och trasiga kanter, skadat av katters klor.
Skapa konto

• Ledsen
  • Wow
  • Gilla
Igen och 9 till
  • Laddar…
Det är förvisso svårt för grannarna att styra över katterna, annat än att de håller dem inne... så det är kanske inte ett alternativ. Personligen skulle jag byta tak, om det nu finns ett nytt, men också samtidigt meddela grannarna om problemet och att ni gemensamt redan nu kan komma på en lösning om något skulle hända i framtiden.

• Gilla
shtob och 20 till
  • Laddar…
Tyvärr för dig har inte kattägare strikt ansvar för katten (om det varit en hund hade du kunnat kräva mer). Detta eftersom kattens natur är att vara mer "fri".

https://lawline.se/answers/kattagare-och-dess-ansvar-over-sin-katt

Så... du får se om grannen vill vara med att betala för den goda grannsämjan, alternativt ta det ur din egen ficka eller kolla om din drulleförsäkring kan ta kostnaden...

• Gilla
Destrier och 12 till
  • Laddar…
  • Gilla
JuliaUppsala och 6 till
  • Laddar…
Om din granne vägrar betala för skadorna så införskaffa några ultraljudskrämmor som du placerar runt området där du inte vill ha katterna.

När du ser det fungera kan du byta tak utan problem.

Katter ogillar skarpt Ultraljud o kommer dom inte undan från det så blir deras välbefinnande lidande. Så det funkar ypperligt att hålla katter borta med sådana.

• Gilla
banjoragge och 9 till
  • Laddar…
Marike
Att ta dem ur daga finns inte på kartan. Hur de kommer upp på taket? Troligen från grannens plank till mitt garagetak och sedan upp på hustaket, eller via ett päronträd som ligger inom hopphåll. Sätta ett högt galler på garaget, tror det fodras bygglov för det och det skulle se för djävligt ut. Såga ner päronträdet, stort nej. Jag har sett katt klättra som en apa över ett 2 meters staket av galler.
Prata med grannen gör jag då o då, mycket sympatisk tills det blir på riktigt, meningslöst.
Klippa klorna? Han har minst 6 katter, gissar att fler är på g, gissar att de får sin mat där och inget mer. Säkert har de något krypin men tror de är mer utekatter än gosedjur, men vet inte.
De river ner mossa från pannorna så det är ok att det far runt där uppe nu när vi vet vad det är som låter om kvällarna, de håller ju även bort möss, det är positivt. Önskar bara att de kunde ta samma väg tillbaka.
Svaret att katter räknas som vilda djur och att fodervärden inte har något ansvar får väl anses som relevantast.
Sam att det åligger den drabbade att själv åtgärda problemet, men hur?
Plåt eller plasttak på paviljongen är ju en lösning när de rivit sönder tak 2.

• Gilla
  • Ledsen
  • Haha
  • Wow
Mazdarune och 15 till
  • Laddar…
Marike
L Lutte skrev:
Om din granne vägrar betala för skadorna så införskaffa några ultraljudskrämmor som du placerar runt området där du inte vill ha katterna.

När du ser det fungera kan du byta tak utan problem.

Katter ogillar skarpt Ultraljud o kommer dom inte undan från det så blir deras välbefinnande lidande. Så det funkar ypperligt att hålla katter borta med sådana.
Jag har en sån där skrämma, till min dotters förskräckelse, hon hör ljudet fast den är för möss och insekter, katterna kommer gärna och hälsar på ändå.
Men det är kanske fel frekvens, kvittar för min dotter kommer att säga upp bekantskapen om jag köper ytterligare ett ljudmonster.

• Gilla
  • Ledsen
Mazdarune och 4 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Jag har en sån där skrämma, till min dotters förskräckelse, hon hör ljudet fast den är för möss och insekter, katterna kommer gärna och hälsar på ändå.
Men det är kanske fel frekvens, kvittar för min dotter kommer att säga upp bekantskapen om jag köper ytterligare ett ljudmonster.
Konstigt, måste ligga i fel frekvens, o jag kunde innan jag blev lomhörd höra frekvensen från min mors skrämma. O den var också för möss.

Det ska vara en hög frekvens, det funkar!
Då drar vi en anekdot
Min kollega införskaffade en luftfuktare för att slippa den torra luften.
På kvällen började katten betee sig underligt, den gick bara o strök efter väggarna och var som helt förbytt, direkt den kom ut var den som vanligt men direkt den kom in så vart den som förbytt o ville ut.

Visade sig att luftfuktaren förångade vattnet med ultraljud så på sekunden den stängdes av så blev katten normal.

Var ju som att någon stor o skrek katten i örat konstant så tro fan den blev knäpp.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Mazdarune och 8 till
  • Laddar…
Karlia
Vad säger grannen när du pratar med hen? Hade det varit mina katter hade jag självklart velat kompensera.

Väljer man att ha utekatter får man vara beredd på att sådant kan hända. Beroende på granne kanske jag skulle vilja ha bevis, vi har ett femtontal olika katter här. De flesta grannar skulle jag tro på ändå, en och annan inte.

I ditt ställe, om inte grannen går med på kompensation, skulle jag kolla upp ifall allriskförsäkringen kan ge något.

Redigerat:
  • Gilla
Tule54 och 4 till
  • Laddar…
Karlia
Lite bekymrad blir jag av att hon har tre ungar. Ny lag finns att utekatter ska vara kastrerade eller åtminstone förhindrade från att få ungar.

Den som matar en katt ses dessutom som dess ägare, vare sig hen kallar sig för fodervärd eller inte. Mataren är skyldig att kosta på veterinärsvård etc.

• Gilla
  • Älska
shtob och 24 till
  • Laddar…
Kan du inte lägga/fästa någon typ av nät ovanpå taket som gör att de inte vill gå där.

I vår sandlåda håller vi bort katterna endast genom att placera ut kompostgaller som läggs i när den inte används, har aldrig varit någon katt som bajsat i den.

• Gilla
Igen och 6 till
  • Laddar…
Om nu nu ändå tänkt byta är det omoraliskt att kräva grannen på pengar. Din ekonomiska skada är ju noll.

Säg till grannen vad som hänt, och ”som tur är hade vi ändå tänkt byta”. Diskutera lösningar med grannen.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Flugfångare och 11 till
  • Laddar…
Marike
Karlia Karlia skrev:
Lite bekymrad blir jag av att hon har tre ungar. Ny lag finns att utekatter ska vara kastrerade eller åtminstone förhindrade från att få ungar.
Ja det är bekymmersamt, då får vi se om nån månad om dessa små gryn är steriliserade. Hankatterna hade fullt upp med dessa små damer för nån månad sedan.

• Gilla
Revhiet1
  • Laddar…
Marike
Z Zlade skrev:
Kan du inte lägga/fästa någon typ av nät ovanpå taket som gör att de inte vill gå där.

I vår sandlåda håller vi bort katterna endast genom att placera ut kompostgaller som läggs i när den inte används, har aldrig varit någon katt som bajsat i den.
Ja vi har lagt nät på marken utanför sovrumsfönstret för de hade rabatten som toalett, men det var andra katter det, här finns så mycket katter så jag har svårt att räkna dem, en anledning till att det är så koncentrerat här kan ju vara att grannen alltid haft många kattflickor.

Karlia
Har du något katthem i närheten? Kanske du ska prova att ringa dem, de ser allvarligt på att okastrerade katter går ute, vare sig det är hon-eller hankatter. De kan förstås inte hjälpa dig med taket men kanske reda lite i grannens kattsituation. Det kan kanske göra att ditt nästa tak klarar sig.

• Gilla
  • Arg
Destrier och 14 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.