Veden klyvdes någon gång under hösten 2017 / våren 2018 och lades först i vedsäckar på europallar och fick stå och torka där under sommaren. Under hösten 2018 så staplades den upp i ett vedförråd utomhus. Nu när vi tar från veden så ser vi att nån har ätit på mycket av tallen. Jag får skaka bort all spån ifrån veden innan jag bär in det för eldning. Nån som vet vad det kan vara? Hade det varit barkborrar eller liknande så hade de väl grävt gångar i veden, inte angripit stora ytor så här?

• Hand håller vedträ som uppvisar ytskador, troligen från skadedjur, med synliga spån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en vedbit med synlig spån och skador på ytan som kan tyda på insektsangrepp.
    Skapa konto
  • Närbild av en vedbit med skador och spån som tyder på insektsangrepp, ligger på vit yta.
    Skapa konto
  • Skev metallsked håller spån från gnagarskadad vedbit.
    Skapa konto
Jag har blåhjon som käkar yttersta lagret av min granved. Det är gångar ibland och ibland hela sjok som på bilden.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Spännande att se svar. Har exakt samma företeelse.

Håller med föregående, troligtvis blåhjon. Gör ytlig skada och lever precis under barken (med enstaka djupare gångar). Man kan se att borrmjölet är svart/mörkprickigt vilket tyder på att de gnager just vid den mörka barken.

Andra träskadeinsekter ger ofta borrmjöl utan mörka inslag då de gnager sig längre in i träet. Saknar du bark på det du bär in så slipper du också blåhjon. De verkar inte göra någon allvarlig skada dock så du behöver inte oroa dig för att de ska skada husets eventuella trästomme. Angriper dessutom endast gran- och tallved, vad jag förstår.

• Gilla
chokonanana
  • Laddar…
Tack för svaret. Det är på tallved där barken finns kvar hos mig. Då vet jag vilken litet djur det är. Min fundering var om det var skadligt för huset då vedboden ligger i anslutning till ett av husen på gården.

• Gilla
Villinte och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag körde lite ved i skottkärran nyss och det blir lite spån. Hittade ett dött kryp bland veden också. Ser ut som ett blåhjon när jag jämför det jag ser på Google :D

• Svart skottkärra med vedspån och några små vedbitar, utomhus på trädäck och gräs i bakgrunden.
    Skapa konto
  • En död blåhjonskropp på klyvet trä med sägspån.
    Skapa konto
  • Dött insekt liknande blåhjon på ett stycke spånat trä.
    Skapa konto
  • Gilla
oakleafh och 1 till
  • Laddar…
Man kan även få in dem med veden och då hör du hur det knapras.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.