Veden klyvdes någon gång under hösten 2017 / våren 2018 och lades först i vedsäckar på europallar och fick stå och torka där under sommaren. Under hösten 2018 så staplades den upp i ett vedförråd utomhus. Nu när vi tar från veden så ser vi att nån har ätit på mycket av tallen. Jag får skaka bort all spån ifrån veden innan jag bär in det för eldning. Nån som vet vad det kan vara? Hade det varit barkborrar eller liknande så hade de väl grävt gångar i veden, inte angripit stora ytor så här?
Håller med föregående, troligtvis blåhjon. Gör ytlig skada och lever precis under barken (med enstaka djupare gångar). Man kan se att borrmjölet är svart/mörkprickigt vilket tyder på att de gnager just vid den mörka barken.
Andra träskadeinsekter ger ofta borrmjöl utan mörka inslag då de gnager sig längre in i träet. Saknar du bark på det du bär in så slipper du också blåhjon. De verkar inte göra någon allvarlig skada dock så du behöver inte oroa dig för att de ska skada husets eventuella trästomme. Angriper dessutom endast gran- och tallved, vad jag förstår.
Andra träskadeinsekter ger ofta borrmjöl utan mörka inslag då de gnager sig längre in i träet. Saknar du bark på det du bär in så slipper du också blåhjon. De verkar inte göra någon allvarlig skada dock så du behöver inte oroa dig för att de ska skada husets eventuella trästomme. Angriper dessutom endast gran- och tallved, vad jag förstår.
Tack för svaren! Jag körde lite ved i skottkärran nyss och det blir lite spån. Hittade ett dött kryp bland veden också. Ser ut som ett blåhjon när jag jämför det jag ser på Google 
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Göra del av vedbod till snickarverkstad - värme, material?
Isolering -
Gardena Sileno City uppdaterings/parkopplings problem
Robotgräsklippare -
Återuppbygga gammal komplementbyggnad som inte längre finns
Juridik -
Uppdatering pannrum, ved till pellets
Värme allmänt -
Uppdatering av befintligt ved & solsystem vad finns det för smarta lösningar?
Ved, Pellets, Flis