Jag har köpt en begagnad Gardena Sileno City 250 (15001-24) från år 2019 som jag försöker uppdatera mjukvara på med hjälp att kabeln från dator till USB port på klipparen och Gardenas program ”Robotic Mover upgrade”.

Men vid installations försök får jag meddelande ”Device not supported”.

Har även problem att parkoppla klipparen med telefonen där får jag meddelande ”Det har uppstått ett problem i kommunikationen mellan enheterna. Försök igen senare.”

Någon som har lösning på dessa problem?

Är det en "smart-modell"? Finns smart-menyn i klippare?
Om ja, så lär du behöva gå via tillhörande gateway för att styra den via appen.

E etompau skrev:
Är det en "smart-modell"? Finns smart-menyn i klippare?
Om ja, så lär du behöva gå via tillhörande gateway för att styra den via appen.
Är ej smart modell, endast uppkoppling via Bluetooth.

OK. Tänk på att parkopplingen mellan klippare och app fungerar under 3 minuter efter att klipparen har startats.
Starta om klipparen om denna tid har gått ut.
Använder du korrekt app? (Gardena Bluetooth app)?

E etompau skrev:
OK. Tänk på att parkopplingen mellan klippare och app fungerar under 3 minuter efter att klipparen har startats.
Starta om klipparen om denna tid har gått ut.
Använder du korrekt app? (Gardena Bluetooth app)?
Tack för input. Det är rätt app. och telefonen hittar klipparen men när jag trycker på parkoppla så kommer meddelandet upp.

• Bluetooth-parkopplingsfråga på iPhone där enheter vill parkoppla. Alternativ "Avbryt" och "Parkoppla" visas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kommunikationsproblem mellan enheter i Gardena Bluetooth-app med meddelandefönster om att försöka igen senare, knappen "Jag förstår!".
    Skapa konto
E Erik Andersson6786 skrev:
Jag har köpt en begagnad Gardena Sileno City 250 (15001-24) från år 2019 som jag försöker uppdatera mjukvara på med hjälp att kabeln från dator till USB port på klipparen och Gardenas program ”Robotic Mover upgrade”.

Men vid installations försök får jag meddelande ”Device not supported”.

Har även problem att parkoppla klipparen med telefonen där får jag meddelande ”Det har uppstått ett problem i kommunikationen mellan enheterna. Försök igen senare.”

Någon som har lösning på dessa problem?
Hej.

Jag köpte också en begagnad sileno city nyss (dock 15002-24, 500 varianten).
Får samma felmeddelande vid försök att uppdatera firmware.
Jag hittar den via bluetooth men lyckas inte ansluta då der även där står att den inte stöds.

Hoppas någon vet vad man kan göra.
Den verkar fungera för övrigt, så är ju inge måste med bluetooth.

Efter mail konversation med Gardena kom de fram till att jag behöver lämna in klipparen till servicefirma för att kunna åtgärda problemen.

OK, om klipparen fungerar så fundera på om du verkligen behöver denna funktion och reparationskostnad. Du kan göra inställningarna från knapopsats/display på maskinen, sedan rullar normalt grejorna på bra utan något större behov för justering.

Väldigt sent på bollen, men har goda nyheter :)
Jag köpte en begagnad city 500 och hade exakt samma problem, "device not supported" när jag försökte uppdatera firmware.
Men jag hittade en länk till en tidigare version från gardena själva, och med den kunde jag uppdatera firmware utan problem och fick en massa nya funktioner som frostguard, sensor osv :)
https://www.gardena.com/int/c/support/planning-advice/robotic-lawnmowers/maintenance/software-update
ladda ner den där och testa, borde funka för dig med.

Mr Frostfire Mr Frostfire skrev:
Väldigt sent på bollen, men har goda nyheter :)
Jag köpte en begagnad city 500 och hade exakt samma problem, "device not supported" när jag försökte uppdatera firmware.
Men jag hittade en länk till en tidigare version från gardena själva, och med den kunde jag uppdatera firmware utan problem och fick en massa nya funktioner som frostguard, sensor osv :)
[länk]
ladda ner den där och testa, borde funka för dig med.
Hej
Jag använde länken och laddade ner programmet, men jag får samma problem som tidigare (se bild).
Vilken version var den ”tidigare versionen”?
Med länken fick jag ner version 2.1.3.
MVH Erik

• IMG_0176.jpeg
    Skapa konto
E Erik Andersson6786 skrev:
Hej
Jag använde länken och laddade ner programmet, men jag får samma problem som tidigare (se bild).
Vilken version var den ”tidigare versionen”?
Med länken fick jag ner version 2.1.3.
MVH Erik
Skumt, då kanske de fixat länken. Det här va version 1.nånting och ca 500mb stor. Filnamnet börjar med GARDENA.
jag kan skicka den eller lägga upp den nånstans om du vill :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.