Har en gammal vedbod där insidan består av två "rum", ena är vedförvaring och andra idag ett allmänt förvaringsutrymme. Det sistnämnda skulle jag vilja göra om till en liten snickarverkstad som helst även är brukbar på vintern.
Väggarna idag är endast gammal lockpanel. Golvet gammalt betonggolv, och taket plåttak. Öppet till nock fast med virkesförvaring på "vinden".
Säg att jag vill kunna använda detta en timme eller två om dagen, även på vintern.
Alternativen som jag ser det är:
1. Isolera golv, väggar, tak och hålla det uppvärmt med oljeelement t.ex.
2. Försöka täta till det men hålla oisolerat - kanske ytterliggare ytskikt på insidan? Brädgolv och klä väggarna? Byggfläkt eller liknande för att få upp värmen när man är där.
Isolerat låter förstås bättre, men jag har Googlat och läst här i oändlighet och blir ändå inte klok på hur man skulle göra för att undvika risker med fukt, mögel och förruttnelse. Bör tilläggas att det helst inte ska bli för dyrt heller.
Bifogar lite bilder - tacksam för idéer och erfarenheter!
Utsida
Vägg
Golv
Tak
Väggarna idag är endast gammal lockpanel. Golvet gammalt betonggolv, och taket plåttak. Öppet till nock fast med virkesförvaring på "vinden".
Säg att jag vill kunna använda detta en timme eller två om dagen, även på vintern.
Alternativen som jag ser det är:
1. Isolera golv, väggar, tak och hålla det uppvärmt med oljeelement t.ex.
2. Försöka täta till det men hålla oisolerat - kanske ytterliggare ytskikt på insidan? Brädgolv och klä väggarna? Byggfläkt eller liknande för att få upp värmen när man är där.
Isolerat låter förstås bättre, men jag har Googlat och läst här i oändlighet och blir ändå inte klok på hur man skulle göra för att undvika risker med fukt, mögel och förruttnelse. Bör tilläggas att det helst inte ska bli för dyrt heller.
Bifogar lite bilder - tacksam för idéer och erfarenheter!
Utsida
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vägg
Logga in
Skapa konto
Golv
Logga in
Skapa konto
Tak
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "vedförvaring"
Vedförvaring
Vedförvaring kan vara både praktisk och estetisk, och finns i en mängd olika stilar och material. För att hålla veden torr och redo att bränna är det viktigt att förvaringen har god ventilation. Positionering kan också vara avgörande, för
Läs mer
Klicka här för att svara