Har en gammal vedbod där insidan består av två "rum", ena är vedförvaring och andra idag ett allmänt förvaringsutrymme. Det sistnämnda skulle jag vilja göra om till en liten snickarverkstad som helst även är brukbar på vintern.

Väggarna idag är endast gammal lockpanel. Golvet gammalt betonggolv, och taket plåttak. Öppet till nock fast med virkesförvaring på "vinden".

Säg att jag vill kunna använda detta en timme eller två om dagen, även på vintern.

Alternativen som jag ser det är:
1. Isolera golv, väggar, tak och hålla det uppvärmt med oljeelement t.ex.
2. Försöka täta till det men hålla oisolerat - kanske ytterliggare ytskikt på insidan? Brädgolv och klä väggarna? Byggfläkt eller liknande för att få upp värmen när man är där.

Isolerat låter förstås bättre, men jag har Googlat och läst här i oändlighet och blir ändå inte klok på hur man skulle göra för att undvika risker med fukt, mögel och förruttnelse. Bör tilläggas att det helst inte ska bli för dyrt heller.

Bifogar lite bilder - tacksam för idéer och erfarenheter!

Utsida
Röd vedbod med vitmålat fönster och svart bänk utanför på gräsmatta. Plåttak syns ovanför väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg
Gammal vedbod med träpanelväggar och förstärkningar i hörnet, inomhus.
Skapa konto

Golv
Gammalt betonggolv i vedbod med träväggar och några löv liggande på golvet.
Skapa konto

Tak
Insidan av gammal vedbod med synlig träbjälkar i taket, träväggar och en enkel glödlampa. Virke uppbevarat på “vinden”.
Skapa konto

Sätt örnpapp och råspont eller osb skivor på insidan, dra på en byggfläkt eller infravärmare den stunden du vill vara där och jobba.

F fribygg skrev:
Sätt örnpapp och råspont eller osb skivor på insidan, dra på en byggfläkt eller infravärmare den stunden du vill vara där och jobba.
Ja det låter rimligt, går ju alltid göra mer ambitiöst med isolering osv i framtiden om man känner att det behövs.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.