14 416 läst ·
106 svar
14k läst
106 svar
Vem är billigast på Husqvarna / stihl etc?
Med risk för att sanningshalten i mitt uttalande sviktar pga dåligt minne: Jag har kört 3mm tråd i min fs130 och det går utmärkt. Ingen märkbar skillnad mot standardtråden (däremot håller oregontråden på bild bättre). Men, hålen i autocuthuvudet som man stoppar in tråden i för att den ska vara still när man rullar upp tråden, är för små för 3mm tråd.Remne skrev:
Det verkar vara i sti(h)l (sorry) med min såg. Jag har en Husqvarna 235R med snart tio år på nacken. Enligt Google ska den ha 36,3 cm3 och 1,3 kW.KnockOnWood skrev:
Jag är som sagt inte 100, men dock 90, på att att det är 3.0 mm jag brukar använda. Jag har aldrigt upplevt att det känns tungt i varje fall. Sen har jag ingen aning om hur stor skillnad det är mellan 2,4 och 3,0. Inbillar mig dock att grövre lina borde hålla bättre.
Redigerat:
https://www.youtube.com/watch?v=glZKGBOcEFs
varför dela upp i kvadrater`? istället för att gå i linjer fram o tillbaka?
varför dela upp i kvadrater`? istället för att gå i linjer fram o tillbaka?
Den gav väl inte så mycket. Och det krävdes inte i yrket (IT-tekniker).D09 skrev:
Men eftersom vi har gård med skog och det var gratis så passade jag på.
Men eftersom det snart krävs kort för att få röja på annans mark så kommer jag ha nytta av det när man röjer leder med föreningar.
Den kör jag med en Stihl FS 480 för det mesta. (Har även någon gammal Husqvarna i reserv. )
Hur fick du utbildningen gratis? Har kollat lite och den ligger i regel på +7000krKretius skrev:Den gav väl inte så mycket. Och det krävdes inte i yrket (IT-tekniker).
Men eftersom vi har gård med skog och det var gratis så passade jag på.
Men eftersom det snart krävs kort för att få röja på annans mark så kommer jag ha nytta av det när man röjer leder med föreningar.
Den kör jag med en Stihl FS 480 för det mesta. (Har även någon gammal Husqvarna i reserv. )
"Säker skog" är ingen myndighet utan ett vinstdrivande företag. De rider på vågen av att de flesta svenskar tror att de är de enda som tillhandahåller utbildning godkänd för att använda motorsåg, röjsåg etc.D09 skrev:
Det enda mig veterligen som är ett krav från arbetsmiljöverket, som är den aktuella myndigheten i frågan, är att man har ett dokument som intygar att man har fått godkänt enligt arbetsmiljöverkets kursplan, och att intyget skrivits av någon som är utbildad inom respektive område.
Övergripligen är det så, kan tyvärr inte redogöra för detaljer, men har du tillgång till kursplanen och har en utbildad skogsröjar-vän så kan h*n skriva ett intyg efter kontroll gentemot kursplanen. Hur man får tag på kursplanen verkar vara det svåra.
Jag fick utbildningen betald i egenskap av skogsägare. Säker skog hade rabattkuponger tidigare, och som medlem i besparingsskogen på orten så fick man resten betalt.
Sen hade jag lika gärna kunnat gjort som föreslagits. D.v.s. skippa utbildningen och enbart betalat (fått gratis av vänner) för examination.
Men röjsågskortet är enbart inriktat mot skogsröjning med klinga. Så ska ska du ha ner gräs och sly ger det absolut ingenting.
Ingen av de behöriga utbildare som jag jobbar med finns tyvärr inte i Göteborg.
Sen hade jag lika gärna kunnat gjort som föreslagits. D.v.s. skippa utbildningen och enbart betalat (fått gratis av vänner) för examination.
Men röjsågskortet är enbart inriktat mot skogsröjning med klinga. Så ska ska du ha ner gräs och sly ger det absolut ingenting.
I samfällheten har vi ett område hälften gran, hälften björk, ris och bröte. Helt igenvuxet. Lite trist att man inte ens kan gå där.Kretius skrev:Jag fick utbildningen betald i egenskap av skogsägare. Säker skog hade rabattkuponger tidigare, och som medlem i besparingsskogen på orten så fick man resten betalt.
Lite sugen på att öva lite
Hur högt ska man köra av? Får man gå med klinga på samfällighetens mark eller krävs behörighet?
Har själv en Honda grästrimmer som ju även finns i andra utföranden. Med 4-taktsmotorn som alltid är startvillig och stark så kan jag rekommendera dom.
Finna inget krav på behörighet för trimmer/röjsåg vad jag känner till.
Vad du får göra avgör samfälligheten. Bestäm hur ni vill att de ska se ut om 20-30 år, vilket kräver lite vana men en bra regel är att det man tar bort är borta om man lämnar för mycket kan man alltid senare justera.
Röjning för framtida utseende skiljer sig från röjning som gynnar tillväxt i skogsbruk (oftast)
Ge dig inte på för grova träd med din maskin, håll dig under 20-30mm, visst kan du ta större men den är inte byggd för större ytors röjning.
Vad du får göra avgör samfälligheten. Bestäm hur ni vill att de ska se ut om 20-30 år, vilket kräver lite vana men en bra regel är att det man tar bort är borta om man lämnar för mycket kan man alltid senare justera.
Röjning för framtida utseende skiljer sig från röjning som gynnar tillväxt i skogsbruk (oftast)
Ge dig inte på för grova träd med din maskin, håll dig under 20-30mm, visst kan du ta större men den är inte byggd för större ytors röjning.