Jag körde treudden igår en stund, högt gräs och en del sly. Shop shop så att säga ☺

• Gilla
D09
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Det ni kallar slyklinga kallar jag gräsklinga. Ingen aning om vem som har mest rätt. Hur som helst använder jag den gärna till större ytor av gräs där det är någorlunda bra mark utan alltför mycket stenar och bråte. Fördelen är att man slipper köpa/byta lina. Nackdelen är att jag upplever att den avverkar lite mindre, typ mindre diameter på klingan mot tråden. Jag har inte mätt om det faktiskt är så men det känns som arbetet går aningen långsammare än med tråd.

Men som sagt, man slipper fylla på tråd.
Jag kallar också den treuddiga klingan för gräsklinga. På min gräsröjare (Husqvarna 345 Rx) så är radien med tråd hela 25 cm medan den treuddiga gräsklingan har en radie på 15 cm. Det gör ganska stor skillnad i avverkning. Jag kör med tråd när det är ojämn mark, grus eller sten (p.g.a. t.ex. mullvadshögar) eftersom det är så obehagligt att sätta klingan i sådant. Gräsklingan tycker jag fungerar bäst i lite tjockare sammanhängande gräs (typ riktig äng/vall) som inte är alltför fuktigt. Då går det ganska smidigt att lägga upp snygga strängar som sedan är lätta att räfsa upp. Tråden gör att gräset hackas sönder på ett helt annat sätt och sprids mer jämnt över ett större område vilket ger mer jobb när det skall samlas upp.

De olika egenskaperna gör att man får helt enkelt prova sig fram till vad som passar bäst beroende på vegetation och marken under. Jag använder nog 70% tråd och 30% klinga.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Jag har en:
66a0ca20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husqvarna jämför tekniken att använd en sådan klinga är som att slå med lie, man lägger gräset vid sidan om sig...typ

Nu när man bor i samhället har den förpassats till ett skåp i garaget....kör mest med tråd till min HVA325Rx.
Innan hade jag hus på landsbygden, då använde jag klingan vid högt och frodigt gräs samt till nässlor....tycker dock att resultatet den lämnade efter sig blev något "vågigt"...säkert handhavande fel....:cool:

Gillar inte heller trekantiga klingan, antagligen mest pga ovana att köra den. Det rycker och sliter när man träffar på vedartad vegitation bland gräset. Tycker tråd funkar bra och blir det några vedpinnar kvar tar jag klingan separat bara på dessa när jag är klar med tråden.

MathiasS skrev:
Gillar inte heller trekantiga klingan, antagligen mest pga ovana att köra den.
Jag tycker den funkar bäst på "gräs-/höfält" när man kör lite, som någon skrev, som med en lie och föser undan gräset till redan röjd yta. Inget jag skulle använda i en dikeskant med sten och sly dock.

Alfredo skrev:
Jag tycker den funkar bäst på "gräs-/höfält" när man kör lite, som någon skrev, som med en lie och föser undan gräset till redan röjd yta. Inget jag skulle använda i en dikeskant med sten och sly dock.
Klingan klarar dock sly upp till ca 3 cm diameter, förutom skräppor, tistlar och hallonsnår.
Det är därför vi kallar den slyklinga :)
Slyklinga.jpg
Skapa konto

Om du kör med snöre i sten går det väl av direkt?

KnockOnWood skrev:
Om du kör med snöre i sten går det väl av direkt?
Då kör du dålig lina. ;) Jag brukar använda denna fast 3.0 mm om jag minns rätt.

faden_nylium_star_2292_0.jpg
Skapa konto

Jag tror aldrig att den gått av inne vid navet under alla år jag använt den. Däremot slits den och fransas naturligtvis om man piskar stenar med den.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Någon som tagit "körkort" för röjsåg ( Ra+Rb ) ?

Var inne o kollade lite på säker skog och kom in på detta. :)

D09
D09
Ett sånt här spel skulle ungarna ha istället för att bomba o skjuta ;)

First person också =P

https://m.youtube.com/watch?v=5CzLuNkKuAs

Blev sugen på att testa gräsklingan nu men grannarna gillar nog inte det :/

Alfredo skrev:
Då kör du dålig lina. ;) Jag brukar använda denna fast 3.0 mm om jag minns rätt.

[bild]

Jag tror aldrig att den gått av inne vid navet under alla år jag använt den. Däremot slits den och fransas naturligtvis om man piskar stenar med den.
Ja, jag är ju dålig på det där skrev jag ju. Kanske skall prova din modell. Tack för tipset :thumbup:

Men orden har olika betydelser i olika landsändar.
Om jag ramlar in i STS-butiken i Stockholm och frågar efter en lina ringer de nog polisen :confused:

• Gilla
D09
  • Laddar…
Det krävs rätt bra kräm i maskinen om den ska göra en 3,0 lina rättvisa....
jag kör samma Oregon-lina som Alfredo fast 2,4mm till min röjare som är på 25cm3 och 0,9kW

Redigerat:
D09 skrev:
Någon som tagit "körkort" för röjsåg ( Ra+Rb ) ?

Var inne o kollade lite på säker skog och kom in på detta. :)
Jag har! :)

Sen är det billigast att köps alkulatbensin (som Aspen) direkt från pump. Brukar finnas på OKQ8.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Kretius skrev:
Jag har! :)

Sen är det billigast att köps alkulatbensin (som Aspen) direkt från pump. Brukar finnas på OKQ8.
Gav utbildningen något eller vad det mest för att det krävdes i yrket? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.