Claes Sörmland
Tycker alltmer det lutar åt att detta är en tvättstuga som av någon anledning efter projektering har försetts med en duschkabin.

• Gilla
losskägg och 5 till
  • Laddar…
Johhhan
Nä, det verkar inte ha varit tänkt som ett regelrätt badrum. Förhoppningsvis motsvarar dock golvet vad som krävs, så att rummet nu kan kompletteras med tätskikt på väggar för att agera badrum.

P
M merbanan skrev:
Att en lägenhet byggd ca 2009 skulle sakna tätskikt låter väldigt osannolikt. Sen att en firma som är på plats och hävdar att tätskikt saknas skulle ha fel är också osannolikt.

Jag tror man måste undersöka vidare på plats för att veta vad lämplig åtgärd framåt skulle vara.

Men om man skall besvara din fråga så finns ingen att ställa till svars. Det blir du som får plocka upp räkningen.

En tanke är att lägenheten kanske beställdes med duschkabin och då kanske man inte satte tätskikt på väggarna. Jag har för mig att man klarar sig undan det med kabin. Men det är lite fria fantasier från mig.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...MQFnoECAUQAQ&usg=AOvVaw3_LMKRNIgVSiXdJbbRI_hX

Vad är det för länk du lägger ut?

Men varför blev det så stort ingrepp av att ta bort ett vägguttag? Klantig elektriker?

Jag har svårt att tro att man glömmer tätskikt. Slarvar kanske, men glömmer?

Sen känns det hela ganska hopplöst. Och en massa pengar på ett extremt svårt mål. Bit ihop. Risken är för en förlust är för stor.

Föreningen borde ha alla papper om huset.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Låter ju för underligt att tätskikt skulle saknas i ett så modernt badrum och i ett flerbostadshus.

Om det verkligen stämmer så är det ju en stor olycka att det upptäcks så sent. I bostadrättslagen 7 kap. 2 § finns annars en skyldighet för föreningen att åtgärda om lägenheten inte är i det skick som bostadsrättshavaren har rätt att fordra vid första tillträdet. Det står inget om en tidsgräns. Någon som vet om regleringen kan gälla TS efter 13 på sedan upplåtelsen?

[bild]
Textdokument om fuktskador och mikrobiell tillväxt i byggnader, med rubriker som 6:5 Fukt och kritiska fuktillstånd från ett byggregelverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pia Rademacher skrev:
[bild]
Är inte det där gällande under byggtiden? Dessutom från 2011.

Pia Rademacher skrev:
Jag har köpt ett helt ny bostadsrätt. Det är 13 år sedan vi har flyttat in. I duschrummet hade vi en duschkabin men nu skulle vi ha mera anpassningsbar för vår ålder. Den anlitade entreprenören skulle börja jobbet då upptäckte de att tätskikt saknades. Arbetet avstannat direkt. Min fråga vem ska man ställa till svars. Byggfirma som byggde den, den som sålde den eller besiktningsmannen?
Är den buggfusk ? Detta är definitivt en dold fuskbygge.
Hur har det gått? Vad var utrymmet definierat som när lägenheten såldes?

P
K Kane skrev:
Hur har det gått? Vad var utrymmet definierat som när lägenheten såldes?
Wc / D

Pia Rademacher skrev:
Wc / D
Wc behöver inget tätskikt på väggen.
D borde innebära dusch å andra sidan.

Men vad gällde för duschkabin när huset byggdes? Fanns det några klara regler?

Varför så stort ingrepp för att ta bort ett vägguttag?

• Gilla
Haladria
  • Laddar…
Pia Rademacher skrev:
Wc / D
Och eluttaget satt på plats där duschen är inritad?

Borde vara den här planlösningen, ungefär

• Arkitektritning av en lägenhetsplanlösning med tre sovrum, vardagsrum, kök och balkong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
K Karl P skrev:
Borde vara den här planlösningen, ungefär
Ja, då är det knappast eluttag installerat i duschhörnan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.