7 871 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
Vem ansvarar - samfällighetsförening eller medlem? Fiberoptikkabel
Nu menade jag att smyga in byggmaterialet från vänster i bilden bakom kabel o fiber.
Inte att trä dessa s a s längs med dessa från ändarna.
Inte första gången i historien man behöver ta upp hål eller ursparingar i gips eller andra material.
Blir det någon mm för stort så går det att spackla.
Inte att trä dessa s a s längs med dessa från ändarna.
Inte första gången i historien man behöver ta upp hål eller ursparingar i gips eller andra material.
Blir det någon mm för stort så går det att spackla.
Redigerat:
Då den endast tjänar dig, för jag antar att det är ett friköpt radhus så betalar du allt inom fastigheten, till tomtgräns själv om inga servitut finns.S Stellan Svealand skrev:Ska försöka svara på era frågor.
Jag äger radhus med förråd, och är medlem i en samfällighetsförening med gemensamhetsanläggning.
Fiberoptikkabeln betjänar bara mig. Den går från en låda för huvudfibern på samfällighetsföreningens mark genom mitt förråd, som sitter ihop med mitt radhus, in i radhusets hall. Samfällighetsföreningen äger fibern fram till och med konverteraren inne i radhusets hall.
Hade fibern passerat vidare i längan så hade ett servitut funnits och då belastat samfälligheten.
Vill du ha fiber kvar eller inte är ditt val.
Vi hade i ett tidigare friköpt radhus boende ett knepigt servitut där samfälligheten ägde och ansvarade för hängränna på ena sidan längan, medan andra sidan var min.
Det där bör gå att lösa med att renovera utan att skada kabeln, eller bara bygga in den och slå på nytt gips i ett installationsskikt i just det hörnet. Inte så snyggt att ha det är utanpåliggande igen på det nya gipset om du frågar mig….
Men till sakfrågan så har antagligen styrelsen rätt, skadar du kabelns samband med renoveringen så blir det ditt ansvar att blåsa in en ny fiberoptisk tråd. Ibland finns det bra upphandlade priser hos kommunen vad det kostar att blåsa i en ny fiber, behöver alltså inte vara särskilt dyrt.
Men till sakfrågan så har antagligen styrelsen rätt, skadar du kabelns samband med renoveringen så blir det ditt ansvar att blåsa in en ny fiberoptisk tråd. Ibland finns det bra upphandlade priser hos kommunen vad det kostar att blåsa i en ny fiber, behöver alltså inte vara särskilt dyrt.
Jag har en granne som aldrig rev en vägg i huset när han rev det och byggde nytt. Det var där elen och telefonen kom in. Genom att behålla denna vägg så sparade han in många sköna tusenlappar i urkoppling/inkoppling av el och telefon. En annan granne som rev och byggde nytt fick inte tillbaka telefonlinan för den hade de gett till en annan fastighet. Den blev så dyr att de tackade nej (nu blev det lika bra ändå, då de anslöt sig till fiber istället och fick telefon den vägen).sunnis skrev:
Det där bör gå att lösa med att renovera utan att skada kabeln, eller bara bygga in den och slå på nytt gips i ett installationsskikt i just det hörnet. Inte så snyggt att ha det är utanpåliggande igen på det nya gipset om du frågar mig….
Eftersom frågan ligger under ”juridik” och det juridiska åtminstone fläckvis ter sig något tveksam, kunde jag inte hålla fingrarna borta från tangentbordet. ”Någon på internet har fel…”
1. Samfällighetsföreningar äger normalt ingenting. Det är ägarna till de deltagande fastigheterna som äger, dvs. TS grannar.
2. Om det är en samfällighet under Anläggningslagen så handlar det normalt inte om servitut utan om ett anläggningsbeslut. Där ingår normalt sett ett stort antal rättigheter (under Anläggningslagen) för allehanda ledningsdragningar över, på och igenom de deltagande fastigheterna.
3. Var den gemensamma anläggningen slutar och fastighetsägarens nät börjar ska framgå av anläggningsbeslutet. Med ledning av hur anläggningen är utförd, hur de brukar utföras, samt vad styrelsen säger slutar den med all sannolikhet i fiberuttaget inne huset. Eventuellt kan även en mediaomvandlare ingå i anläggningen.
4. Hur man ska gå tillväga är endast en ansvarsfråga. Om TS är övertygad om att han själv kan lossa fibern, renovera och återmontera på ett sätt som inte skadar den kan han göra det.
5. Vad TS tycker om att ha fungerande fiber i huset har inte med saken att göra. Anläggningsbeslut gäller fastigheter, inte ägarna. Föreningen har en skyldighet att tillse att varje fastighet som omfattas av beslutet har fungerande fiber in till uttaget.
6. Kostnader för normalt underhåll bärs gemensamt medan skador som orsakas av enskilda boende bör bekostas av den som orsakat skadan.
7. Föreningen kan inte föreskriva att en fastighetsägare skall anlita en viss tjänst när denne renoverar sin egen fastighet.
Summasummarum: Detta är endast en fråga om ansvar. Skadas fibern så är det inget brott (mer än på fibern…). Däremot står TS civilrättsligt hela ansvaret och skadan måste åtgärdas på föreningens villkor. Om fiberanslutningen följer av ett anläggningsbeslut kan TS inte välja om fastigheten ska fungerande fiber lika lite som han kan välja att vara ansluten till VA-nätet.
//Urbota
1. Samfällighetsföreningar äger normalt ingenting. Det är ägarna till de deltagande fastigheterna som äger, dvs. TS grannar.
2. Om det är en samfällighet under Anläggningslagen så handlar det normalt inte om servitut utan om ett anläggningsbeslut. Där ingår normalt sett ett stort antal rättigheter (under Anläggningslagen) för allehanda ledningsdragningar över, på och igenom de deltagande fastigheterna.
3. Var den gemensamma anläggningen slutar och fastighetsägarens nät börjar ska framgå av anläggningsbeslutet. Med ledning av hur anläggningen är utförd, hur de brukar utföras, samt vad styrelsen säger slutar den med all sannolikhet i fiberuttaget inne huset. Eventuellt kan även en mediaomvandlare ingå i anläggningen.
4. Hur man ska gå tillväga är endast en ansvarsfråga. Om TS är övertygad om att han själv kan lossa fibern, renovera och återmontera på ett sätt som inte skadar den kan han göra det.
5. Vad TS tycker om att ha fungerande fiber i huset har inte med saken att göra. Anläggningsbeslut gäller fastigheter, inte ägarna. Föreningen har en skyldighet att tillse att varje fastighet som omfattas av beslutet har fungerande fiber in till uttaget.
6. Kostnader för normalt underhåll bärs gemensamt medan skador som orsakas av enskilda boende bör bekostas av den som orsakat skadan.
7. Föreningen kan inte föreskriva att en fastighetsägare skall anlita en viss tjänst när denne renoverar sin egen fastighet.
Summasummarum: Detta är endast en fråga om ansvar. Skadas fibern så är det inget brott (mer än på fibern…). Däremot står TS civilrättsligt hela ansvaret och skadan måste åtgärdas på föreningens villkor. Om fiberanslutningen följer av ett anläggningsbeslut kan TS inte välja om fastigheten ska fungerande fiber lika lite som han kan välja att vara ansluten till VA-nätet.
//Urbota
Fullkomligt idiotiskt att råda någon att ändra inblåst svetsad fiber. Att lossa ducten är en sak men att ta bort själva fibern ur sin termineringsdosa är att be om problem.P Peter787 skrev:
Föreslår att du skriver om något du begriper istället.
/M
Jag hade hade kanske uttryckt mig ”något mindre konfrontativt” men visst: den lilla genomskinliga skarvhylsan som sitter precis ovanför där röret för markförläggning slutar kan man (HÖGST sannolikt givet tillgänglig info) inte koppla isär och ihop utan specialverktyg och en ny skarvhylsa. Om jag får gör en gissning som glad amatör är det en skarv som inte är svetsad utan sammanlagd med gel i skarven. Den har i så fall något högre förlust än en svetsad skarv (fortfarande mycket låg dock) men är enklare att utföra i fält. Men den sitter nära kanten på röret så det finns inte så mycket att ”vifta på” om man skall göra om den. Så den ska man alltså INTE röra om man inte är beredd att betala ett antal tusenlappar för att sätta dit en ny och dessutom (rätteligen) bli dragen i örat av en styrelsen.M Marcus-AA skrev:
Generellt: om det inte sitter en kontakt med bajonettfäste (typ SC) så ska man inte röra något som tillhör gemensamhetsanläggningen med mindre än att man frågar styrelsen först. Lika generellt är det nog lättare att få igång en dialog om man kontaktar styrelsen med attityden ”jag betalar gärna vad det kostar” istället för ”jag tänker göra allt själv för det är ju mitt hus”. Att vara socialt smidig är sällan en nackdel när man har med människor att göra.
//Urbota
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 297 inlägg
Det är bara en skarv på ducten, inte själva fibern som syns på bild.Urbota skrev:
Jag hade hade kanske uttryckt mig ”något mindre konfrontativt” men visst: den lilla genomskinliga skarvhylsan som sitter precis ovanför där röret för markförläggning slutar kan man (HÖGST sannolikt givet tillgänglig info) inte koppla isär och ihop utan specialverktyg och en ny skarvhylsa. Om jag får gör en gissning som glad amatör är det en skarv som inte är svetsad utan sammanlagd med gel i skarven. Den har i så fall något högre förlust än en svetsad skarv (fortfarande mycket låg dock) men är enklare att utföra i fält. Men den sitter nära kanten på röret så det finns inte så mycket att ”vifta på” om man skall göra om den. Så den ska man alltså INTE röra om man inte är beredd att betala ett antal tusenlappar för att sätta dit en ny och dessutom (rätteligen) bli dragen i örat av en styrelsen.
Generellt: om det inte sitter en kontakt med bajonettfäste (typ SC) så ska man inte röra något som tillhör gemensamhetsanläggningen med mindre än att man frågar styrelsen först. Lika generellt är det nog lättare att få igång en dialog om man kontaktar styrelsen med attityden ”jag betalar gärna vad det kostar” istället för ”jag tänker göra allt själv för det är ju mitt hus”. Att vara socialt smidig är sällan en nackdel när man har med människor att göra.
//Urbota
Nu har jag tittat igen på bilden så gott mina gamla ögon förmår. Min slutsats är:[SKPG]Zamora skrev:
Du har rätt. Jag hade fel. (Om vad det var alltså.)
Tack för inlägget. Jag lärde mig i alla fall något. Och jag säger då det: Byggahus.se, alltså! 😀
//Urbota
Telia har iofs kört en hel del anslutningar utan svetsning och monterar då NPC-SC direkt på inblåst fiber. Men de flesta svetsar på en pigtail.pacman42 skrev:
https://www.specialized.net/corning...lAB06W6qrABkYe71-ZeMgwZ9yVy3l8SnE4aezClAjPb2v
GPON, fy satan..pacman42 skrev:
GPON körs väl alltid över APC (?) , där skulle jag definitivt inte vilja ha NPC.
Vårt nät var helsvetsat från början, för att få det hanterbart har vi svetsar i fasadboxar.
/M