7 824 läst ·
45 svar
8k läst
45 svar
Vem ansvarar - samfällighetsförening eller medlem? Fiberoptikkabel
Eftersom fibern bara betjänar din fastighet är det ju bara du som blir drabbad..S Stellan Svealand skrev:Samfällighetsföreningen har tidigare dragit en fiberoptikkabel genom mitt förråd, över innervägg och tak, in i mitt hus. Innerväggen och taket behöver nu renoveras med nya gipsskivor och nytt innertak. Enligt föreningen är det mitt ansvar att beställa och betala för en fackman att ta loss och sedan efter renoveringen sätta tillbaka kabeln. Skadas kabeln under renoveringen är det också mitt ansvar enligt styrelsen. Stämmer detta? Kan tycka att föreningen skall ansvara för sin egen kabel, den ägs av föreningen, och stå för kostnaderna så jag kan laga vägg och tak.
Fibern är säkert ansluten till din fiberbox med en kontakt som är väldigt enkel att ta loss från fiberboxen.
Skit i styrelsens förslag om att ta dit någon som kopplar bort kontakten och flyttar undan fiber, med kontakt, under tiden du gör din renovering, du kan säkert dra fibern i en vattenslang eller liknande som skydd under din renovering, koppla tillbaka fibern till fiberboxen när du är klar, så har du säkert sparat 5000:-
Nja, som det ser ut är det blåst fiber ända fram till fiberboxen och där en "piggtail" påsvetsad och slingat i fiberboxen samt ska vara fixerat inne i fiberboxen, det skulle jag inte rekommendera att börja "pilla" med.P Peter787 skrev:
En bekant gjorde det och knäckte fibern, så snäll som man är fick jag en med svetsutrustning att laga. Behövde inte blåsas nytt utan satte en ny fiberbox på utsidan och en "villapatch" in i huset till medieomvandlaren.
Redigerat:
Skulle säga att du kan utgå från att styrelsen har helt rätt (men det beror så klart på vad som är avtalat).
Det är av just denna anledning som rekommendationen är att markfibern avslutas i en fiberbox på fasaden, och sedan har du en mer lätthanterad kabel därifrån till lämplig plats inne i huset. Så om du tar in en fackman, se till att sätta en fiberbox på en lämpligare plats (så du slipper att markfibern går tvärsigenom halva huset) så har du gjort om och gjort rätt och slipper detta problem i framtiden.
Det är av just denna anledning som rekommendationen är att markfibern avslutas i en fiberbox på fasaden, och sedan har du en mer lätthanterad kabel därifrån till lämplig plats inne i huset. Så om du tar in en fackman, se till att sätta en fiberbox på en lämpligare plats (så du slipper att markfibern går tvärsigenom halva huset) så har du gjort om och gjort rätt och slipper detta problem i framtiden.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 402 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 402 inlägg
Man kan avsluta markfibern i förrådet och dra en ny inomhus fiber därifrån. Och då även flytta fiberboxen till en bättre/snyggare/gömd plats än hallen.
Att den sitter i hallen är säker bara en ekonomisk fråga från installationstillfället.
Att den sitter i hallen är säker bara en ekonomisk fråga från installationstillfället.
Och piggtailen är ansluten med en simpel fiberkontakt, typ 'lc', så med normal händighet kan man koppla loss gibern och ändra dragningen, samt spara några tusen...A AndersS skrev:Nja, som det ser ut är det blåst fiber ända fram till fiberboxen och där en "piggtail" påsvetsad och slingat i fiberboxen samt ska vara fixerat inne i fiberboxen, det skulle jag inte rekommendera att börja "pilla" med.
En bekant gjorde det och knäckte fibern, så snäll som man är fick jag en med svetsutrustning att laga. Behövde inte blåsas nytt utan satte en ny fiberbox på utsidan och en "villapatch" in i huset till medieomvandlaren.
Om du vet exakt vart den så är det väl väldigt liten chans att den går sönder eller?S Stellan Svealand skrev:Ska försöka svara på era frågor.
Jag äger radhus med förråd, och är medlem i en samfällighetsförening med gemensamhetsanläggning.
Fiberoptikkabeln betjänar bara mig. Den går från en låda för huvudfibern på samfällighetsföreningens mark genom mitt förråd, som sitter ihop med mitt radhus, in i radhusets hall. Samfällighetsföreningen äger fibern fram till och med konverteraren inne i radhusets hall.
Nja, om det är slingad blåsfiber i fiberboxen så är det inget jag ger som råd till någon jag inte känner i ett forum.😉 Men om man först låter någon kunnig flytta fiberboxen till förrådet och korta blåsfibern och sätta på en "piggtail", så vågar jag nog säga att en normalhändig kan kan koppla in en villapatch i fiberboxen och dra till medieomvandlare.P Peter787 skrev:
Redigerat:
Efter överlämningspunkten i hallen så äger väl du kabeln?S Stellan Svealand skrev:Ska försöka svara på era frågor.
Jag äger radhus med förråd, och är medlem i en samfällighetsförening med gemensamhetsanläggning.
Fiberoptikkabeln betjänar bara mig. Den går från en låda för huvudfibern på samfällighetsföreningens mark genom mitt förråd, som sitter ihop med mitt radhus, in i radhusets hall. Samfällighetsföreningen äger fibern fram till och med konverteraren inne i radhusets hall.
Efter ÖP borde det vara en datakabel, typ CAT6 som du äger.
Jaha... Ni menar kanske att det behöver kallas in en elektriker också för att lossa elkabelns klämmor... Och efter avslutat jobb som kallas in på nytt för att fästa kabel och kabelklammer?
För visst är elkabeln också ett problem?
Elkabeln kanske t o m försörjer flera fastigheter. Då blir grannarna ledsna om den skadas...
För visst är elkabeln också ett problem?
Elkabeln kanske t o m försörjer flera fastigheter. Då blir grannarna ledsna om den skadas...
Produkter som diskuteras: "kabelklammer"
Kabelklämma Cable Clamp Pro
Förvara kablar utan trassel
86 kr inkl moms
Läs mer
Med mitt inlägg menar jag att det är väl bara att lossa samtliga klammer för båda kablarna? Och visa lite försiktighet. Kanske går att vinna lite längd upp vid taket.
Jag skulle nog spjälka fiberkabeln förbi skarven med en skena och tejp. Skär loss tejpen uppifrån och ned genom alla varven vid losstagning, absolut inte linda loss tejpen varv för varv, för då är det stor risk att det går åt helvete.
Jag skulle nog spjälka fiberkabeln förbi skarven med en skena och tejp. Skär loss tejpen uppifrån och ned genom alla varven vid losstagning, absolut inte linda loss tejpen varv för varv, för då är det stor risk att det går åt helvete.
Redigerat: