1 628 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Vem ansvarar för rätt utfört trappräcke
Vet ej om detta är rätt forum men hittar inget annat. Jag har blivit tillfrågad att montera ett Lundbergs trappräcke inomhus. Det är ett pensionärspar som blivit trötta på sitt gamla trappräcke och vill ha ett nytt. Vad jag förstår säger reglerna att det skall vara max 10 cm mellan räckespelarna. Då det inte finns småbarn i huset föreslog beställaren att avståndet kunde göras större för att få ner priset. Vem bär ansvaret om jag monterar ett räcke som avviker mot nuvarande regler och det sedan händer en olycka?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag vet inte så mycket om ansvarsfrågan men ett argument för att låta bli är att ett väl utfört trappräcke utan tvekan bör överleva längre än en pensionär, och därefter flyttar kanske en liten knodd in.
Just min oro. När knodden ramlar genom räcket, kan då jag bli ansvarig för att ha gjort ett räcke som avviker från reglerna, eller är det pensionären som beställde räcket som är ansvarig om jag kan visa att jag utfört arbetet enligt beställningen?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Jag tycker problemet att knodden trillar genom är större än vem som är ansvarig och föreslår att du står fast vid att bygga enligt de regler som finns.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Jag är osäker på om du skulle kunna ställas till ansvar. Men jag tycker man bör vägra utföra ett osäkert bygge. Det finns ju om inte annat en risk att det påverkar ryktet som seriös hantverkare.
BBR 2011:6, 8:2321 Räcken:
...”Räcken i utrymmen där barn kan vistas, ska utformas så att barn inte skadar sig till följd av att de klättrar eller kryper.”
Gör inte ett räcke som inte uppfyller krav. Tänk om ett barn, mot all förmodan skull fastna där. Hur skulle du då må om det kom till din kännedom? Det rent straffsrättsliga är inte alltid det som tar hårdast på oss.
Lycka till!
...”Räcken i utrymmen där barn kan vistas, ska utformas så att barn inte skadar sig till följd av att de klättrar eller kryper.”
Gör inte ett räcke som inte uppfyller krav. Tänk om ett barn, mot all förmodan skull fastna där. Hur skulle du då må om det kom till din kännedom? Det rent straffsrättsliga är inte alltid det som tar hårdast på oss.
Lycka till!
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det kanske finns snygga räcken som är billigare än Lundbergs att välja på?
Klicka här för att svara