Sittställning Forlowt skrev:
Kopplar samma, 3 kammar + reningsverk, överskott rinner till dagvattenbrunn så att säga än vidare, helt enligt regler med kommun.
OK fick uppfattningen lite som att gick ihop före verket , men är efter det så det är rätt, detta var en passus från mig på det med rören. Som sägs du får nog rota lite och kanske fråga grannar, ev äldre ägare till grannars fastighter i blan dkan man ha tur och få lite info den vägen.

Sittställning
Nu blir jag lite orolig igen.

Jag tog fram min söta inspektionakamera från Biltema och tjepade på den på en slang för att kunna se ner i betongröret där vattnet tryckte upp igår, där inkommande el kommer upp.

Jag ser att röret är fyllt med vatten, huset står nu i vatten.

Min tanke är att detta rinner undan sakta nu för att det varit uppbackad under en tid men att det löser sig med tiden..

Min tanke är också att dräneringen är kass och måste göras om.

Jag har enbart problem i 2 rum i källaren, där vattnet trycker upp och ett hörn rum, resten har fina väggar utan fukt - vad jag kan se.

Är det lönt att plocka fram min slang till högtryckstvätt och spola dräneringen ?

Några goda råd ?
:sweat::sweat:

B
Finns det nån brunn där du kan kasta ner en dränkbar pump och hålla undan vattnet från huset?

Nöden har ingen lag... talar av erfarenhet.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
B
Spola dränering tror jag man behöver göra från det håll som det inte är stopp (nedströms), går det att komma åt från det hållet? Annars fyller ju vattnet från högtryckstvätten på i källaren.

Sittställning
B BSOD skrev:
Finns det nån brunn där du kan kasta ner en dränkbar pump och hålla undan vattnet från huset?

Nöden har ingen lag... talar av erfarenhet.
Dränkpump ligger i brunn och allt rinner undan som "vanligt".

Jag har dock aldrig inspekterat det betongrör som inkommande el ligger i så vet inte om det brukar inhålla vatten. Jag har snott ihop en mcgyver lösning och pumpar upp vattnet i röret med jämna mellanrum.

Jag kan se att det rinner ut från dräneringen i samlingsbrunnen för dränering och stuprör.. det rinner inte kraftigt men .. tja typ 1cm i botten av ett 110 rör .. det porlar lite fint sådär..

Jag fattar ju inte riktigt hur rören ligger i marken, ligger det liksom en ring runt hela huset och sen ett T ut till lilla brunnen ett par meter från fasaden, brukar man göra så ?

Sittställning
B BSOD skrev:
Spola dränering tror jag man behöver göra från det håll som det inte är stopp (nedströms), går det att komma åt från det hållet? Annars fyller ju vattnet från högtryckstvätten på i källaren.

Stoppet nedströms är numer fixat, nu är jag orolig som fan för vi har ett rum med ca 5-10cm fuktig puts på ett yttervägg som annars brukar va sjukt torr.

Sjukt tråkig situation, kan bara beklaga :(

Sittställning Forlowt skrev:
Jag fattar ju inte riktigt hur rören ligger i marken, ligger det liksom en ring runt hela huset och sen ett T ut till lilla brunnen ett par meter från fasaden, brukar man göra så ?
Så brukar man göra. Dräneringen ligger med fall mot brunnen och oftast lägre än grundmuren/plattan och 20-30 centimeter utanför (förhoppningsvis i botten av någon form av kapilärbrytande makadam).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.