Matti_75 Matti_75 skrev:
Trapptillverkaren har inget att göra med att hålet är fel.
Han skulle möjligtvis ha påpekat att det inte skulle funka
Trapptillverkare kommer till TS med uppdrag att tillverka en trappa. Han mäter hålet och höjden. Sen sätter han sig ner och ritat, trappen eftet beräkningar om lutning, steghöjd, och stegdjup. Han SKA dessutom ta hänsyn till takhöjd i varje steg. När han ritat/konstruerat trappan, skulle han alltså ha gjort annorlunda. Alternativt kommit fram till att det var omöjligt att bygga en godkänd trapp under rådande omständigheter. OM, trapptillverkaren hade sagt ifrån i det läget, så hade givetvis problemet gått tillbaka till, i första hand konstruktören, och i sista hand arkitekten. Huruvida att byggaren följt ritningarna och gjort hålet i rätt storlek, naturligtvis. Men eftersom trapptillverkaren inte har sagt ifrån, så har han ju, mer eller mindre, godkänt hålstorleken.

• Gilla
Melker123 och 2 till
  • Laddar…
Det går inte att avgöra någonting utan att se avtalen och eventuellt ritningarna, om dom är del av underlag eller avtal. Visst lutar det åt att trapptillverkaren har ansvaret eftersom han varit där och mätt, men det förutsätter att resten var klart när han mätte.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Är A-ritningen korrekt eller inte? När man svarat på det kan ju inte resten var så svårt att lista ut. Om "Ja" så är ju trappen inte byggd efter ritning. Om "Nej"... tja... ;)

Gissar på A fel. Det verkar finnas en trend hos A att säga att "det där löser man på plats" när det blir lite jobbigt att rita... vilket ju är ren BS...

//

M Mikael Ströms skrev:
Det ska nog inte uteslutas att det är Byggherren som har ett ansvar också.
Att hålla koll på vad man beställer är definitivt något man måste göra.
Har själv en bit snedtak in över trappen till övervåningen hemma som jag gnider emot när jag går ner, var så vid köp och man vänjer sig är den tröst jag kan erbjuda. Har lite vaga planer på att bygga övervåning på entrén till huset vilket skulle ge ett rum till och eliminera problemet (måste kolla om underliggande konstruktion har bärighet för det, tror bygglovet för tillbyggnaden av entrén från början sökte med två våningar men att dåvarande ägaren skippade övervåningen av någon anledning). Men det får bli sen.

• Gilla
Mikael Ströms
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Är A-ritningen korrekt eller inte? När man svarat på det kan ju inte resten var så svårt att lista ut. Om "Ja" så är ju trappen inte byggd efter ritning. Om "Nej"... tja... ;)

Gissar på A fel. Det verkar finnas en trend hos A att säga att "det där löser man på plats" när det blir lite jobbigt att rita... vilket ju är ren BS...

//
Det ska väldigt mycket till innan man kan säga att det är Arkitektens fel. Arkitektens ritning kan ses som ett rent önskemål. Sen tar Konstruktören över för att förverkliga önskemålen, genom att beskriva hur man ska bygga för att få det att fungera. Ibland får Konstruktören be Arkitekten att ändra på olika detaljer, då de helt enkelt är omöjliga att förverkliga, eller fruktansvärt dyrt.
Konstruktören ritar sedan in en trappa, som fungerar på pappret, om han godkänt Arkitektritningen.
Sen byggs huset efter Konstruktionsritningarna, så även hålet för trappen.
Sist kommer nu trappbyggaren. Endera så godkänner han hålet, och bygget, och bygger trappan. Om han döremot ser att det inte går att bygga en trappa som fungerar i praktiken, så åker man ju inte hem och bygger trappen.
Utan först kollar kan ju om byggarna verkligen har följt ritningarna. Har de gjort det, så får han ju klaga på Konstruktören.
Men, eftersom trappbyggaren inte gjorde det, så godkände han ju hur det var byggt. Därmed ligger det på honom att nu lösa problemet.

• Gilla
jonte0
  • Laddar…
A AG A skrev:
Det finns ju ingen tvekan om att det är trapptillverkarens ansvar. Han har varit där och mätt. Det är ju trapptillverkaren som konstruerar trappan. Där, och då ska han se om/att det inte är möjligt att tilkverka en godkänd trapp med förutsättningarna. Om det var/är fel storlek på hålet i bjälklaget, eller den ritade trappens storlek, så måste ju han säga ifrån. Man åker inte hem och tillverkar en trapp som inte kommer passa/fungera.
Om det är arkitektens, konstruktörens, eller byggarens fel, så skulle alltså trapptillverkaren ha sagt det tidigare, innan han satte igång bygga en trapp.
När trapptillverkaren mäter är där väl ett schakt där trappan skall vara. Ska du ha mera plats måste schaktet flyttas. Trapptillverksren är nog mest brydd om de övriga måtten men kanske inte så mycket det mellan snedtaket och trappstegen. Om det varit både arkitekt och konstruktör involverade är det riktigt dåligt. Är det inte trappschaktet som är felgjort?

J jerrymattias skrev:
När trapptillverkaren mäter är där väl ett schakt där trappan skall vara. Ska du ha mera plats måste schaktet flyttas. Trapptillverksren är nog mest brydd om de övriga måtten men kanske inte så mycket det mellan snedtaket och trappstegen. Om det varit både arkitekt och konstruktör involverade är det riktigt dåligt. Är det inte trappschaktet som är felgjort?
Det kan, som sagt, mycket väl vara schaktet det är fel på. Men, som jag sagt, så skulle trapptillverkaren sagt till om den saken innan han byggde trappan.

Hade trapptillverkaren använt sig av Staircon, hade programmet varnat för att frihöjden inte var tillräcklig. Använde själv programmet , när jag var aktiv inom trappförsäljning.
Trapptillverkaren är den som har gjort fel, med tanke på förutsättningarna.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Frågan är vad du har för avtal med de olika parterna?

Jag antar att du har beställt detta arbete som privatperson?

P
LaszloToth LaszloToth skrev:

Denna frågan ställdes för snart en vecka sedan men TS behagar sig inte att svara så vi får anta att TS inte längre önskar hjälp!

LaszloToth LaszloToth skrev:

Vi har ett ABS 18-avtal med tillhörande Allmänna vilkor, och det stämmer att vi har beställt detta som privatperson.

M Melker123 skrev:
Vi har ett ABS 18-avtal med tillhörande Allmänna vilkor, och det stämmer att vi har beställt detta som privatperson.
Det är alltså ett (1) avtal?
Med vem?

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Var exakt går gränsen för generalentreprenaden? Antar att arkitekten inte ingår i entreprenaden? Men hur är det med konstruktionsritningarna?

Jag tror man behöver reda ut exakt var problemet uppstått. Var det redan arkitekten som ritat en oanvändbar trappa, har konstruktören nallat av utrymmet, har byggaren byggt rätt (enl. ritningarna)

• Gilla
yonna
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det är alltså ett (1) avtal?
Med vem?
Arkitekten respektive konstruktör är två separata konsultuppdrag.
ABS 18-avtalet gäller med entreprenören som alltså inte är en totalentreprenad.

Har entreprenören följt ritningen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.