99 439 läst ·
227 svar
99k läst
227 svar
Vem äger sjöboden?
Min erfarenhet säger att det finns väldigt många olika uppgörelser som var vanligt förr.Virvla skrev:
Inte allt går att hitta i juridiska arkiverade dokument.
Oftast kan man hitta gamla fastighetskartor och jämföra med hur det ser ut idag. Gamla foton och "hörsägen" finns också.
Vad det gäller juridiken kring detta har jag ingen aning om. Det min erfarenhet säger är att det mesta löser sig.
De flesta människor inser vad som är rätt och fel.
I rätten kan det sluta hur som helst. Att man har en sjöbod på annans mark utan att papper skrevs är inte ovanligt.
Gäller att skaffa dokumentation, hitta vittnen som kan berätta etc. Och hoppas det kan lösas i förhandling. Gå hela vägen i rätten är dyrt och tar tid.
Gäller att skaffa dokumentation, hitta vittnen som kan berätta etc. Och hoppas det kan lösas i förhandling. Gå hela vägen i rätten är dyrt och tar tid.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Mina föräldrar äger en fastighet i Dalarna med flera hus. Grannar har hus som ej står påföras egen Tomt. Allt är uppmätt och uträtt av lantmäteri. Går även en bilväg rakt över mina föräldrars tomt till andra fastigheter.
Men det är ett känsligt ämne där...
Men det är ett känsligt ämne där...
Redigerat:
Rivningstillstånd från kommunen behövs för att få riva en byggnad. Jag vet inte, men rimligtvis borde det inte vara jätteenkelt att få rivningstillstånd för en byggnad som inte ligger på sökandes mark.
Kanske kan vara idé att kontakta kommunen och meddela att grannen, enligt er, inte är ägare till den här byggnaden.
Kanske kan vara idé att kontakta kommunen och meddela att grannen, enligt er, inte är ägare till den här byggnaden.
I många län har det utförts en bebyggelseinventering genom århundradena. Hör med Lantmäteriet, kommunen, Länsstyrelsen och Riksantikvarieämbetet om de kan peka dig i rätt riktning. Det finns otroligt många arkiv runt om i Sverige där Riksarkivet är det största. En inventering kan ha gjorts av kulturhistoriska skäl eller som grund för folkräkning eller skatteunderlag. Var du ska leta finns det alltså folk som kan svara på.
På 70-talet infördes strandskyddsreglerna. De har ändrats över tid och senaste områdesändringen gjordes 2014. I samband med det gjordes inventeringar. Leta på!
På 70-talet infördes strandskyddsreglerna. De har ändrats över tid och senaste områdesändringen gjordes 2014. I samband med det gjordes inventeringar. Leta på!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 222 inlägg
Förvisso, men muntliga bevis är svaga. Därför tillerkänns inte ens nya muntliga servitut rättsverkan. Är det ett muntligt servitut måste det tillkommit före -72 för att ens kunna vara giltigt.K Kalle417 skrev:
Sen måste det förstås inte röra sig om ett servitut, det finns andra möjligheter, som att grannen av misstag byggt på TS mark.
Men oavsett vilken ligger bevisbördan rimligen hos grannen och om allt som finns är en bild och en nyckel är anspråket minst sagt ihåligt. Det räcker ju att TS säger att gammelmorfar var en hyvens prick som gärna lät grannen låna ett nät då och då för att förklara nyckeln. Och då allemansrätten rimligen gäller vid sjöboden är det fritt för alla och envar att ta en kopp kaffe där.
Givet vad vi hört hittills vidhåller jag att grannen inte har något case. Men det vore förstås intressant att se advokatfirmans skrämselbrev, för att det är ett sådant ser jag det som, hade grannen bara velat stämma TS hade brevet lika gärna kunnat lämnas direkt till tingsrätten, nu är det tydligt att grannen inte är säker nog på sin sak för att göra det – av begripliga skäl.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Sådana där mindre komplementbyggnader är ofta inte upptagna i taxering.
