Vem har använt sjöboden?
Vem har haft nyckel?

/ATW
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Sjöbodar, brukar inte de stå på en samfällihget eller upplåtna med servitut?

Det är ju inte helt otänkbart att stamfastighten fick servitut på att ha en byggnad där, eller rättare att de fick ha kvar sin gamla sjöbod när den nuvarande fastigheten som du äger styckades av. Vad som annars händer om det står en byggnad på den delen man styckar av, är att den följer med fastigheten.

Jag kan tänka mig att den står på ett servitut och då är den inte din eller att den följde med i avstyckningen och då är det din. Dags att leta upp avstyckningshandlingen!
 
  • Gilla
Jjjonas5420 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vill bara uppmärksamma att särbhus är en felstavning av ordet Stärbhus som är ett gammalmodigt ord för dödsbo.
Sterbhus är rätt stavning.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Dödsbo
 
  • Gilla
  • Arg
Donn och 8 till
  • Laddar…
Stärbhus är den stavning som finns i SAOB, medan SAOL rekommenderar sterbhus.

Båda funkar.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 5 till
  • Laddar…
Poängen var att det INTE stavas serbhus, utan T. Och då blir plötsligt ordet begripligt, Stärben=dö på tyska.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
shtob och 7 till
  • Laddar…
Serbhus finns i Serbien.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dortmunder DAB och 65 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande, men ni kan nog vara lugna. Har ni fått stämningen eller har dom bara pratat om att dom ska stämma?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande, men ni kan nog vara lugna. Har ni fått stämningen eller har dom bara pratat om att dom ska stämma?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande, men ni kan nog vara lugna. Har ni fått stämningen eller har dom bara pratat om att dom ska stämma?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande, men ni kan nog vara lugna. Har ni fått stämningen eller har dom bara pratat om att dom ska stämma?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande, men ni kan nog vara lugna. Har ni fått stämningen eller har dom bara pratat om att dom ska stämma?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande, men ni kan nog vara lugna. Har ni fått stämningen eller har dom bara pratat om att dom ska stämma?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande, men ni kan nog vara lugna. Har ni fått stämningen eller har dom bara pratat om att dom ska stämma?
M -MH- skrev:
Sjöbodar, brukar inte de stå på en samfällihget eller upplåtna med servitut?

Det är ju inte helt otänkbart att stamfastighten fick servitut på att ha en byggnad där, eller rättare att de fick ha kvar sin gamla sjöbod när den nuvarande fastigheten som du äger styckades av. Vad som annars händer om det står en byggnad på den delen man styckar av, är att den följer med fastigheten.

Jag kan tänka mig att den står på ett servitut och då är den inte din eller att den följde med i avstyckningen och då är det din. Dags att leta upp avstyckningshandlingen!
Hej!
Fastigheten där sjöboden står på har varit i vår släkts ägo sedan 1800 talet. Den fastigheten är avstyckad från den fastighet som boningshuset stod på som låg ca 1 km bort.Det finns inget servitut som vi känner till då vi äger fastigheten, grannarna som påstår att sjöboden är deras har inte visat på att något servitut finns.
 
  • Gilla
joodå och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Vem har använt sjöboden?
Vem har haft nyckel?

/ATW
Hej!
Nyckeln har ägarna till grannfastigheten haft, de som säger att sjöboden är deras. Eftersom de nästan aldrig varit där har min försikta mor inte velat "bråka" med dem om nycken, hon har tänkt att " en dag får jag veta säkert att sjöboden är min när en fastighetsbestämning görs". Nu är en fastighetsbestämning gjord och hela sjöboden står på vår fastighet. Lantmätaren har varit där och satt ut tydliga gränspinnar. Vi vet inte om min mormor eller om min mors farfar haft nyckeln dit, de är båda döda. Min mors farfar var ju fiskare och dog 1974. Han kanske Hade en nyckel eller så var sjöboden inte låst på den tiden? Det är grannarna som nyttjat boden ca 2 ggr per sommar då de suttit på sjöbodens altandäck och druckit kaffe och badat i vår vik efter att de klippt gräsmattan till boningshuset. Bara för att de haft nyckel och nyttjat sjöboden betyder det att det per automatik är deras bod ?
 
  • Gilla
  • Arg
Mysrys och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande, men ni kan nog vara lugna. Har ni fått stämningen eller har dom bara pratat om att dom ska stämma?
Hej,
Jodå, vi har fått en stämning som de har för avsikt att skicka in. Jag är därför angelägen att hör efter vilken erfarenhet som finns "ute" om liknande ärenden.
 
Att de har haft nyckel och tillgång till boden kan ju tyda på att de äger den också. Vad står det i avstyckningshandlingen?
 
Ok förstår. Om ni vill ha lite hjälp kan du stryka över namn, adress mm och lägga ut kravet/stämningsansökan här. Många medlemmar här hjälper nog gärna till med råd och själv har jag intresse av såna typer av tvister. Det kan lugna ner och få er att känna er säkrare på er sak även om ni kanske inte är speciellt oroliga. Trevlig helg!
 
  • Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Att de har haft nyckel och tillgång till boden kan ju tyda på att de äger den också. Vad står det i avstyckningshandlingen?
Hej!
Denna fastighet är avstyckad från vår tidigare fastighet alltså inte deras. Det är gränsen mellan vår fastighet och grannens fastighet som inte riktigt varit klarlagd förrän nu. Grannarna har hela tiden trott att där den mark sjöboden står på är deras men alla kartor och mätningar som är gjorda av lantmäteriet visar att fastigheten har varit vår ända sedan 1800 talet.
 
  • Gilla
matsgran och 1 till
  • Laddar…
Att de har nyckel, är ju knappast något bevis. Men det är en argumentationspunkt, som en duktig advokat nog kan få till att de i själva verket inte bara äger boden utan en massa annat också. Dvs. du bör nog ta stämningen på allvar. Med fel argumentation kan du bli överkörd.

Du har fått en stämning. Men är den författad av en jurist/advokat? I så fall skulle jag gräva lite i vad det är för jurist. Troligen är det bara ett skrämskott.

Om du inte har någon koll på lämplig jurist, så kan du börja med gratis rådgivning från villaägarförbundet. Om du är/blir medlem, så har du rätt till en enklare gratisrådgivning från advokat. De kan troligen dessutom tipsa om en fastighetsjurist med rätt specialinriktning, om det skulle behövas.
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Hej,
Stämningen är gjord av en advokatbyrå som jag kollat upp. Jag har anlitat en advokat som är specialiserad på dessa frågor men ville höra om det fanns erfarenhet av liknande ärenden så "jag vet vad jag har att vänta".
 
  • Gilla
matsgran och 4 till
  • Laddar…
H
Att dom har en nyckel kan knappast bevisa att dom äger fastigheten.
Som exempel: Det är bara att bryta sig in och byta lås en mörk natt så har dom en nyckel som passar.
Eller om det är ett hänglås så är det bara att knippsa av det som sitter där och byta ut hänglåset.
 
  • Gilla
  • Wow
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.