Jag har nyckel till grannhuset för att kunna vattna när hon är borta. Är då grannhuset mitt?
Inte omöjligt att farfar gett dem en nyckel så att de också kan använda sjöboden, man gjorde så förr, samsades om saker.

Det ni kan göra för att förbättra era chanser, när nu de har nyckel och dessutom är de som använt den mest på sistone är att försöka hitta gamla papper, foton, rent av nyckeln.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 10 till
  • Laddar…
Vad står det i avstyckningshandlingen?
 
Anna_H Anna_H skrev:
Inte omöjligt att farfar gett dem en nyckel så att de också kan använda sjöboden, man gjorde så förr, samsades om saker.
Inte omöjligt att farfar lät dem uppföra en sjöbod, man gjorde så förr, samsades om båtplatser.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Förutsatt att ni också har nyckel och att inget står i avstyckningshandlingar, servitut eller liknande och de inte har ett papper från försäljningen eller liknande där det uttryckligen står att sjöboden ingår så har de en rätt brant uppförsbacke för att övertyga rättsväsendet att en byggnad som står på annans tomt är deras.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag har en bekant som skulle köpa en stor tomt vid kusten. Där en äldre sjöbod ingick på aktuell tomt. Grannen hävdade att sjöboden var hans och att även tomtgränsen till grannen inte var korrekt.

Han löste det med grannen eftersom han också ägde en annan tomt i området. Där ingick fiskevatten och att han hade fått uppföra en sjöbod som skulle stå på en annan mark som ägdes av aktuella granne. Det ingick tydligen för flera när aktuella granne styckade tomter. Så det kan verkligen vara krångligt. Men jordabalken som har tillkommit ska hjälpa till vid sådana tvister med byggnader på annans mark. Bättre råd kan jag inte ge er.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sunkje
  • Laddar…
T
Jag kan inget om sånt här men det borde ju vara så att det är upp till grannen att bevisa att det är deras bod i pappersform.
Kan dom inte det så är saken biff.

Inget men om, kanske, inte omöjligt, någon pinkade utanför dörren för 30 års sen eller satt i en båt kommer ändra det.

Men..
Ni verkar inte bry er om boden innan då ni inte ens bett om nyckeln eller underhållit den utan låtit er granne sköta den.
Nu när den ska rivas är den helt plötsligt värd 100tals timmars jobb och pengar.
Kanske är det mer värt att låta grannen riva och forsla bort den och återställa marken så ni kan bygga ett attefallshus/växthus/grogghylla för pengarna som ni kommer nyttja istället. Grannen verkar ni ju slippa i vilket fall.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Förutsatt att ni också har nyckel och att inget står i avstyckningshandlingar, servitut eller liknande och de inte har ett papper från försäljningen eller liknande där det uttryckligen står att sjöboden ingår så har de en rätt brant uppförsbacke för att övertyga rättsväsendet att en byggnad som står på annans tomt är deras.
Hej,
Denna fastighet är avstyckad från VÅR andra fastighet så boden har alltid stått på vår fastighet visar fastighetsbestämningen.
 
Den kan ändå tillhöra en annan person som fått lov att uppföra den på er fastighet.
 
  • Gilla
SarB och 1 till
  • Laddar…
T Thörre skrev:
Kanske är det mer värt att låta grannen riva och forsla bort den och återställa marken så ni kan bygga ett attefallshus/växthus/grogghylla
Tvärfarligt råd. Rivs boden kommer inget annat få byggas då det med all säkerhet är strandskyddsområde.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 18 till
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Den kan ändå tillhöra en annan person som fått lov att uppföra den på er fastighet.
Jo, men då får nog den personen visa lite bättre bevis än en nyckel och ett gammalt foto.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo, men då får nog den personen visa lite bättre bevis än en nyckel och ett gammalt foto.
De gör de antagligen i den inlämnade stämningsansökan, ja. Känns som vi inte får riktigt hela bilden här.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo, men då får nog den personen visa lite bättre bevis än en nyckel och ett gammalt foto.
Jag tycker nog TS behöver komma med lite bevis också.

Om grannen kan visa att endast de har någonsin använt boden. Deras behov har lett till den byggts och de har skött den tills idag.

Så är det inte ett helt orimligt antagande att de äger sjöboden och att den då står på ofri mark.
Att inga papper finns gör ju det inte enklare men muntliga avtal gäller ju ibland.

/ATW
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
P
Vi som bor vid kusten känner till uttrycket "gammal hävd".

Brukar röra sig om nyttjande av bryggor och är inte helt enkelt att peta i.

Finns i jordbalken googla gammal hävd och läs och begrunda!

Så det kan mycket väl vara så att grannen har haft tillgång till sjöboden på din mark. Men kan vara svårt att bevisa, har för mig att brukaren måste haft tillgång till hävden i två generationer och under en tid av 90 år. Men som sagt vad kolla vad som gäller.

Min far fick i alla fall behålla en gammal brygga på annans mark efter bråk (tjafs) med ny fastighetsägare. Dock ska ju tilläggas att bryggan i sig inte störde och att det fanns vittnen och viss dokumentation i saken.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
1066Hastings skrev:
Vi som bor vid kusten känner till uttrycket "gammal hävd".

Brukar röra sig om nyttjande av bryggor och är inte helt enkelt att peta i.

Finns i jordbalken googla gammal hävd och läs och begrunda!

Så det kan mycket väl vara så att grannen har haft tillgång till sjöboden på din mark. Men kan vara svårt att bevisa, har för mig att brukaren måste haft tillgång till hävden i två generationer och under en tid av 90 år. Men som sagt vad kolla vad som gäller.

Min far fick i alla fall behålla en gammal brygga på annans mark efter bråk (tjafs) med ny fastighetsägare. Dock ska ju tilläggas att bryggan i sig inte störde och att det fanns vittnen och viss dokumentation i saken.
Som jag förstår det hävdar TS att det är deras bod för att den står på deras mark.
Din far bråkade om han fick ha sin brygga på nya ägarens mark eller inte... den nya ägaren hävdade väl aldrig att det var hans brygga?

/ATW
 
P
A ArneTW skrev:
Som jag förstår det hävdar TS att det är deras bod för att den står på deras mark.
Din far bråkade om han fick ha sin brygga på nya ägarens mark eller inte... den nya ägaren hävdade väl aldrig att det var hans brygga?

/ATW
Jag tolkar det som att TS utgår från att sjöboden tillhör honom medan grannen hävdar att det är deras. Om vi härmed gissar att TS är relativt ny ägare och därmed inte har sjöbodens historia. Vilket indikeras av att han inte vet vem som byggde sjöboden. Hade han ärvt fastigheten borde historien vara känd. Grannen hävdar å sin sida att sjöboden är deras. Vilket gör att grannen behöver framlägga någon typ av bevisning. Troligen räcker det med att det finns andra som känner till historien med hur sjöboden hamnade där.

Men jag är ingen jurist men jag har hört en hel del historier med bråk mellan gammal landsbygd och ny fastighetsägare när det blev populärt att införskaffa sommarstugor och gamla gårdar från slutet 80-talet och framåt. Gammalt möter nytt så att säga.

Det mesta går att lösa med samtal och sunt förnuft.

Edit: Såg nu att TS familj ägt fastigheten sedan 1800 talet. Det borde finnas historian om sjöboden i familjen.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.