P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag ska försöka lämna dig ifred framöver. Men älta detta lite i den verkliga världen utanför forumet. Det kan vara utvecklande!
diskutera gärna.
Det är givande..
Att tala om för mig att jag är si och så är det inte..
 
P
kravet på betydande
olägenhet enligt 8
kap. 15 § plan- och bygglagen

Så då har vi den och sedan JB. 3:2.
och dessa bör ge tillräckligt med utrymme för att tolka detta.
 
Maskintok skrev:
fann en dom från MÖD...
Där rötter var med..

DOM Stockholm - PDF Free Download
[länk]..
Fast den domen handlar om eventuell skada av rötter, inte skada rötter...
 
P
useless useless skrev:
Fast den domen handlar om eventuell skada av rötter, inte skada rötter...
skrev jag inget om.. Eller hur?
men vill du sätta dig och leta igenom den länk jag la hit varsågod
 
harry73
Maskintok skrev:
fann en dom från MÖD...
Där rötter var med..

DOM Stockholm - PDF Free Download
[länk]..
Det handlar om någon som vill tvinga sin granne att ta bort hela trädet på grannfastigheter, inte om att använda sin rätt att kapa rot eller gren som växer över fastighetsgräns.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Det handlar om någon som vill tvinga sin granne att ta bort hela trädet på grannfastigheter, inte om att använda sin rätt att kapa rot eller gren som växer över fastighetsgräns.
Hmm... relevant sökning..
sökte på detta om rötter...
Och jodå en del om rötter var med..
Men inte som i TS fall..
något sådant har jag ännu inte funnit..
 
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
Det handlar om någon som vill tvinga sin granne att ta bort hela trädet på grannfastigheter, inte om att använda sin rätt att kapa rot eller gren som växer över fastighetsgräns.
Egentligen handlar domen om att grannen vill få kommunens byggnadsnämnd att via tillsyn tvinga sin granne att ta bort träd. Återigen PBL och har inget med denna tråd att göra. Inte en fråga för MÖD, detta berör en civilrättslig fråga.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Egentligen handlar domen om att grannen vill få kommunens byggnadsnämnd att via tillsyn tvinga sin granne att ta bort träd. Återigen PBL och har inget med denna tråd att göra. Inte en fråga för MÖD, detta berör en civilrättslig fråga.
prejudikat i denna fråga kommer vi nog inte att få se heller..

Nu har jag läst igenom ytterligare 10 domar och ännu inget resultat.. m
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Maskintok skrev:
prejudikat i denna fråga kommer vi nog inte att få se heller..

Nu har jag läst igenom ytterligare 10 domar och ännu inget resultat.. m
Tror inte det finns något. Kanske några tingsrättsdomar men de betyder inte så mycket och är svåra för oss som inte har tillgång till rättsdatabaserna att hitta.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Tror inte det finns något. Kanske några tingsrättsdomar men de betyder inte så mycket och är svåra för oss som inte har tillgång till rättsdatabaserna att hitta.
Ah jag har suttit och letat nu efter något inlägg som antydde att det var så lätt så..
Och bara var det som gällde....

Men det var ju synd...
 
Maskintok skrev:
Ah jag har suttit och letat nu efter något inlägg som antydde att det var så lätt så..
Det någon skrev var väl att det borde vara lätt att hitta domar om det var så att man kunde stämma varje granne som kapade en rot. Det faktum att du inte hittar några domar kanske betyder något?
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Det någon skrev var väl att det borde vara lätt att hitta domar om det var så att man kunde stämma varje granne som kapade en rot. Det faktum att du inte hittar några domar kanske betyder något?
Bevisläget är ju hopplöst så jag undrar om det ens finns tingsrättsdomar. Man måste vara bra obegåvad för att försöka driva krav på ersättning för skador på ens träd efter grannens kapning av rötter. Det börjar redan vid att det är svårt att visa på uppsåt eller oaktsamhet, att ens rotkapning har skett och det knepigaste av allt, att det orsakar en ekonomisk skada. Det tar inte sällan minst 10-20 år mellan rotkapningen och att trädet börjar visa tydliga symptom. Lycka till att visa det tydliga orsakssambandet mellan kapning och trädets ålderströtthet 20 år senare.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Det någon skrev var väl att det borde vara lätt att hitta domar om det var så att man kunde stämma varje granne som kapade en rot. Det faktum att du inte hittar några domar kanske betyder något?
Nä inte riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.