K
K Katthatt skrev:
Som sagt, vill man utöva våld mot andra så bör man ha väldigt goda argument för det och inte bara tycka att det är var och ens ensak.
Nu hittar du nog på saker igen. Jag har inte sagt att jag utövar våld

K
P paralun skrev:
Jovisst behöver vi näringsämnen från djur,

Många veganer är ju tyvärr rent anoretiska,
Vilka näringsämnen tänker du på?

Jag är inte anorektisk, är man det så får man väl äta mer energität mat.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K
K Katthatt skrev:
Som sagt när man utför handlingar som påverkar andra negativt så behöver man faktiskt ha goda argument för det. Det är inte som att välja mellan två bilmärken. Det finns någon som behöver sätta livet till för det valet du gör.
Så du utövar inga handlingar som påverkar andra negativt då?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
K
K Krux skrev:
Nu hittar du nog på saker igen. Jag har inte sagt att jag utövar våld
Nej det har du kanske inte sagt, men det är en följd av att äta animalisk mat att våld behöver utövas. Direkt eller indirekt så kräver ditt val av mat att våld utövas mot djur som inte vill det.

Claes Sörmland
K Katthatt skrev:
Kan du utveckla, jag förstår inte frågan.
Du anförde att när man utför handlingar som påverkar andra negativt så behöver man ha goda argument för det. Men är detta verkligen en korrekt utgångspunkt? D v s finns det stöd för att samhället faktiskt fungerar på det sättet? Var hittar du detta stöd?

Jag ser mer att folk ständigt utför handlingar som påverkar andra negativt utan att ha några goda argument för det.

K
K Krux skrev:
Vad ger dig då rätt att påstå att jag personligen utför våld?
Om jag betalar en hitman att mörda någon så är väl jag minst lika ansvarig för det våldet som den som skjöt?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du anförde att när man utför handlingar som påverkar andra negativt så behöver man ha goda argument för det. Men är detta verkligen en korrekt utgångspunkt? D v s finns det stöd för att samhället faktiskt fungerar på det sättet? Var hittar du detta stöd?

Jag ser mer att folk ständigt utför handlingar som påverkar andra negativt utan att ha några goda argument för det.
Nej det är något som jag själv anser. Men om du ser på lagen så har man ju tex rätt till självförsvar om man blir attackerad, då anser jag att man har goda skäl för att själv utöva våld. Eller dödshjälp, det är också en form av våld skulle jag säga, men med goda skäl bakom. Dock utan lagligt stöd, som det ser ut nu iaf.

K Katthatt skrev:
Vilka näringsämnen tänker du på?

Jag är inte anorektisk, är man det så får man väl äta mer energität mat.
Jo mycket kort så fick jag kämpa med min yngsta dotter när hon fick anoretiska ider,
Veganismen är klar ful och visst behöver vi alla näringsämnen

K
K Katthatt skrev:
Om jag betalar en hitman att mörda någon så är väl jag minst lika ansvarig för det våldet som den som skjöt?
Känner att det inte är någon mening att diskutera vidare detta med dig.

Men däremot undrar jag om du lever som du lär? Har inget som du gör några negativa effekter för andra?

• Ledsen
Katthatt
  • Laddar…
K
Om jag ser en människa slå en hund så är min instinkt att försvara djuret. Många människor skulle troligtvis hänga på och hjälpa mig att stoppa middhandeln. Om det däremot är en gris och bakom stängda dörrar och murar med vakter, så blir folk skogstokiga om man ens föreslår att det som händer där kanske inte är helt okej. Utifrån djurets perspektiv, vad är det för skillnad mellan hunden och grisen?

• Gilla
Intet
  • Laddar…
K
P paralun skrev:
Jo mycket kort så fick jag kämpa med min yngsta dotter när hon fick anoretiska ider,
Veganismen är klar ful och visst behöver vi alla näringsämnen
Det kan inte veganism beskyllas för. Men jag beklagar att ni hade det svårt.

Jag undrade vilka specifika närinsämnen du menade?

K Katthatt skrev:
Om jag ser en människa slå en hund så är min instinkt att försvara djuret. Många människor skulle troligtvis hänga på och hjälpa mig att stoppa middhandeln. Om det däremot är en gris och bakom stängda dörrar och murar med vakter, så blir folk skogstokiga om man ens föreslår att det som händer där kanske inte är helt okej. Utifrån djurets perspektiv, vad är det för skillnad mellan hunden och grisen?
Jo klart anorektiska funderingar... och jag vet tyvärr..

K Katthatt skrev:
Det är problematiskt för individen eftersom den vill fortsätta leva sitt liv.
Det vet du inget om, de har inte den kognitiva förmågan.

Skulle vi sluta föda upp djur skulle antalet levda år för dju drastiskt minska. Det skulle finnas betydligt färre djur än idag.

Är inte det bra, att vi uppmuntrar till många liv? Ett femårigt bra liv som avslutas utan lidande är väl bättre än att inte bli född alls?

Jag förstår inte hur man kan vara så emot avlivning. Det är ju inte så att en kossa ser fram emot pensionen, börja syssla med sin hobby och ta hand om barnbarnen och njuta av livet.

Djur är inte människor, de tänker inte som du och jag. Det är så naturen är skapad, det är så livscykeln fungerar.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Katthatt skrev:
Som sagt, vill man utöva våld mot andra så bör man ha väldigt goda argument för det och inte bara tycka att det är var och ens ensak.
Ett argument är ju föda.
Precis som i hela det naturliga kretsloppet.

K Katthatt skrev:
Hur jämför du slakt för föde med mord p g a t ex hämnd?

Dina jämförelser håller inte. Det finns inget naturligt i att mörda människor så som det finns att slakta djur för föda.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.