Skulle inte rekommendera Netflix för att ta reda på sanningen. En Netflix dokumentär är gjord för att underhålla, inte för att visa en objektiv sanning. Spektakulära resultat och påståenden från halvbra eller ensidig forskning gör att den blir full av Wow! moment. Vilket sällan seriös forskning ger. Seriös forskning säger mer ”Vår studie pekar på att det här kan vara sant men det behövs mer forskning för att vara säker.” Det blir ingen sevärd dokumentär av det.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
På Netflix. What the health är väldigt Usa inriktad och väldigt för veganism. Den fick mig dock att fundera en hel del på vad jag äter.
Lev till 100 de blå zonernas hemlighet känns mer neutral men använder Usa som utgångspunkt.
Jag rekomenderar också down to earth med Zac Efron. En Serie som fick iaf mig att fundera på en massa saker om hur vi lever.
Du menar väl "hur amerikaner i USA lever och uppfattar världen", snarare än "hur vi i Sverige (Norden) lever"?

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Jag har ett antal gånger genom åren blivit bjuden på mat (middag) av vegetarianer/veganer. Det har aldrig smakat speciellt gott.

Vad gäller etiska skäl ang djur så har jag inte mycket respekt för det. Nästan alla vilda djur dör på ett plågsamt och vidrigt sätt. Så har det varit sedan ung 700 miljoner år.
Om man inte ens nämner det är "etiken" endast moralisk onani.

• Gilla
videopac och 5 till
  • Laddar…
MultiMan
A akby skrev:
Det räknas som ultraprocessad föda och ska verkligen undvikas om man vill hålla sig frisk.
Samma gäller rapsolja och liknande.
A akby skrev:
Ja den räknas som ultraprocessad. En komplicerad process att få ut olja som inte smakar illa från raps och liknande fröoljor.
Förklara hur denna tillverkning skulle vara ultraprocessad eller skilja sig från t ex extra virgine olivolja:

https://www.gunnarshog.se/tillverkning/

Kallpressning av rapsfrö för olja; industriell maskin; gul vätska droppar; teknisk process; beskrivande text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har aldrig ätit någon annan typ av rapsolja än den kallpressade. Alla oljor som tillverkas genom kemisk urlakning och upphettning är dåliga, det handlar inte bara om fröoljor.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Förklara hur denna tillverkning skulle vara ultraprocessad eller skilja sig från t ex extra virgine olivolja:

[länk]

[bild]

Jag har aldrig ätit någon annan typ av rapsolja än den kallpressade. Alla oljor som tillverkas genom kemisk urlakning och upphettning är dåliga, det handlar inte bara om fröoljor.
Oljan är väl inget problem, men den viktigare grejen som påstods
"Du kan bra byta ut all köttfärs till växtbaserad ersättning" och blev kallad ultraprocessad blev aldrig utredd.

Så frågan kvarstår, vilken växtbaserad ersättning som kan ersätta köttfärs är inte ultraprocessad ?

MultiMan
Varför skriver du det till mig. Du ser väl att jag svarar på det felaktiga påståendet om fröoljor?

All ultraprocessad mat är av ondo, oavsett ursprung. Det är min fasta övertygelse och vetenskapen har ju börjat se detta också.

MultiMan MultiMan skrev:
Varför skriver du det till mig. Du ser väl att jag svarar på det felaktiga påståendet om fröoljor?

All ultraprocessad mat är av ondo, oavsett ursprung. Det är min fasta övertygelse och vetenskapen har ju börjat se detta också.
Det var inte riktat till dig explicit, men eftersom påståendet var två olika i samma inlägg blev det ditt svar som blev min ingång.
Att ultraprocessad mat är av ondo är nog de flesta med på.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N Niq skrev:
[bild]
Länk till butik som säljer.
[länk].

Bästa informationen jag hittade på svenska.
Välj svenska i övre högra hörnet
Jag är mån om min hälsa och noga med vad jag äter. Det där hamnar i samma kategori dom McDonalds och pizza = processad skräpmat. Vete och rapsolja som huvudingredienser, och så lite smakförstärkare på det. Kan ALDRIG vara hälsosammare än ren nötfärs t ex.

Äter själv gärna en del vegetariskt, men då på rena råvaror som t ex linser.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ta en utmaning och lev helt veganskt en månad eller två och se hur du känner dig. Samtidigt kan ni se filmen what the health och serien lev till hundra dom blå zonernas hemlighet på netflix
Ta en Utmaning och ät bara kött och fett ett par månader så skall du få se hur bra du mår.
Har du soriasiss så kommer det att försvinna har du andra autoimuna sjukdomar så är chansen stor att du slipper dessa med.
Personligen har jag blivit av med soriasiss och ledvärk.
Detta har jag prövat mig fram till hos doktorn fick jag bara krämer och solrekomendationer och värktabletter mot ledvärk.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
"Räddat en miljard människor"
Där har du huvudproblemet, vi är för många på jorden,
Du menar ”ni är för många”? Känner du så föreslår jag nämligen att du börjar decimeringen med att själv kliva av.
Isakare Isakare skrev:
maten räcker inte till om man ska odla och jaga normalt.
Vad är ”normalt”? Får vi ha jordbruk alls? Gödsel? Konstgödsel? Plogar? Dragdjur? Traktorer?
Isakare Isakare skrev:
Vi har uppfunnit sätt att ta fram mer mat än som är möjligt för att mätta alla.
Visst är det fantastiskt?
Isakare Isakare skrev:
Vi kommer bli fler, säkert nån miljard till, och klimatproblemet kommer öka vad än vi äter.
Ok. Vad sägs då om att ge sig på det som är dåligt, inte alla effekter av mänskligt liv.
Isakare Isakare skrev:
Innan vi kom på att odla man var vi jägare, vi åt som björnen, kött, fisk och bär.
Ett kallt, hårt, kort liv fullt av umbäranden. Dit vill väl ingen!?
Isakare Isakare skrev:
De flesta grödor vi äter fanns typ inte, de har människan uppfunnit, tex var det Inkafolket som tog fram majs.
Visst är vi fantastiska?

• Gilla
and.wei
  • Laddar…
J
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag har ett antal gånger genom åren blivit bjuden på mat (middag) av vegetarianer/veganer. Det har aldrig smakat speciellt gott.
Vad du tycker är gott behöver inte vara samma som någon annan tycker är gott. Kanske tycker de maten du serverar smakar apa men är för artiga för att säga så?
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad gäller etiska skäl ang djur så har jag inte mycket respekt för det. Nästan alla vilda djur dör på ett plågsamt och vidrigt sätt. Så har det varit sedan ung 700 miljoner år.
Om man inte ens nämner det är "etiken" endast moralisk onani.
Människor dog för bara någrot hundratal år sen ofta plågsamt och vidrigt, med din analogi kan du välja för dig och dina att leva naturligt och tacka nej till medicinsk vård och smärtlindring det är ju naturligt att dö tidigt och i plågor...

Eller så inser vi att våra tekniska framsteg gör att vi kan minska onödigt lidande.

Det är dessutom skillnad på lidande som du orsakar eller lidande som du inte kan påverka.

Ta ett varv till med din mentala onani.

• Gilla
Anders.o93 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du menar ”ni är för många”? Känner du så föreslår jag nämligen att du börjar decimeringen med att själv kliva av.

Vad är ”normalt”? Får vi ha jordbruk alls? Gödsel? Konstgödsel? Plogar? Dragdjur? Traktorer?

Ok. Vad sägs då om att ge sig på det som är dåligt, inte alla effekter av mänskligt liv.

Visst är vi fantastiska?
Jag tycker det är synd att även du fallit in i denna typiska endimensionella syn. Det är i stort på samma nivå som extremerna åt andra hållet i tråden och denna typen " diskussioner".

• Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Medges. Det var opåkallat lågt. Jag hade kunnat göra min poäng utan sådana vulgärargument. I alla fall om det är det första citatet vi pratar om.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:

Visst är vi fantastiska?
Jag säger "vi" för du och jag är en del av det.
Jag ställer upp om en miljard andra hänger på, bara ta bort mig gör ingen nytta, och de kvarvarande 4 miljarder garanterar att inte föröka sig mer.
Många av oss ink mig lever på övertid, människan är konstruerad för att leva i ca 30 år, när vår avkomma blir könsmogen är det egentligen dax att säga tack o adjö.

Vad vi äter är ett mindre problem om vi förbrukar energin med fysiskt arbete.
Nu överförbrukar vi mat i soffan, och allt mindre nyttigt samlas i kroppen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.