N
B Byggsnideri skrev:
Ta en Utmaning och ät bara kött och fett ett par månader så skall du få se hur bra du mår.
Har du soriasiss så kommer det att försvinna har du andra autoimuna sjukdomar så är chansen stor att du slipper dessa med.
Personligen har jag blivit av med soriasiss och ledvärk.
Detta har jag prövat mig fram till hos doktorn fick jag bara krämer och solrekomendationer och värktabletter mot ledvärk.
Roligt att du har hittat mat som fungerar för dig.
Jag har några frågor eftersom jag är nyfiken och det är ingen kritik.
Vad för kött ska man äta? Alla sorter eller någon speciell sort? Vilken sorts fett är det som ska ätas? Äter du bara kött eller äter du något till?

Jag har inte själv någon autoimun sjukdom men min fru och barn har det. Dom blir märkbart sämre när dom äter mera kött. Framförallt nötkött påverkar dom. Det samma gäller när dom äter mycket godis och choklad.

Jag har länge ätit mycket kött och ganska lite grönsaker. Jag har minskat mitt intag av animaliska produkter ganska mycket men inte slutat helt. Har inte märkt någon jättestor skillnad. Det jag främst märkt är att magen känns bättre och matsmältningen verkar fungera bättre. Samt att jag inte blir hungrig lika fort på nytt.

MultiMan
@Niq Här har du en persons matresa för att komma tillrätta med hälsoproblem. Såg den för en månad sedan och kom att tänka på den nu. Hon har alltså precis motsatt erfarenhet mot din familj. Man bör vara ödmjuk inför att det inte finns enbart ett sätt att leva som fungerar för alla och ingen universell sanning gällande kosthållning.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N
MultiMan MultiMan skrev:
@Niq Här har du en persons matresa för att komma tillrätta med hälsoproblem. Såg den för en månad sedan och kom att tänka på den nu. Hon har alltså precis motsatt erfarenhet mot din familj. Man bör vara ödmjuk inför att det inte finns enbart ett sätt att leva som fungerar för alla och ingen universell sanning gällande kosthållning.

[media]
Ska se den när jag får tid. Ja jag håller med det finns garanterat många olika sätt att leva och alla bör göra sina egna val.

BirgitS
B Byggsnideri skrev:
Ta en Utmaning och ät bara kött och fett ett par månader så skall du få se hur bra du mår.
Har du soriasiss så kommer det att försvinna har du andra autoimuna sjukdomar så är chansen stor att du slipper dessa med.
Personligen har jag blivit av med soriasiss och ledvärk.
Detta har jag prövat mig fram till hos doktorn fick jag bara krämer och solrekomendationer och värktabletter mot ledvärk.
Och jag har en kompis som för typ 30 år sen slutade äta kött och blev av med sin ledvärk orsakad av autoimmun sjukdom.

engs
N Niq skrev:
Du kan bra byta ut all köttfärs till växtbaserad ersättning och du kommer inte märka någon skillnad om du väljer en bra.
Fast då ersätter man kött med en extremt processad produkt. Något som brukar avrådas från ur hälsosynpunkt generellt.

Sen är t.ex. kor och odlandet av växter ofta i symbios. Dvs plockar man bort alla kor så måste man ersätta med mer konstgödsel. Samt odla större arealer då man har betande djur på mark som inte lämpar sig för odling samt äter foder som klassats som otjänligt som människoföda. Misslyckade skördar etc som i bästa fall skulle få rötas eller så istället.

Vi köper kött från en mindre bonde. Till stor del ivf. räcker inte året om. Välhängt, väldigt hög kvalité, steker man köttfärs t.ex. så blir det inte en massa vatten så det kokar istället för steks som med det blötslaktade från ica. Samt att man vet att djuren haft det bra.

• Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
@engs Vi har samma här. Heter "Bondens Frys" och han har sådana skåp hos olika småbutiker. Driver eget lantbruk där kvalitet och djurhälsa står i första rummet. Att kapa alla mellanled gör priserna hanterbara.

engs
MultiMan MultiMan skrev:
@engs Vi har samma här. Heter "Bondens Frys" och han har sådana skåp hos olika småbutiker. Driver eget lantbruk där kvalitet och djurhälsa står i första rummet. Att kapa alla mellanled gör priserna hanterbara.
Vi köper när det slaktats, vår andel brukar ligga på 30-35kg beroende på djurets storlek.
(Mer får vi inte plats med i frysarna).

Edit: Händer vi köper från Fläskomaten också. Lite avsides för oss så inget man åker till bara sådär men om man ändå passerar i annat ärende.
https://maps.app.goo.gl/VRrCH7rjdywr4yf16

Redigerat:
N
engs engs skrev:
Fast då ersätter man kött med en extremt processad produkt. Något som brukar avrådas från ur hälsosynpunkt generellt.

Sen är t.ex. kor och odlandet av växter ofta i symbios. Dvs plockar man bort alla kor så måste man ersätta med mer konstgödsel. Samt odla större arealer då man har betande djur på mark som inte lämpar sig för odling samt äter foder som klassats som otjänligt som människoföda. Misslyckade skördar etc som i bästa fall skulle få rötas eller så istället.

Vi köper kött från en mindre bonde. Till stor del ivf. räcker inte året om. Välhängt, väldigt hög kvalité, steker man köttfärs t.ex. så blir det inte en massa vatten så det kokar istället för steks som med det blötslaktade från ica. Samt att man vet att djuren haft det bra.
Ja du har helt rätt. Jag har försökt hitta uppgifter på om det skulle vara bättre eller sämre för både människa och miljö. Men jag antar att det är relativt nytt så att det inte finns så mycket information att tillgå. Men det lilla jag hittat påstår att det är hälsosammare än köttfärs om det är gjort på ett bra sätt. Men det utgår ju ifrån uppfattningen att vi bör minska konsumtionen av rött kött ur hälsosynvinkel. Så det är inte nödvändigtvis sant. Men för mig som vill minska min köttkonsumtion så känns det som ett bra alternativ till köttfärs.

Kor och odlande verkar ha en bra symbios på bra gårdar där dom får gå och beta fritt på lämpliga ställen. Dock så har jag reagerat på att man hemskt sällan ser kor ute och beta nuförtiden när man kör omkring på landsbygden. När jag var yngre var det en vanlig syn när man for omkring. Men det är ju en högst personlig upplevelse och det kan ju hända att korna är mer på sådana ställen som inte syns så bra.

Sen har vi ju alla djur som jagas också vilket skulle ställa till det en hel del om det inte gjordes. Det känns ju onödigt att bara skjuta dom djuren och kasta bort dom.

Det finns nog ingen perfekt lösning

Man behöver inga dieter, inte bli vegan eller äta på nåt speciellt sätt. Problem nr ett är att vi äter alldeles för mycket. Fokus blir på fel saker. De som menar att man går upp i vikt av socker tycker att man därför ska utesluta socker helt, det är livsfarligt. osvosv..........men det stämmer ju inte. De som går upp i vikt av socker får i sig på tok för mycket socker, De behöver inte göra annat än minska det till normala nivåer. Liksom allt annat man stoppar i munnen.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
BirgitS
Isakare Isakare skrev:
Många av oss ink mig lever på övertid, människan är konstruerad för att leva i ca 30 år, när vår avkomma blir könsmogen är det egentligen dax att säga tack o adjö.
Undersökningar av folkgrupper som lever i samlarkulturer och enkla bondekulturer visar att barn överlever i högre grad om de har mor/farföräldrar i livet. Det är alltså viktigt att äldre generationer kan lära och avlasta de som nyligen har blivit föräldrar. Även om medellivslängden är låg i dessa kulturer så är det så att om man väl har blivit vuxen så blir man ofta över 40 år och 60 år är inte unikt. En teori om varför kvinnors klimakterium finns (till skillnad från andra djur) är att det är för att kvinnor då kan koncentrera sig på sina barnbarn i stället för att behöva ta hand om egna småbarn.

• Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
Det är väl ganska uppenbart att befolkningsmängden är drivande i det vi kallar klimatkrisen/växthuseffekten etc. Oavsett om det är direkt eller indirekt. Att ha som mål att öka befolkningen hela tiden kan förstås vara positivt ur ett vinstperspektiv men knappast att det hjälper till de de problem som beskrivs. Tyvärr upplever åtminstone jag att väldigt mycket av den information och de råd som man får är politiskt färgade/motiverade. Att det mer ett medel för att komma till ett mål, där man inte egentligen bryr sig om medlen så länge målet nås.

Dieter, eller kanske "livsåskådningar" vad gäller mat, är som jag uppfattar det ett försök till lösning på ett individuellt plan. Som många skriver, det ena fungerar för en, det andra för någon annan.

Personligen har jag provat på LCHF och det fungerade väldigt bra för min del, både hälso- och viktmässigt. Jag skulle inte vilja kalla det en diet utan mer en livsstil. Mår man bra av det och det fungerar så kör man på det och blandar inte upp med en massa annat. Tyvärr så är jag just nu i en svacka då jag tänkte som så att en dag i veckan så kan man ju unna sig lite annan mat/skräp. I mitt fall fungerar inte det, i alla fall inte som LCHF-nisse. Så vi får väl som om jag lyckas vända skutan igen och undiva "återfall".

Så, jag kan rekommendera LCHF om man är beredd att leva med den mathållningen (och kanske från början har lite "matmissbruk"/dålig karaktär).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nåja, korna släpper väl ut en hel del metangas. Sen så skulle det ju gå att odla sånt vi kan äta på de marker som nu används för att ge korna mat.
All mark är inte lämplig att odla människoföda på, vissa duger bara till djurfoder. Vall är dessutom en bra avbrottsgröda i växelföljen och kan således inte bytas ut mot spannmål eller dylikt utan att riskera växtsjukdomar och ökad besprutning.

Metangasen från idisslare har inte fossilt ursprung utan ingår i kretsloppet. Precis som koldioxid från biobränslen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
Vegan, animal med flera dieter. Det finns otaliga förespråkare för de olika dieterna som försöker övertyga om deras förträfflighet. Lika många dumskallar som går på förespråkarnas budskap. Matindustrin gör grova pengar på hysterin om vilken diet som skulle vara bäst.
Om bara näringsinnehållet var viktigt skulle hundmat vara en förträfflig näringskälla som i de flesta fall överträffar förståsigpåarnas budskap. Dessutom blev hårväxten förträfflig

• Älska
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
ylven ylven skrev:
All mark är inte lämplig att odla människoföda på, vissa duger bara till djurfoder. Vall är dessutom en bra avbrottsgröda i växelföljen och kan således inte bytas ut mot spannmål eller dylikt utan att riskera växtsjukdomar och ökad besprutning.
Nu får ju kor stora mängder kraftfoder och det är t.ex. spannmål, raps, soja, vassle, alltså sånt som människor kan äta. Det är inte Bullerby-kor som lever på gräs året runt.

Det är väl inte direkt ovanligt att vallgrödan inte används utan plöjs ner, som jag har förstått det.
ylven ylven skrev:
Metangasen från idisslare har inte fossilt ursprung utan ingår i kretsloppet. Precis som koldioxid från biobränslen.
Metangas är en mycket stark växthusgas jämfört med koldioxid. Även om metanet bryts ner med tiden (halveringstid 10-12 år) till koldioxid så påverkar det klimatet under tiden. Nu håller man väl på och tar fram metoder för att minska kors utsläpp av metan så visst anses det påverka klimatet, det är alltså bättre att korna släpper ifrån sig koldioxid än metan. Andelen metan i atmosfären har ökat 2-3 gånger sen industrialismens intåg och 60 % av allt metan i atmosfären kommer från mänsklig aktivitet, främst jordbruket.
https://illvet.se/klimat/klimatforandringar/metan-vad-ar-metan
https://sv.wikipedia.org/wiki/Metan_i_jordens_atmosfär

Ju större efterfrågan på nötkött desto fler kor och därmed desto mer metangas i atmosfären.

Det här med att något är en del av kretsloppet eller inte, i ett långsiktigt perspektiv så är det såklart relevant, men i det kortsiktiga perspektivet så är alla utsläpp ekvivalenta. Och klimatmålen har för tillfället ganska korta tidsfrister.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.